|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
17 September 2022, 16:40 | #1 | ||||
Geen lid
|
Hebben dieren een 'ik' of 'ego'?
Citaat:
Citaat:
Hier onder de gehele tekst. Citaat:
Citaat:
|
||||
17 September 2022, 18:14 | #2 | |
Kasuaris
|
https://blog.kloosterhuissen.nl/ik-w...-van-de-ander/
Citaat:
Wie het 'ik' daadwerkelijk wil begrijpen, begrijpt dat hij 'ik' wordt in het aangezicht van de ander. Het is uitgerekend de ander die mijn ik-zijn bepaalt. In de dierenwereld gaat dat net zo. Het is de muis die zijn ik-zijn bepaalt in het aangezicht van de ander (de kat) en vice versa natuurlijk.
17 September 2022, 18:17 | #3 |
Kasuaris
|
Verder vind ik dit onderwerp van een dusdanig basaal (banaal ) niveau, dat wie dit niet begrijpt helemaal niet met zelfkennis bezig is.
Ik word 'ik' in het aangezicht van de ander, omdat 'jij' een andere ik bent dan ik. Zo werkt het ego in de wereld waarin we leven en waaruit zoiets als evolutie is voortgekomen. Evolutie zou simpelweg niet mogelijk zijn zonder 'ik en jij'. Het ware zelf echter heeft geen relatie met deze wereld. Die is in zichzelf al'een: kennende leegte. Zelf-zelf verhouding.
17 September 2022, 18:37 | #4 |
Kasuaris
|
We worden 'ik' in het aangezicht van de ander (reflectie, spiegeling).
Maar als je de moed hebt om het 'ik' te overstijgen, dan zal 'liefde' zich reflecteren in 'de ander'.....indien aanwezig in 'de ander' uiteraard.
17 September 2022, 18:43 | #5 |
Actuaris
|
Voor mij is ego een gevolg van het verstand; met het verstand kwam het ego en de verkankering van het 'ik'; waar 'ik' daarvoor gewoon het individu uitmaakte...
|
17 September 2022, 18:49 | #6 |
Kasuaris
|
Dat is allemaal flauwekul wat je schrijft, Marie. Je bent toch licht bevattelijk voor het Laurens-virus.
17 September 2022, 18:52 | #7 |
Kasuaris
|
Over Laurens gesproken: op dit forum word ik 'ik' in het aangezicht van 'de ander'. Die ander is Laurens. We kibbelen al jarenlang over zelfkennis. Ik moet niks hebben van zijn gedegen lulkoek. En dan word ik 'jij' voor Laurens , want dan gaat hij weer tegen mij tekeer.
Zo houden we ons bezig en houden we 'het verhaal' in stand. Niks mis mee. Ik ken Waarheid. Daar veranderd Laurens niks aan......
17 September 2022, 18:56 | #8 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Dat kan wel zijn dat de ander mee vormend is maar waar het leeft is toch wel in mij. Voorwaarde bij dat mee vormend is dat ik daarmee instem dat te doen vandaar mee vormend. Een ander is niet in staat datgene wat zich als 'ik' bij mij heeft gevestigd zonder mijn instemming te veranderen. Maar je hebt weer eens de klok horen luiden, hier gezegd is dat de ander wordt opgeroepen. Door op elkaar te reageren bevestigen we elkaars bestaan. Citaat:
|
||
17 September 2022, 19:01 | #9 | |
Kasuaris
|
Citaat:
17 September 2022, 19:04 | #10 |
Geen lid
|
|