|
Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
4 July 2021, 09:44 | #1 |
Kasuaris
|
'Wat is' en de mentale realisatie *
In de mentale realisatie kan de onderzoeker op een gegeven moment de overtuiging hebben dat er geen doener in hem of haar is. Ik heb zelf die fase ook gehad. Dan zeg je tegen alles wat er zich aandient in het leven 'het is' Of het 'het is wat is'.
Maar voor waarheidvinding nemen we als deugdelijk onderzoeker daar geen genoegen mee. Het is het zelf wat de overtuiging heeft dat er geen zelf is, dat behelst zo'n beetje de mentale realisatie. Om tot Waarheid te komen dient op enig moment het zelf ook daadwerkelijk te verdwijnen, men dient actief de illusionaire toestand te verlaten. Laat je niet in slaap sussen met een mentale realisatie.
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde. Wijziging aangebracht door Bassie op 4 July 2021 om 10:15. |
4 July 2021, 11:19 | #2 |
Vicaris
|
Ik lees: de overtuiging van de mentaal gerealiseerde van het zelf identificeert zich met niet-zelf.
Een nieuw uitgevonden rol aannemen en in de illusies blijven hangen. Dat is duidelijk wat gebeurt ook hier op het forum. |
4 July 2021, 13:00 | #3 |
Kasuaris
|
Ja, precies mijn punt. Niet-zelf als een identificatie is niet de bedoeling van waarheidvinding. Het kan slechts een fase zijn in het zelfonderzoek zijn waar de onderzoeker zich bewust is van de tijdelijkheid van die fase.
De ware betekenis van niet-zelf is het bewustzijn van een bewustzijn waar geen zelf aanwezig is. En ook weten waarom er geen zelf kan zijn in dat bewustzijn. Een nieuw uitgevonden rol aannemen is wederom een illusie.
4 July 2021, 19:09 | #4 | |
Jubilaris
|
We moeten Waarheid vinden, daarvoor dient het zelf eindeloos te worden onderzocht, we moeten het zelf controleren op 'iemand'.
Als we (hard) werkend ontdekt hebben dat er niemand is mogen we lachen. Hup met de doelstelling van het forum dus... Citaat:
Crazy Wisdom. Wijziging aangebracht door Laurens op 26 September 2021 om 14:15. Reden: Deze user steekt hier de draak met het onderzoek door er 'eindeloos' voor te zetten. Er is evenmin sprake van controleren op 'Ãemand'. |
|
4 July 2021, 21:55 | #5 | |
Actuaris
|
En ook dit
En ook dit
Citaat:
5 July 2021, 00:23 | #6 | |
Kasuaris
|
Ja, ook dat. Waarbij we niet uit het oog mogen verliezen dat je niet alleen copy paste middels de knop van de muis, maar dat je ook copy paste middels opgeslagen overtuigingen dat je niet bestaat.
Het steeds maar (innerlijk) herhalen van tekst is een overtuiging in je zelf aanbrengen. De enige weg kan zijn door de poort van Waarheid te gaan waar het 'zelf' niet doorheen kan. En dat is dan nog maar de ontologische ommekeer. Citaat:
In dat 'bewuste zijn' stelt het niet-zelf vast dat er niets aanwezig is van een afgescheiden ik, zelf, ego of hoe men het ook moge noemen. Het is on-mo-ge-lijk dat een zelf dat 'bewuste zijn' vast stelt. Mooie praatjes verkopen op een forum over doorpakken en weet ik veel wat men hier allemaal bedenkt riekt alleen maar naar mentale realisatie. In mentale realisatie kun je je eindeloos bekwamen.
5 July 2021, 10:44 | #7 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Je hebt het over Waarheid als de opposant van de leugen en dat is simpelweg het vertoeven in dualiteit. Dat is wat normaliter waarheid genoemd wordt. In het 'wordt voor waarheid gehouden' is de doener, de 'ik', die dat doet mede opgenomen. Er is hier in deze quote dus geen Waarheid maar een waarheid beleving oftewel een 'ik' beleving. Zijnde in (de echte) Waarheid (die ter onderscheiding de hoofdletter voert) kan die eventueel geziene ander gezien worden als niet zijnde in Waarheid. Waar het op een forum als dit behulpzaamheid betreft de vermeende ander helderheid te verschaffen over de situatie waarin hij zich bevindt is het gebruikelijk daarop te wijzen. Zoals duidelijk zal zijn ageert hiertegen ego. Zoals zo vaak geschreven vat een 'ik' of 'ego' het geziene op zoals je het hierboven omschrijft, oftewel beland in het 'egospel'. Waartegen jij vervolgens steeds ageert als zou dat niet effectief zijn oftewel zijn doel voorbij schieten. Echter ego is zo verweven in de samenleving dat zijn oprispingen niet langer meer gezien worden. Het forum heeft dus mede ten doel die oprispingen uit te lichten opdat van egowerking kennis kan worden genomen. De reden is uiteraard vanwege de omstandigheid dat 'ego' datgene is wat het doen van gedegen zelfonderzoek tracht te voorkomen. En het doel is namelijk, zoals overbekend, het doen van ge.... juist. Citaat:
Citaat:
Het speerpunt van waarheidvinding is dat alles wat geen waarheid bevat geen betekenis meer zal hebben, wil iets verdwijnen dan verdwijnt dat. P.s. een dubbele ontkenning is moeilijk tot zijn merites te herleiden, dus veronderstel ik maar dat het je bedoeling is te zeggen dat alles verdwijnt totdat Waarheid overblijft. Die tweede zin 'het dient gewoon Gerealiseerd te worden als geen Waarheid op zich' is een volstrekt overbodige aanvulling. Van deze toestand, dat het geen Waarheid op zich is maak je een niet bestaand bolwerk maar het meest vreemde is dat je alles wat er vervolgens gezegd wordt gaat bezien als zou dat alleen maar gesproken zijn vanuit dat bolwerk. Je kunt kennelijk het begrip 'Waarheid ziet Waarheid' niet behappen en dan ontstaat het bevreemdende euvel dat je met veel woorden de goegemeente maar blijft voorhouden dat Waarheid geen realisatie op zichzelf is. |
|||
6 July 2021, 13:19 | #8 |
Kasuaris
|
Bewustworden en bewustzijn
Bewustzijn is het moeiteloos 'bewust zijn' in de dagdagelijkse praktijk.
Het zijn van 'wat' omdat dat 'wat' gekend/geweten is. Bewustworden is de aanvankelijk mentale realisatie dat er niet iemand aanwezig is in jou. Dat pas je toe in de dagdagelijkse praktijk. Bijvoorbeeld als iemand 'jou' te na komt, 'jou' beledigd, 'jou' te kort doet, dan 'doe je niet'. Je laat het ik-zijn in de dagdagelijkse praktijk achterwege. Er is dus niks mis met mentale realisatie, daar moet je in het GZO nu eenmaal doorheen. Het is het denken wat hier kan beredeneren dat het zelf geen bestaansgrond heeft. Maar je moet er niet in blijven hangen en denken dat je er al bent! Op enig moment kan het 'zelf' helemaal opgegeven worden. Daar kun je naar toe werken, dat is een proces. Des te meer je bij de ontologische omkering komt, des te meer je op jezelf bent terug geworpen. Boeken lezen en video's kijken helpt daar niet meer. Na de realisatie krijgt bewustworden een andere betekenis. Het 'wat' zijn is een anker, maar je moet ook wat met het verschijnsel aan, want die is er nog steeds. Je kunt dan zeggen dat het verschijnsel niet bestaat en dat is ook zo. Het verschijnsel is zich dan bewust van het 'in act zijn'. Het 'in act zijn' wil niet zeggen dat je als verschijnsel zomaar wat doet, wat ik een zekere Boni zo her en der zie suggereren in zijn vele incarnaties. Het 'in act zijn' gaat ook moeiteloos maar is zeker geen zomaar wat doen. De verschijningsvorm is dan uitvoerder van de innerlijke enkelvoudigheid en kan uit de aard der zaak geen eigen belangen meer na streven.
6 July 2021, 22:59 | #9 |
Kasuaris
|
En zo kletst het zelf zich er telkens weer uit om zich-zelf in stand te houden.
Dorje geeft een prima demonstratie van mentale realisatie, maar kaapt en gebruikt onderwijl toch een begrip als enkelvoudig bewustzijn. Een begrip wat het zelf (levend in verleden en toekomst) niet kan kennen. Wat het zelf hier doet is enkelvoudig bewustzijn mentaal toe-eigenen. Want in de mentale realisatie wordt wel begrepen dat het om bewustzijn gaat en niet om denken. Men bekwaamt zich hier in mentale zin om anderen te pareren. Dat Waarheid geen oppositie kent is doorgedrongen tot Dorje. Maar hoe kan deze user dat weten als hij nooit getuige van Waarheid is geweest? Zijn intellect heeft het 'eigen' gemaakt. Als er geen oppositie mogelijk is hoe kan er dan een getuige zijn geweest? Dat kan ik dan wel weer te uit en te na gaan uitleggen, maar het enige wat ik bereik is een verdere mentale realisatie. Ik scherp alleen maar zijn 'scriptje' wat de gaten in zijn argumentatie dicht. Wat Boni doet door heel lui teksten te kopiëren doet Dorje dat wat arbeidsintensiever door aan zijn intellectuele script te werken. Zodat het zelf steeds gewiekster wordt in het pareren van allerlei opmerkingen.
7 July 2021, 01:22 | #10 | ||||||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anders dan zouden we geen moeite hoeven te doen om zelfkennis op te doen en zouden we zomaar wat aan kloten zoals Boni en anderen hier. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anders gezegd: de enkelvoudigheid van Waarheid doet zich nu voor in bewustzijn. Bij niet-gerealiseerde individuen doet zich dat niet voor. Waarheid doet zich voor bij de ontologische ommekeer als een enkelvoudigheid (niet-twee) en die enkelvoudigheid installeert zich in het bewustzijn. Hetgeen ontologisch gezien ook een afronding is. Had het zelf een meervoudig, zintuigelijk bewustzijn, het niet-zelf heeft een enkelvoudig bewustzijn. Er is iets veranderd in een bepaald individu dat GZO afrondt. Dat individu is niet langer de druppel in de oceaan, maar dat individu is de oceaan in de druppel..... En zo komen we bij iets waar jij en vele anderen nog lang niet aan toe zijn, dit 'spel' van bewustzijn kan zich eindeloos herhalen. De oceaan kan zich in miljoenen druppels vestigen. Maar de meeste druppels doen geen GZO en doen hoogstens wat mentale realisatie.