|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
9 January 2021, 17:22 | #1 |
Kasuaris
|
Advaita in een hiërarchisch model
Ik zal trachten Niet-twee in een hiërarchisch model te plaatsen.
Waarbij ik niet zeg dat het zó is als ik hier schrijf. (Het is een proberen te formuleren waarbij ik tegelijkertijd onderzoek.) Het betreden van het onkenbare en daar uit vandaan naar beneden werken kent nu eenmaal de beperking van woorden. Maar we kunnen door het plaatsen in een model van laag naar hoog (Niet-twee) naar het hoogste (Niet-Twee) reiken. Voor beginnende onderzoekers meld ik dat er in Niet-twee niet zo iets als hoog of laag kan bestaan uit de aard der zaak. 1. ]WAARHEID] Synoniem: Advaita, Onkenbaar, Niet-Zijn, Ongrond, Het Absolute, Het Ene. Is onkenbaar omdat het ongericht is. 1B. ]LIEFDE] Uitstroming van WAARHEID, meestal kenbaar als liefde welke gericht is op iets of iemand. In essentie ongericht. Immers, Niet-twee kan nergens op gericht zijn. Liefde kan omdat het een uitstroming is geen eigenaar hebben. 2. ]BEWUSTZIJN] Bewustzijn (algemeen) is een niet-iets. Het oorspronkelijke bewustzijn is voor mij niet te begrijpen omdat het buiten mijn kennen ligt waar ooit de 'eerste deling' (de eerste vorm) is geweest. 2B ]BEWUSTZIJNSWERELD] Het totaal aan vormloosheid en vormen welke het totale verhaal maken welke we met zijn allen beleven. Ook verbeelde mensen spelen hier hun rol, ze weten het alleen niet. 3. ]DE/HET ZIJNDE] Dit is de eerste deling in waarnemend, ongevormd ZIJNDE en waargenomen vormen. Het is zowel enkelvoud als meervoud omdat het zijnde gegrond is in de ongrond van WAARHEID. Het is de wijze waarop het Ene zich gedeeld heeft over velen. 4. ]DE BEELDENWERELD] Wezens welke zich verbeelden een beeld te zijn. Onbeperkt voorradig, want ieder BEELD is uniek. 5. ]EGOÏSTEN EN NARCISTEN] Wezens welke hopeloos verdwaald zijn in de beeldenwereld. 6. Materie. Niet zo belangrijk. |
11 January 2021, 21:27 | #2 |
Vicaris
|
Het belangwekkende van modellen is hun bevattelijkheid. Hier een poging om dit model enigsinds te begrijpen. De delen van het model zijn summier omschreven en ik probeer deze delen te verklaren in hun samenhang en evolutie.
Het advaita-model van Bassie is een statisch model in zes stappen. Zes stappen die hierarchisch geschakeld zijn en twee werelden omvatten: de beeldenwereld en de bewustzijnswereld. De mensen van de beeldenwereld zijn verbeelde mensen die niet weten. Zij zijn vorm. De mensen in de bewustzijnswereld zijn niet-iets. Deze niet-ietsen zijn een opdeling van het oorspronkelijk bewustzijn. Het oorspronkelijk bewustzijn is eerst liefde en tenslotte waarheid. Waarheid is niet-zijn. Mijn persoonlijke bedenkingen bij dit model: 1. De begrippen 'beeldenwereld' en bewustzijnswereld' worden niet gesitueerd. Waar komen deze begrippen vandaan en wat is hun juiste verwoording. 2. De twee werelden blijken volkomen los van elkaar te bestaan. Waar bevinden zich deze werelden? 3. In de beeldenwereld is er vorm en geen weten. In de bewustzijnswereld is er weten maar geen vorm. Hoe kun je dat controleren? 3. Wat een niet-iets weet is een deeltje van het oorspronkelijk weten. Voor mij onbegrijpelijke verklaring. Besluit. Dit advaita-model van Bassie is een model dat ervan uitgaat dat de oorsprong, de oergrond 'weten' is, waarheid is. Alles wat is, is zingeving van waarheid want het is uit weten voortgekomen. Deze uitgangspositie is een geloof waarbij weten de oorzaak is van een opdeling in twee werelden. Een oorspronkelijk weten dat verder geen rol meer speelt in de ontwikkeling van die werelden. De vormen weten niet en niet-ietsen weten maar een deeltje. Ik kom tot het besluit dat deze geloofsuiting een theorie van Bassie persoonlijk is. Ik vind geen verwijzingen in de literatuur naar het bestaan van twee werelden in de zin hier beschreven. Het is een theorie dat ik niet aanhang omdat er geen enkel bewijs is dat aan de oorsprong van het universum zingeving, weten of waarheid zou liggen. Nadenken over wat is, wijst op entropie, evolutie en vooruitgang. Niets daarvan komt terug in dit model van Bassie. |
11 January 2021, 22:02 | #3 | ||
Actuaris
|
Bassie en zijn denkbeelden
Citaat:
Citaat:
Denken over beelden en gehecht er aan zijn. Ja, klein probleempje. |
||
11 January 2021, 22:03 | #4 | |
Kasuaris
|
Citaat:
De beeldenwereld is een beperktere wereld. De beelden/vormen zien elkaar louter als vorm en ook zichzelf als vorm. Dit is een meer primaire/primitieve wereld. De beeldenwereld is dus ook aanwezig in de bewustzijnswereld, maar de beeldenwereld heeft er geen weet van omdat zij verloren lopen in de vormen. Daarom is de bewustzijnswereld ook hoger dan de beeldenwereld. |
|
11 January 2021, 22:06 | #5 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Bewustzijn bevindt zich per definitie niet op een plaats. Het zijn de vormen welke een plaats in nemen. |
|
11 January 2021, 22:08 | #6 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
|
||
11 January 2021, 22:13 | #7 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Verder is er bewustzijn nodig om te weten, waarheid is nu juist onbewust omdat het voor het bewuste uit gaat. |
|
11 January 2021, 23:51 | #8 |
Vicaris
|
Dat is de theorie dus. Kan je deze theorie ook plaatsen in de praktijk zoals deze is voor Bassie en Adriaan, de mensenwereld van velen.
Van mij zeg je dat ik in de beeldenwereld leef en dat ik geen bewustzijn heb , maar slechts een vorm ben. Hoe kan ik dat weten dat jij dat van mij zegt en daar kan over nadenken? Ook al heb ik geen bewustzijn, ik ben mij bewust dat jij dat zegt? Is dat niet raar? Ook al heb ik geen bewustzijn toch kan ik nadenken over wat je zegt over de werelden. Ik zou dat eigenlijk niet mogen kunnen. Ik heb het gedegen zelfonderzoek weten af te ronden maar kwam daar volgens jou niet voor in aanmerking. Sorry maar ik kan het niet meer teruggeven, gedaan is gedaan. Nu gaan de verhalen komen van Bassie in de bewustzijnswereld. Ik zie er naar uit. Een groet, N. |
12 January 2021, 00:06 | #9 | ||
Actuaris
|
Botert niet tussen Bassie en Nowee
Citaat:
Gisteren Laurens nog zo... Citaat:
|
||
12 January 2021, 10:43 | #10 |
Vicaris
|
Bwah ... boter of massageolie ... ik heb de laatste bladzijde van deze onverkwikkelijke vaudeville omgeslagen. Voor mij is de zaak opgelost.
Ik neem vrede met het afsluiten van dit kleine onderzoek naar betekenis zoeken in de duistere paden die deelnemers bewandelen in hun gesloten denksystemen van verlichting, waarheid en tegenwoordigheid. De lente lokt en nieuw leven duwt en morrelt aan de aardkorst. Er is 'ander werk' te doen. Trouwens ik geraak al in de ban van 'De Donkere Toren' van Stephen King. Kluun zou hier een deelnemer aan dit forum kunnen zijn. Zijn stukjes klinken als berichten die ik hier soms lees. Ik schat rond maart aan Jan Geurtz toe te komen. Je hoort het nog wel. |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Over een boer, een paard en een zoon ... | Rob | Boeddhisme | 2 | 25 November 2014 01:17 |