|
Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
27 August 2010, 11:53 | #1 |
Asprirant lid
|
De enige revolutie...
...is de psychologische revolutie, moet K eens hebben gezegd.
Ik ga hier nu niet als een vertegenwoordiger van J. Krishnamurti spreken maar enkel vanuit, betreffende die zin. De enige revolutie is de psychologische revolutie. Volgens mij betreft het het doorzien van de illusie dat de denker en het denken twee zijn. Ik en mijn denken, is een vergissing. Het denken kan alleen maar vrij worden, als de beheerser (de denker) verdwijnt. En dat kan door te zien dat het denken en de denker niet verschillend zijn. Er is alleen maar sprake van denken. |
27 August 2010, 12:02 | #2 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het afsplitsen van de gedachte van de denker is uiterst functioneel, het maakt reflectie mogelijk, je kunt jezelf waarnemen en daarmee bewust worden van je zijn. De vrijheid die K op het oog heeft kan alleen maar schuilen in een besef van niet zijn, of niet dat zijn wat je denkt. |
|
27 August 2010, 12:06 | #3 |
In memoriam
|
|
27 August 2010, 18:29 | #4 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
27 August 2010, 18:31 | #5 |
Asprirant lid
|
|
27 August 2010, 19:20 | #6 |
In memoriam
|
|
28 August 2010, 08:12 | #7 |
Asprirant lid
|
De kosmos is er altijd geweest, bracht zichzelf voor, De natuur is de natuur. Zonder werkelijk begin of einde. Al verdwijnt de aarde ook... Vormen komen en gaan. Implosie, explosie, chaos, beweging, vruchtbaarheid, vernietiging,... Het leven in al haar vormen heeft altjd bestaan, niet waar?
De geest heeft niet de kosmos geschapen, zoals men wel eens beweert. Wel is de geest in staat de kosmos te beinvloeden, deel te hebben aan de schepping, zogezegd. Als ik mijn lichaam had geschapen, was het lichaam gelijk geweest aan de geest. Zoals het denken gelijk is aan de denker. Dan zou ik het lichaam met mijn denken kunnen veranderen voor eeuwig. Aan de andere kant (Ik weet niet wat ik ervan moet denken......): Je kunt maar beter niet denken, het denken voorbij gaan, loslaten. In (en als) de grote Stilte verkeren. Juist wanneer we in staat zijn niets te doen, op te geven, zien (denken) we beter. |
28 August 2010, 15:20 | #8 |
In memoriam
|
|
29 August 2010, 21:09 | #9 |
Asprirant lid
|
Ik sluit dat ook niet uit.
Vind het wel naar aan mezelf, dat zodra ik op deze manier denk.. ik ook denk dat ik mijn chronische ziektes d?s aan mezelf te danken heb of zo lomp ben dat ik het niet voor elkaar krijg mezelf ervan te genezen. Vind dit pijnlijke gedachten en prefereer zodoende ze snel weer te laten gaan. Tegelijkertijd 'moet' het haast anders in elkaar zitten (niet zo zwart/wit), maar ik krijg het niet voor elkaar ruimer te denken op dit gebied, wellicht omdat het me te zeer raakt. |
29 August 2010, 23:14 | #10 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|