|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
4 February 2022, 18:20 | #1 | |
Geen lid
|
Shankara
Citaat:
|
|
5 February 2022, 00:33 | #2 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Als dat gezwam over gedachten controleren en je bent je gedachten niet is allemaal mindfuck. Jezelf in de maling nemen. Dat wat jou (ego!) opmerkt heeft een naam: gewaarzijn. Maar ja, als je al 10 jaar op een forum jezelf wijs maakt dat je niet bestaat , wat moet dat gewaarzijn dan opmerken? Iets wat niet bestaat?
5 February 2022, 00:48 | #3 | ||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
5 February 2022, 01:09 | #4 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Dat wat schouwt, schouwt jóu ook. Of om Sankara te citeren: de vier voornaamste kwaliteiten zijn: onthechtheid, onder- scheid tussen het voorbijgaande en het eeuwige, een natuurlijke inactiviteit en een sterk verlangen naar zelfkennis. Het eeuwige gewaarzijn is zich bewust van het voorbijgaande. (Iets anders dan zichzelf). En in dat bewust 'zijn is het zichzelf gewaar: het merkt zichzelf op. Dat jij er een filosofietje op na houdt, dat moet je zelf weten, ik volg de Advaita Vedanta.
5 February 2022, 12:07 | #5 | |||
Kasuaris
|
https://aravlive.files.wordpress.com...dualiteit1.pdf
Bij nader onderzoek blijkt dat zelfs de 'mens' over een aantal ogenschijnlijke toevoegsels beschikt waarmee hij zich identificeert, zoals het hebben van een lichaam, levenskracht, denkvermogen, intelligentie, de ervaring van geluk en wat hij denkt te zijn. Wanneer ook deze identificaties worden herkend en kunnen worden opgegeven, is wat er overblijft puur gewaarzijn alleen, vrij van elke identificatie. Dit is de enige werkelijkheid van de mens: puur bewustzijn, het Zelf of Ātman, onveranderlijk, eeuwig, onbegrensd en vrij van elk kenmerk. Dit pure gewaarzijn (het ware zelf) kan gebruikt worden om het veranderlijke zelf te observeren. Dan wordt het ware zelf zich bewust van iets buiten zichzelf: namelijk het veranderlijke zelf. Citaat:
En wie moeten we dan volgen? Een forumbaas of Shankara? Ik ben er wel uit. Het ego hoeft niet ontkent te worden, het is zelf contraproductief. Citaat:
Citaat:
5 February 2022, 12:08 | #6 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat: De bovenstaande werkwijze van het gebruik van de rede voor het scheiden van enerzijds het ogenschijnlijke (direct opvallende) kenmerken van wat anderzijds door deze kenmerken verhuld wordt (het verborgene), wordt de methode van anvayavyatireka genoemd. Het verborgene is 'gewaarzijn' , het niet-verborgene is 'ego'. Zo eenvoudig kan zelfkennis zijn! Wat je doet is het ene (gewaarzijn) scheiden van het andere (ego). Maar als je ego ontkent, dan kun je het ook niet scheiden van gewaarzijn.... En wie moeten we dan volgen? Een forumbaas of Shankara? Ik ben er wel uit. Het ego hoeft niet ontkent te worden, het is zelf contraproductief. Citaat: Naast het kennen van de werkelijke aard van de mens is ook het kennen van de werkelijke aard van de wereld eveneens alleen mogelijk door het aanwenden van de methode van anvayavyatireka. Volgens Shankara is de enige werkzame methode die van het 'scheiden'. Citaat: Wanneer zowel het individu als de wereld door het aanwenden van de methode van an- vayavyatireka van hun bedekkingen worden bevrijd, blijkt er wat er overblijft één en zelfde ondeelbaar bewustzijn te zijn. Deze eenzelvigheid van het individuele Zelf en het universele Zelf wordt bevestigd door Vedische uitspraken (MahÄvÄkya's) zoals 'Dat zijt Gij' (Tattvama- si). en 'Ik ben Brahman' (AhambrahmÄsmi). Dit is de kern van de leer van non-dualiteit die niet alleen door Åšaá¹…kara, maar ook in de Bijbel en in de Bhagavad Gita wordt verwoord. Dit is wat er gebeurd indien men het juiste pad volgt: het individuele zelf en het universele zelf blijken één en dezelfde te zijn (enkelvoudigheid). In de bijbel staan er ook verwijzingen naar: ik en de Vader zijn één. (bijvoorbeeld)
5 February 2022, 12:10 | #7 |
Kasuaris
|
Sorry, het wordt een beetje een rommeltje omdat ik niet kan editten.
Dit forum is in een net zo een deplorabele staat als zijn eigenaar....... Gelukkig kost het niks, dus klagen mag niet.
5 February 2022, 12:11 | #8 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
5 February 2022, 12:12 | #9 |
Kasuaris
|
Nee, het blijft een rommeltje.....en dan nog iedere keer weer wachten tot die 60 seconden voorbij zijn......
5 February 2022, 12:14 | #10 | ||||
Kasuaris
|
https://aravlive.files.wordpress.com...dualiteit1.pdf
Citaat:
Citaat:
En wie moeten we dan volgen? Een forumbaas of Shankara? Ik ben er wel uit. Het ego hoeft niet ontkent te worden, het is zelf contraproductief. Citaat:
Citaat:
Dit is wat er gebeurd indien men het juiste pad volgt: het individuele zelf en het universele zelf blijken één en dezelfde te zijn (enkelvoudigheid). In de bijbel staan er ook verwijzingen naar: ik en de Vader zijn één. (bijvoorbeeld)