|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
21 September 2022, 00:14 | #1 | |
Kasuaris
|
Kennende leegte
Citaat:
Het 'ik ben' bestaat wel degelijk, het heeft alleen geen banden met de tijd. Waar het ego wel een band (verhouding) met de tijd en daarmee met de wereld heeft. Het ego is begrensd door geboorte en dood, het 'ik ben' is onbegrensd. Het 'ik ben' is kennende leegte waar de ontvankelijkheid plaats heeft.
21 September 2022, 09:19 | #2 | |
Jubilaris
|
Citaat:
'Ik ben, kan stellen, kijk mam, pap.. 'ik ben. Ego kan stellen, dit weet ik, kennis=macht. Kennende leegte kan stellen, so what? Ontvankelijkheid kan stellen, next.. Ik bedoel maar.. |
|
21 September 2022, 09:52 | #3 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Wat spreekt is altijd het ego. Alle users verschijnen als ego op dit forum. Bij het 'ik ben' zijn pap en mam niet aanwezig. Waaruit blijkt dat je geen kennis hebt van het 'ik ben'.
21 September 2022, 11:54 | #4 |
Jubilaris
|
|
21 September 2022, 13:26 | #5 |
Kasuaris
|
Kennende leegte
Nope. Kennende leegte is altijd actueel. Het ego is verbonden met de tijd en de daarbij behorende (wordende) wereld.
Op het moment dat jij mijn vorige reactie las en er op reageerde kwam je ego 'in act' (werd actief). Bij mij komt nu ook mijn ego 'in act' weer op jouw comment. (Enz enz) Kennende leegte heeft geen andere mogelijkheid dan om steeds in 'het moment' te blijven. Maar 'het moment' is geen tijdstip. Je kunt 'het moment' dan ook niet denken. Maar je ego kan moeiteloos naar verleden en toekomst middels het denken. Daarom heeft iedereen hier ook een ego , alle users weten wie Bassie is en waar ze hem aan kunnen herkennen.
21 September 2022, 13:30 | #6 |
Kasuaris
|
Wat een misvatting weer (en wat een opschepperij). Waarheid geeft zich alleen aan 'Niets' te kennen en nooit aan 'grote jongens'.
21 September 2022, 13:35 | #7 |
Kasuaris
|
Het ego is 'zelf' binnen het lichamelijke gebeuren. Zodra je wakker wordt en op de wekker kijkt hoe laat het is is ego al 'in act'.
Kennende leegte staat volledig in de geestelijke wereld en is 'dat' wat ontvankelijk is. Linksom of rechts om: Kennende leegte moet op een of andere manier ontwaken. Zodat het dat kan 'kennen' wat geschonken wordt door Waarheid. Geen mens kan Waarheid claimen (Zie de ronduit belachelijke opmerking van Laurens) , Waarheid gééft zich te kennen. En waaraan dan wel? Aan kennende leegte, wat ook het 'ik ben' bevat als zelfverhouding.
21 September 2022, 13:38 | #8 |
Kasuaris
|
Kennende leegte is zelfverhouding waarin de mens zichzelf kent als 'niets' zijnde.
Ego is zelf-wereldverhouding waarin het ego een verhouding heeft met de wereld. (Dat is 2 x zelf dus). Ego ontkennen is ontzettend maf, want dan zou je geen verhouding kunnen hebben met je vrouw, kinderen, vrienden enz. Die bevinden zich immers voor jou in 'de wereld'. Aan ego-ontkenners herken je dan ook de onwetenden. Ze denken dat ego-ontkennen synoniem is aan egoloosheid..... Het is kennende leegte welke egoloos is en tevens de 'ik ben beleving'.
21 September 2022, 15:21 | #9 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Zonder kennende leegte kan ego als verschijnsel zich niet tonen als de actualisatie van het een of ander. En zonder ego als gegeven van tijd en ruimte, verhoud leegte zich puur met/tot zichzelf zonder 'iets te kennen.. een perfect abstraheren van de 'wereld'. (Ofwel vasten aan de 'Wereld') Uiteraard kan 'het moment' niet een gedachte zijn, omdat het dan een invulling betreft, waar het 'kennen' van het moment gewoon leeg is. |
|
21 September 2022, 17:53 | #10 |
Geen lid
|
Kennende leegte
Modderloze modderpoel.
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Leegte | Rozenhart | Boeddhisme | 2 | 21 June 2010 19:45 |