|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
18 April 2021, 19:07 | #1 | |
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Dorje's subjectieve beleving
Citaat:
Ik ga een vergelijking maken, maar zoals met alle vergelijkingen gaat het niet helemaal op, maar maakt het iets toch wat meer te smaken. Een pianist speelt een pianostuk. Subjectief is er de ervaring dat het de pianist is die het stuk aan het spelen is, dat is de dagdagelijkse ervaring. Maar er zijn momenten dat de pianist kan wegvallen in het muziekstuk dat gespeeld wordt, alles gaat door, maar er is geen pianist meer die het stuk speelt, de muziek speelt zichzelf. Op het moment dat de pianist wegvalt in het spelen van de muziek, is er niets dat vaststelt dat er geen pianist meer is, het is maar als de pianist zichzelf weer opnieuw begint te ervaren als de speler van het spel, dat er een vasttselling zou kunnen zijn dat de pianospeler eigenlijk illusie is. Hoewel dit een moment is waar elke pianospeler van droomt, en sommigen het vaak kunnen opzoeken, gebeurt die vastelling echter niet, want er is meestal meer roes dan helderheid op zo'n moment, door de roes wordt er niet helder vastgesteld dat de pianist er niet meer was op het moment dat hij terug op het toneel verschijnt, de roes zorgt ervoor dat het voorgaande ervaren wordt als een subjectief opgaan in het pianospel, een eenheidservaring zeg maar, het wegvallen van het onderscheid tussen pianospeler, pianospel en de muziek, een haast mystieke ervaring. De roes gaat dit wegvallen subjectief gaan invullen als een speciale ervaring. Als die roes er niet is, dan is er gewoon helderheid, nog steeds zonder een subject dat iets vaststelt, maar een helderheid op het moment van wegvallen, tijdens het wegvallen én op het moment dat de pianospeler zichzelf weer gaat ervaren, dat... (dat de pianospeler zichzelf weer gaat ervaren) is de vaststelling, de heldere vastelling dat wat verschijnt zelf illusie is. De roes (onhelderheid, slaperigheid, dromerigheid) maakt dat het wegvallen subjectieve invulling krijgt als een ervaring die men is toegevallen. En daardoor wordt de vastelling dat wat weer verschijnt gemist als zijnde illusie. Het gaat hier dus niet om mystiek, maar om puur helder vastsellen dat het het subject illusie is. Dat wat dit vaststelt stelt zichzelf als het ware vast als illusie, het is wel mogelijk, maar enkel in een heldere alertheid, niet in de roes die normaal gezien gepaard gaat met zulk wegvallen. Door deze heldere vastelling wordt hetgeen wat vooraf gaat aan het subject niet tot een nieuw subject gemaakt, het wordt niet eigen gemaakt, er bestaat zelfs weerstand tegen het te verwoorden, betekenis te geven, het wordt gelaten voor wat het is. Er is dan een helder weten dat dat is wat men werkelijk is (niet iets, geen subject), maar dan zonder de "ik ben dat" die het versubjectiveert. Het subjectieve ervaren dat te zijn, is dan geweten als een ervaring, geen Waarheid op zich. En dit weten maakt dat het niet meer voor Waarheid wordt gehouden, niet meer die kleverigheid gaat vertonen van als een subjectieve ervaring als Waarheid wordt gehouden, inclusief dat die Waarheid te zijn, Bewustzijn te zijn, Eenheid te zijn, zijnde te zijn, niet meer voor Waarheid op zich wordt gehouden. Helder? De vergelijking gaat niet helemaal op, want het gaat niet om de pianist (ego, persoon) die wegvalt, maar de bron van ervaring zelf die terugvalt in zijn potentie, dat wat vooraf gaat aan Bewustzijn. Maar dat kan ik niet helder krijgen met woorden. Dat moet helder vastgesteld worden als dat waar de subjectieve ervaring iets te zijn, inclusief Bewustzijn en al de rest, in op kan komen, maar wat zelf geen Bewustzijn en al de rest is. Waarschijnlijk niet meer zo helder, mijn excuses, beter krijgt ik het niet verwoord. Woorden, betekenissen, ervaringen, subjectiveringen kunnen hier niet geraken. Dat is wat onmogelijk is, het vastellen niet.
__________________
Wat is is. |
|
18 April 2021, 19:35 | #2 | |
Geen lid
Berichten: n/a
|
Citaat:
|
|
18 April 2021, 21:12 | #3 | ||||
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Citaat:
En nogmaals een vergelijking gaat nooit helemaal op. Je hebt de flexibiliteit om er mee om te gaan op een manier dat het iets vooraf aan denken kan verhelderen of niet. Citaat:
Waar de vergelijking op slaat is de werkelijke volledige afwezigheid van het subject, van iets dat ergens in is. Citaat:
Citaat:
Gebeurt dit niet in helderheid, dan krijg je juist die subjectieve invulling van "ik, subject, heb mijn ware hoedanigheid herkent, mijn illusie hoedanigheid was weggevallen in mijn ware hoedanigheid: waarheid". Dat is de subjectieve invulling die gebeurt als niet helder vastgesteld is dat het subject zelf ook illusie is, dat elke hoedanigheid illusie is. Dat is de subjectieve invulling van 'wat is', Waarheid op zich, naar 'ik ben in waarheid', met alle irritatie van dien als dit ook nog eens aangewezen wordt als illusie. Als er helderheid is, is de vaststelling volledig: Wat is is, niet twee, geen subject, noch object, dat wat gehouden wordt voor 'wat te zijn' is al een opdeling van wat is, het is geen Waarheid op zich, dat er een subject in waarheid is, is een illusie. Waarheid is dat waar er geen subjectieve ervaring in is. Het is niet iets, het is niet iets om in te zijn, het is wat is. Al de rest is subjectieve invulling, illusie, ervaring, wel degelijk ervaren, maar geen Waarheid op zich. Enkel deze volledige Realisatie neemt de zwaarte, de kleverigheid, de irritatie, de drukte weg rond iets dat maar gewoon een ervaring is, geen Waarheid op zich. Ook de "ik, Laurens, ben in Waarheid" is illusie, dus al die drukte errond kan gewoon ook nog wegvallen, dan is wat er nog overschiet een directe verwijzing naar objectloze en subjectloze Waarheid, maar zal het ook nog steeds met veel weerstand onthaald worden door subject dat deze directheid niet horen wil.
__________________
Wat is is. |
||||
18 April 2021, 22:50 | #4 | |
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Citaat:
Als er zich iets voordoet dat irritatie zou kunnen opwekken in een subjectieve beleving en je hebt het illusoire karakter van die beleving meteen door, dan komt er gewoon lachen op. Ik kan mij voorstellen dat dit voor sommige geÏrriteerde subjecten alleen maar gelul is.
__________________
Wat is is. |
|
19 April 2021, 00:25 | #5 | ||||||||||
Geen lid
Berichten: n/a
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
19 April 2021, 00:26 | #6 | |
Geen lid
Berichten: n/a
|
Citaat:
|
|
19 April 2021, 09:37 | #7 | ||||||||
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Tuurlijk, alles wat geschreven en gelezen is, kan bedacht worden. Maar het was nu net niet de bedoeling dat het denken zich hier mee ging bezig houden. Doet het dat wel, dan kunnen de gevormde gedachten onderzocht worden:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is toch grappig, niet? Waarom er zo serieus en gecrispeerd over blijven doen? Waarom niet lachen met de hilariteit van de zichzelf in stand houdende illusie? Dan valt er zo een lichtheid over alles heen, al dat druk gedoe rond een subjectieve ervaring een niet-zelf te zijn valt dan gewoon weg, en Waarheid wordt door niets maar dan ook niets meer bedekt. Dat is Waarheid vinden, Laurens. Waarom dat zo hardnekkig onder tafel blijven schuiven? Het moet dan wel zijn dat het nog niet gerealiseerd is, toch? Wat niet gerealiseerd is, is en blijft een mentaal iets, dat mentaal iets, dat zijn gedachten, gedachten moeten op Waarheid onderzocht worden, maar eens Realisatie zich voorgedaan heeft, dan zijn al die gedachten reeds als illusie doorzien, inclusief de zeer hardnekkige gedachte dat er iets is, een subjectief middelpunt, dat werkelijk van de ene staat/hoedanigheid naar de andere overgaat. Dat is de meest hardnekkige gedachte die er is. Citaat:
Wat ik zeg: de man/pianist valt weg, iedereen die staat te kijken blijft een man zien piano spelen, maar de ervaring die man te zijn valt weg in het pianostuk, er is dan geen man in waarheid, dat is subjectieve invulling achteraf doordat er in helderheid het directe zien miste waarin het subject zichzelf weer ziet verschijnen en daardoor direct, stantepede bevrijdt wordt van die hardnekkige subjectieve terugkoppeing voor Waarheid te blijven houden. De verleiding is er om de Helderheid die de directe vastelling mogelijk heeft gemaakt alsnog mijn te maken, als wat te zijn, te versubjectiveren tot het ultieme subject, maar deze verleiding komt weg te vallen in de Volledige Realisatie van Wat is, niet-twee, waarin er geen enkele subject/object opdeling meer stand kan houden. Tot zolang blijft subject zich overal in stand houden en Waarheid bedekken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat ga ik dan ook verder doen.Laurens, je kan weer op je beide oren slapen. Ik heb gedaan wat ik moest doen, de rest ligt niet in mijn handen. Als jij de voetnoot niet plaatsen kan/wil, dan doe ik het maar. Dat jij het onder tafel blijft vegen kan nu iedereen wel zelf zien, dat hoef ik niet hard te maken. Het zit er weer op, ik ga er niet verder over doordraven, laat het GZO maar weer op de voorgrond komen, ik herhaal, ik sta er helemaal achter. Het brengt het subject tot aan de afgrond van zijn Waarheid, daar blijft het vasthouden aan zichzelf (in Waarheid zijn) of springt het het zijn eigen opheffen tegemoet (Wat is, niet-twee).
__________________
Wat is is. Wijziging aangebracht door Dorje op 19 April 2021 om 10:33. |
||||||||
19 April 2021, 12:10 | #8 |
Geen lid
Berichten: n/a
|
ik gaf slechts aan waar je de mist in gaat en gebruik tekst omdat aan te tonen, er worden alleen gedachte gevormd om dat duidelijk te maken.
Het haalt allemaal niks uit, hele epistels verschijnen weer opnieuw van je hand en het wordt me te tijdrovend om daar weer opnieuw in te gaan. Ik laat het hierbij om het niet weer opnieuw aanleiding te laten zijn door te draven. |
19 April 2021, 12:29 | #9 | |
Jubilaris
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
|
Citaat:
Prima!
__________________
Wat is is. |
|
19 April 2021, 13:45 | #10 | |
Geen lid
Berichten: n/a
|
Citaat:
Wie oh wie ziet mij hier iets onder tafel vegen? Behalve Dorje en Guido graag users die dat kunnen en ook willen bevestigen. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Het subjectieve verhaal | Guido | Beginnend zelfonderzoek | 19 | 30 August 2021 21:50 |