|
Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
30 April 2011, 11:48 | #1 | |
Missionaris
|
Shankara
Toon beschrijft dit met behulp van de tien verzen van Shankara.
Citaat:
Die 'innerlijke waarheid die als kennis in de ware natuur, het ware zelf geworteld is' en 'de kennis uit het niet-zelf', is niet een gebeurtenis die je in de dualiteit 'zomaar zonder enige inspanning' toevalt. De 'ik' is iets waar geducht rekening mee is te houden. Natuurlijk zijn er die gekomen zijn middels een bypass van het denken, maar even zovele anderen hebben het denken kritisch moeten benaderen, het qua argumentatie volledig uitputten. De rede is namelijk naast de vrijwel onneembare vesting van de zelfgenoegzaam- en ingenomenheid een volgende belemmerende factor om iets ongenuanceerds toe te laten. Waarheid moet (nou eenmaal) ontdaan worden van de subjectieve bedekking. Het is soms al moeilijk om een wens als 'goeiemorgen' in het weerwoord 'Goedemorgen' niet die verwachtte kritische noot op de schrijfstijl te zien, dus zonder subjectieve bedekking. |
|
30 April 2011, 12:56 | #2 |
Vicaris
|
lieve...hier ontgaat je iets, of heel veel...en misschien begrijp ik wel niet wat jij bedoelt...
Wijziging aangebracht door glans op 30 April 2011 om 12:59. Reden: eeuwige twijfel aan mezelf |
30 April 2011, 14:49 | #3 |
Vicaris
|
en later...
ik snap echt niet wat je bedoelt... wat bedoel je renoir? |
30 April 2011, 15:26 | #4 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dus het vooropgezette idee gevolgd (de subjectieve opvatting) hier mogelijk een terechtwijzing te krijgen op iets dat je verkeerd hebt gezegd. |
|
30 April 2011, 16:44 | #5 | |
Missionaris
|
Citaat:
Maar de conclussie die hij vervolgens verbind aan die redenatie van 'de weg' ernaar toe kan ik niet delen, die is me te krom. Shankara behoort vanuit een nonduale positie geen weg te zien, want die is er van daaruit bezien niet. Shankara ziet echter wél een weg en verkeerd hierdoor in de duiding die middels dualiteit tot stand komt. Hij zegt dat er een goed en een verkeerde is terwijl Lao Tze zegt dat een weg die begaanbaar is niet de goede weg is. Dat dat laatste een farce is hoef ik niet eens te weerleggen en evenmin is er een weg naar ware kennis, zoals Philip Renard zegt (hij zal de wetenschappelijke benadering van kennis in gedachten hebben gehad). Het gebruik ter adstructie van zijn bewering dat er maar twee wegen zijn, middels het ten tonele voeren van ene Renard, Shankara en Lao Tze, is vals (een ander woord voor misbruik al dan niet willens en wetens). De conclusie van Toon, meekijkende met Leila, niet op de goede weg te zitten is relatief juist als het een dwaalweg betreft, oftewel dat Leila probeert Rome via de noordpool te bereiken. Indien de weg waar het langs gaat bepaald is door de ratio omdat het ratio is dat logisch redeneert dat er niemand zal zijn omdat alles één is. Dat is bepaald niet het huis van de waarheidvinding maar die van het kippehok waar alles en iedereen elkaar nakakelt. Hij zegt voorts (ins blaue hinein) 'op de goede weg is er wel volledig inzicht en kennis uit het ware zelf.'. Maar wat is nou de goede weg ? De omschrijvingen van het paradijs zijn allemaal even prachtig maar helaas tref je onder al die profeten nauwelijks iemand aan die aangeeft daar te komen. En wanneer zo iemand als Jezus dat doet worden zijn aanwijzingen verbasterd ten gerieve van het instituut. Zo kan ik lekker gezaghebbend met kennis van zaken vanachter uit mijn strot het paradijs bezingen, maar staat zo ondertussen iedereen ergens maar wat opgevangen wijsheden debiterend rond te dwalen. Wat kan daar anders aan de hand zijn dan zelfverheerlijking ? |
|
30 April 2011, 18:16 | #6 |
Vicaris
|
# 11
nee |
30 April 2011, 23:55 | #7 |
Missionaris
|
|
2 May 2011, 19:09 | #8 | ||||
Missionaris
|
Citaat:
Hoezeer ik je inzichten soms ook waardeer, bazel je hier de grootst mogelijke onzin. Wanneer dat 'weten' eenmaal 'geweten' is kun je niet meer terug, dus IK begrijp niet waar je het over hebt met dat 'voor elkaar hebben' en dat 'voor de gek houden'. Onmiskenbaar is het een persoon die denkt iets voor elkaar te hebben en voor de gek gehouden kan worden. Er is helemaal geen verbeteren want datgene waaraan je als persoon denkt te kunnen verbeteren zijn verschijnselen die er alsdan helemaal niet meer toe doen. Bovendien doe je dat 'weten' niet in persoon. Het is helemaal niet erg om aan de persoon te werken en deze te psychologiseren, alleen moet je dat niet gaan doen alvorens je weet 'wat' je bent. Want in het boeiende verschijnsel 'ik' kun je je maar al te makkelijk verliezen. Het is leuk iets te zijn en dan zal het je verder ook worst wezen of dat idee wat je bent wel werkelijk waar is. Er is dan niet langer een neiging om waarheid te onderzoeken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wortelen en toewijding zijn hier naar mijn smaak veel te zwak uitgedrukt. |
||||
2 May 2011, 23:06 | #9 | |
Jubilaris
|
Citaat:
kijk kijk.....dat lijkt weer ergens op .(ik heb geen idee waar het op lijkt ) laat het nou eens gaan.....dat grasduinen om het iedereen naar de zin te maken. je on-begrip is scherp...je begrip is bot, twee kanten van één mes ? met deze materie is begrip heel gauw een boosdoener. |
|
3 May 2011, 01:39 | #10 | |
Vicaris
|
Citaat:
Dus dat vind ik wel apart, de vroeger "negatieve" dingen lijken tegenwoordig een bepaalde lading te hebben verloren, maar mooi is mooier geworden. Ik weet natuurlijk niet of dit ook "de bedoeling is" maar het is maar even hoe ik het persoonlijk (ja dat wel) zie. |
|