|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
16 January 2021, 16:44 | #1 | ||||||||
Kasuaris
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
|
Anatta Niet-zelf
https://boeddhistischdagblad.nl/acht...s-anatta-leer/
Het tragische misverstand over Boeddha's Anatta-leer Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bewustzijn staat sowieso relatief t.o.v. de waargenomen werkelijkheid. Citaat:
Transcendente zijn bestaat helemaal niet. Wanneer men het zijn overstijgt dan noemt men dat niet-zijn of niet-zelf. En dat is weer niet het onpersoonlijke bewustzijn. Citaat:
Dat is dé valkuil van zelfonderzoek, want dat is idd de eerdere omschreven situatie van niet aflatend geluk. |
||||||||
16 January 2021, 17:01 | #2 | |
Kasuaris
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
|
Citaat:
Je kunt iemand vertellen dat hij geen zelf heeft, maar dan vertel je een zelf dat hij geen zelf heeft. Dat is flauwekul. Trek je niks aan van dergelijke uitspraken. En dat Nirwana-bewustzijn lijkt alleen maar niet-zelf. Laten we eens kijken hoe dat komt. Bewustzijn is altijd gericht op iets. Dus als men middels allerlei meditaties tot een schijnbaar niet-zelf komt dan is dat in feite een zelf-waarneming. Ook in het deugdelijk onderzoek komen we dit tegen. Als men zichzelf voortdurend schouwt als was het een ander, dan kan men in een soort van "meditatief beleeft leven" komen. Men verzinkt gemakkelijk in een urenlange meditatie en dat is volgens het artikel de Boeddha natuur. Maar dat is geen ontwaakt bewustzijn! Dat is juist slapend bewustzijn! En zeker niet het niet-zelf. |
|
16 January 2021, 17:14 | #3 |
Kasuaris
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
|
In het deugdelijk onderzoek kunnen we het komen tot daadwerkelijk niet-zelf als een wende beschouwen. In het innerlijk beleven is er daadwerkelijk iets veranderd. Niet-zelf heeft niets met bewustzijn te maken. Integendeel, het individuele bewustzijn en denken is gewoon aanwezig.
Niet-zelf is het finale ledigen van het zelf. Niet 99,9% maar 100% Dat is een daadwerkelijke leegte, wat betekent: leeg zijn van zelf. Dat is de wende welke kan plaats vinden in de mens als individu. Maar leeg van zelf is niet het shunya: absoluut niets. Dat kan helemaal niet. Leeg van zelf wil zeggen dat het zelf zichzelf overlevert aan het niets. Wat er van komt, dat merk je vanzelf wel. |
16 January 2021, 18:31 | #4 |
Actuaris
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
|
@Bassie: Wanneer ga je satsang geven?
Je bent te goed voor dit forum. Er zijn mensen die wachten op jou als leraar. |
16 January 2021, 18:38 | #5 |
Kasuaris
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
|
|
16 January 2021, 18:40 | #6 |
Kasuaris
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
|
|
16 January 2021, 18:48 | #7 |
Kasuaris
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
|
Ik volg Jiddu Krishnamurti in die zin dat ik geen volgelingen wens.
Hij benadrukte steeds dat de persoon zelf zelfonderzoek dient te doen. En dat de persoon ook het probleem is. Daarin versta ik Jiddu Krishnamurti. Dus ik volg ook niet Jiddu Krishnamurti, maar ik onderzoek! Langzaam, geduldig en gelaten. |
16 January 2021, 18:59 | #8 | |
Kasuaris
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
|
Citaat:
Staat bij mij bovenaan nog steeds, wat een vuur in die man. Zo streng en vurig tegelijk.. Are you listening sir?Vroeg hij regelmatig.. toch kwam de vraag bij me een keer op:Waarom alleen 'sir'? Dat hindert niet, ik luister nog regelmatig,en ieder keer hoor ik hem weer. Mooi hoor, sommigen mensen zijn echte geschenken. |
|
16 January 2021, 19:04 | #9 | |
Actuaris
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
|
Citaat:
U.G. Krishnamurti is veel leuker om niet te volgen. YouTube / U.G. Krishnamurti - Frustration! |
|
16 January 2021, 19:07 | #10 | |
Kasuaris
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
|
Citaat:
Jiddu Krishnamurti vind ik fantastisch, naar de ander Krishnamurti kan ik er niet eens 5 minute naar kijken. Heb een keer mijn best gedaan, maar het is duidelijk niet de type mens die mij inspireert. Is het een kwestie van smaak, taal, uitdrukken, vorm, bewandelde weg? Ik weet het niet.. |
|