|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
29 November 2022, 09:27 | #1 | ||||||||
Jubilaris
|
Jammer, het gedram gaat weer door
Citaat:
Citaat:
Er kan alleen maar gewezen worden op dat alles illusie is en blijft, ook al doet het zich voor alsof het dat niet is (ook al wordt er een vermeende wereld ervaren). Dan komt wat er verder gecommuniceerd wordt uit het intrinsieke weten en gaat het niet aan de haal met een vermeend weten. Citaat:
Als er dan in de vermeende wereld naar de bakker wordt gegaan, dan hoef je niet naar Waarheid te verwijzen, dan gaat het zo dat je een brood koopt, alsof dat brood iets zou zijn dat op zichzelf bestaat en betaal je dit met geld, alsof er werkelijk zoiets op zichzelf zou bestaan. Maar dit heeft dan ook niets met Waarheid vinden en aanwijzen te maken, net als leden hun toegang te ontzeggen aan een forum. Dat is allemaal zeer betrekkeleijk en geen enkel bewijs voor wat dan ook. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik adviseer niet, ik stel vast dat er iemand is die de plak blijft zwaaien, en daarbij rond vermeende macht blijft priegelen, en die iemand wil niets met die vastelling, het druist tegen zijn "eigenheid" in. In gedegen zelfonderzoek zou dat best niet uitgesloten worden en niet steeds afgewendeld worden op de vermeende andere.
29 November 2022, 12:06 | #2 | |||||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb je eerder al eens geadviseerd van Waarheid weg te blijven. Het is niet bruikbaar wanneer je verklaringen zoekt voor de verschijnselen. Citaat:
Citaat:
Er is wel wat te zeggen voor je idee dat alles gedaan wordt terwijl er niets is dat dat feitelijk doet. Maar praktisch behoort dit tot de onmogelijkheden in een wereld van doeners waar egoverschijnselen zoals macht, eer en aanzien een prominente plaats innemen en zich doen gelden. Vandaar dat wijzen op het doen van gedegen zelfonderzoek. Citaat:
Wakkerder kan ik niet worden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je bent je gaan mengen in een dialoog met Sam en wat ik Sam schreef kon je perceptie onmogelijk goedkeuren. Overduidelijk, gezien je verhaal, met niet het geringste benul waar dit over ging. Sam kwam met oud zeer maar zonder enige relevantie (zoals gebruikelijk) uit de orde van de dag waar ze kennelijk nogal mee zit, namelijk het geloof macht te hebben terwijl die macht al geëffectueerd was. Dat was alleen maar praktisch gezien onjuist maar jij maakte er een drama van. |
|||||||||||
29 November 2022, 23:46 | #3 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Wakkerder kan je "ik" inderdaad niet worden, dat is juist, en daar ging het ook niet over, het ging om wakker te worden uit een "ik" te zijn. Maar dat is maar niet aan de orde hier, dus ga ik je verder in de illusie laten. De rust kan terugkeren tot de volgende mis-Waarheid waar je je in wentelen gaat. Adieu.
30 November 2022, 10:49 | #4 | |
Geen lid
|
Citaat:
(no further explanation needed) Daarbij is alles Waarheid, dus het bestaat niet om het niet over Waarheid te hebben. Het probleem is, al zul je dat niet als probleem ervaren, dat je vanwege een prominent aanwezig 'ik' niet (althans niet volledig) in Waarheid bent. Daarop gewezen gaat dat 'ik' zich verhullen want het wil geen zoektocht naar zijn bestaan. Er zou eens ont'dekt kunnen worden dat het helemaal geen bestaan heeft, het 'ik' zou ineens geen leven meer hebben. Dus verdedigd het zich met hand en tand en dat verdedigen wordt soms niet meer gezien. Dus wat we hier bij gebrek aan het doen van gedegen zelfonderzoek (de zoektocht naar het zijn van waar in Waarheid) maar belichten is dat verhullen, verdedigen en ontsnappen. Immers als doorzien is dat al dit gekrakeel bestaat uit het ontwijken van het 'ik' naar zijn eigen bestaan te kijken bestaat er een kans dat er aan de zoektocht wordt begonnen. Waarheid bespreken in een soort van hypothetische context als zou alles daarbuiten alleen maar illusie zijn is volstrekt zinloos. Net zo goed als de eerder door je getoonde tendens om iedere uitgesproken zin te beëindigen met dat het toch allemaal maar illusie is. Voor mij ziet dat er uit als een vlucht om niet op zoek te hoeven gaan naar het bestaan van 'ik', als zijnde een illusie. Ik ben al zo lang met jou bezig geweest je dat te laten inzien met steeds een hoop gekrakeel ten gevolge dat ik geen heil meer zie daar mee door te gaan. Je ziet steeds weer kans aan al het gesprokene te ontsnappen. Je bent een Houdini, een ware ontsnappingskunstenaar. Adieu. |
|
30 November 2022, 13:27 | #5 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Het 'ik' heeft geen bestaan, vroeger niet, nu, niet, nooit gehad. Functioneel doet het zich wel voor, en dat blijft het ook doen na de ontdekking dat het helemaal geen bestaan heeft. Wat wegvalt is: "dat ben ik". Maar uitdrukken als "ik ben het die tegen jou communiceert" gaat functioneel gewoon verder, zonder dat er nog identificatie mee optreed, dus ook niet met iemand die macht zou hebben, bijvoorbeeld, dat vervalt allemaal. Er kan wel degelijk van Waarheid weggewezen worden door het steeds over dat functionele te hebben. Het functionele is immers geen Waarheid. Waarheid "IS", wat er functioneel van gemaakt is, heeft een functie, het houdt mechanismen in leven, het zuivert fora uit van niet-gewenste-interacties, maar is geen Waarheid. Citaat:
Citaat:
Gaat het ooit opklaren? Het kan... als dat draaien rond dat "ik" eens definitief weg komt te vallen, dan hoeft het verdedigen ervan niet meer weg-geprojecteerd te worden, en de zelfonderzoek-status ervan, en het onderscheid ervan met de ander niet meer geffectueerd te worden. Dat komt dan allemaal mooi te vervallen, zodat eindelijk het functioneel voordoen van dat "ik" enkel nog maar naar Waarheid gaat verwijzen, in plaats van naar zichzelf. Zolang dat niet komt weg te vallen, blijft het zichzelf en waar het voor staat verdedigen. Dat gaat maar door, zonder einde. Er zit niets anders op dan het laten doorgaan. Alles is weer gezegd wat er gezegd kan worden. Het is gewoon gezegd, meer kan het niet doen.
30 November 2022, 18:54 | #6 | ||||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Ik heb daarmee geen probleem omdat ik toch wel weet wat ik ben. Voor jou ligt dat anders want ego behepten zien zoiets nou eenmaal anders en vinden dat bij een ontwaakte een aangepast gedrag hoort. De vraag die rijst is dan 'hoe kun jij als niet ontwaakte weten hoe je je als ontwaakte gedraagt?'. Hoe kom je aan de kennis daarover, waar heb je dat vandaan zonder eigen ervaren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(no further explanation needed) Niets is daarvan uitgezonderd, ook niet het gebeuren dat ongewenste discussies en personen verwijdert worden, ook Poetin in Oekraïne is Waarheid. Waarheid die jou niet zint maar wel Waarheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
30 November 2022, 20:07 | #7 |
Jubilaris
|
Er is geen "ik" die ontwaakt is.
Er is ontwaakt zijn uit dit "ik" te zijn. Zo simpel is het. Ik kan niet zeggen dat ik ontwaakt ben. Jij kan wel zeggen dat je alles helder ziet. Dat is de jij die maar rond zichzelf blijft draaien. Eens daar uit ontwaakt is, blijft er zoiets niet meer over om rond te draaien, dus ook geen ik die gaat beweren ontwaakt te zijn. Ik is dan iets wat zich voordoet, functioneel. En functioneel zou dat ik kunnen zeggen te weten dat het niet bestaat, als dat functioneel werkt voor de boodschap over te brengen dat uit zo'n ik ontwaakt moet worden. Prima dan. Maar gaan beweren dat dit ik ontwaakt is, en Werkelijk onderscheiden is van een ander, dat is dan bullshit geworden. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat dat ik enkel nog funcioneel is, terwijl veel ikken nog steeds als identiteit gewaand zijn. Maar dat maakt dat ik niet ontwaakt, het is ik niet die ontwaakt, het is ontwaken uit een ik (identiteit) te zijn. Dat doet niemand. Echt niet. Dit kan niet gevat worden door een ik, ook niet door een ik dat een gedegen zelfonderzoek afgerond heeft. Als het ik niet meer draait rond zichzelf (lees: enkel over blijft als iets dat zich nu en dan functioneel voor doet, maar geen hoge of lage waarde heeft, niet ontwaakt, noch slapend is, gewoon een functioneel iets wat zich nu en dan voordoet en nut heeft om leven zichzelf vorm te laten geven), dan kan zo'n ik prima wijzen naar Waarheid, juist door niet meer te gaan wijzen naar zichzelf (OnWaarheid). Dat heeft niets maar dan ook niets met bepaalde vormvoorschriften of gedragspatronen te maken. Elk voordoen van een ik, doet zich anders voor, andere vorm, ander gedrag, rustig of wild, luid of stil, veel woorden of weinig woorden, een Poetin of een Jezus. Het verschil met een ik dat zich enkel nog functioneel voordoet en niet als een identiteit, is het niet meer wijzen naar zichzelf (Onwaarheid). Het blijft immers maar wijzen naar zichzelf en zijn staat, zijn toestand, zijn hoedanigheid, zijn land, zijn forum, zijn idealen, zijn zuiverheid... als er nog identiteit (illusie) aan kleeft.
30 November 2022, 22:09 | #8 | ||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus nogmaals maar weer Waarheid IS (full stop). Daarbij is ALLES Waarheid. Dus ook onwaarheid is Waarheid. Citaat:
Verder ga ik niet meer nader in op wat je zegt te zien, je bent ego behept en blind. Doe dat gedegen zelfonderzoek en ont'dek het anders zien, dan neemt ook dit gekrakeel eindelijk een einde. Ik dacht met je adieu dat je het gescherm met je kennis inmiddels wel zou hebben opgegeven. |
||||||
1 December 2022, 10:59 | #9 | |||
Jubilaris
|
Waarheid IS. Het ik dat denkt waar te zijn en de beschrijvingen, verhalen die het op Waarheid legt, zoals "Poetin is", "ik ben", ik ben God/Jezus", ... is NIET, is een mentale constructie van wat gewoon Is. Waarheid IS en blijft altijd, ondanks deze lagen erop gelegd, maar de lagen zelf zijn nooit Waarheid, het is dat wat op de Waarheid is gelegd, wat er van gemaakt wordt.
Iets van Waarheid maken geeft ongemak, onvrede, frustratie, ergernis omdat wat IS dan niet overeenkomt met wat men er van maakt. Een ik kan maar herkennen wat een ik kennen kan. Als dit ik als identiteit weg valt is er geen sprake meer van iemand die een ander herkent. Zo'n zaken spruiten enkel voort uit een identificatie met een ik. Een ik die weet wat hij is herkent andere ikken die weten wat ze zijn, maar kan geen ontwaakt zijn uit ik herkennen. Een ontwaakt zijn uit ik brengt geen ik meer voort die weet te zijn wat hij is, er is daar geen identificatie met een ik, dat gewoon iets is dat zich nu en dan voordoet, functioneel, maar geen bestaan heeft op zich, laat staan dat het iets is dat weet wat het is... Het is niet iets, het is iets dat opkomt en weer wegvalt, geen identiteit, een regenboog, een illusie. Er is geen ik die weet dat het een illusie is, dat ik is illusie, illusies weten niet, het zijn gewoon illusies. Als daar een ik van gemaakt wordt die weet wat het is, is identificatie met iets te zijn dan weer weer ingekickt, met alle gevolgen van dien... Het is zoveel eenvoudiger als er niets meer van gemaakt wordt. Als er Volledig ontwaakt is uit dat ik te zijn. Er zijn geen vormschriften waar een ik moet gaan aan voldoen als er geen ik meer is die is. Dat een ik zich nog als functie voordoet en dat zich dit in alle vormen voordoet is gewoon wat zich voordoet, heeft geen identiteit. Dat wat zich voordoet niet meer mag verwijzen naar zichzelf is niet aan de orde, als er geen identificatie meer is met iets dat zich enkel functioneel voordoet is er ook geen enkele terugkoppeling meer naar. Die terugkoppeling, dat verwijzen naar zichzelf komt voort uit identificatie er mee. Als die identificatie wegvalr, vallen ook alle vormschriften weg waarop een ik, dar louter een functie is, zou moeten aan voldoen, maar valt ook het verwijzen naar dat ik weg, niet omdat het niet mag, maar omdat er niet naar te verwijzen is. Het is niet iets, het is gewoon een functie. Een ik die denkt aan vormschriften te moeten voldoen of daar niet aan wil voldoen is dat waar identificatie aan blijft kleven. Uit dat ik kan gewoonweg ontwaakt worden en neen, dat ik kan dat niet doen, dus zich daar niet naar gaan gedragen of aanpassen, het is waaruit ontwaakt kan worden. Dat heeft niets meer met een wetende en diens gedrag te maken, ook uit een "wetende te zijn" is dan ontwaakt Daar gaat het juist om. Heel dat gedoe van "ik ga mij niet aanpassen, ik ga geen werkwijze volgen", komt dan te vervallen met dat ik niet meer te zijn. Zolang dat niet vervallen is, blijft het tekeer gaan tegen het "niet meer verwijzen naar zichzelf" omdat dit (iets wat dan niet meer gebeurd gewoonweg omdat er geen ik meer is om naar te verwijzen) wordt geïnterpreteerd als iets waar dat ik aan zou moeten gaan voldoen. Een functie kan zich niet verheffen boven een andere functie, alles ikken zijn gewoon functies. Een zin "dit kan niet gevat worden door een ik, ook niet door een ik dat een gedegen zelfonderzoek afgerond heeft", kan dus ook geen verheffen zijn, want er is geen niet-ik die het wel vatten kan, er kan alleen maar ontwaakt zijn uit een ik, en dan blijft er niets of niemand over dat verheven is boven iets anders. Er is dan gewoon gezien dat elk ik gewoon maar een functie is, iets wat opkomt en weer wegvalt, geen identiteiten zijn. Alleen als er identificatie gaat kleven aan wat zich louter nu en dan functioneel voordoet, dan ontstaat er met zo'n zin onvermijdelijk het gevoel dat iets anders zich zou verheffen boven dat ik. Er is echter niets anders, er is in de eerste plaats al geen ik waar boven verheft kan zijn, daar begint de illusie al. Uit die illusie kan ontwaakt worden, maar dat geeft geen ontwaakt ik dat ergens boven verheven is, ook daaruit is dan ontwaakt. Ikken zijn dan enkel functies. En functies zijn niet iets, laat staan dat ze boven iets anders kunnen verheven zijn. Citaat:
Zo gaat dat dan als er identificatie gaat ontstaan met iets te zijn, in dit geval een gerealiseerde. Het is maar zoiets dat zich beleerd kan gaan voelen. Citaat:
Iemand die bereidheid verwacht als een gerealiseerde aanzien te worden, staat ontwaken uit elke iemand te zijn, enkel in de weg. Jouw zoektocht naar leden die die bereidheid hebben, en het weren van zij die dit niet hebben, is de illusie die ontwaken uit elke identificatie in de weg zit, niet alleen uit de identificatie Laurens-ik, maar ook uit de identificatie van iemanden die die bereid zijn een illusie voor een gerealiseerde te zien. Dit is geen hulpvaardigheid, hulpvaardigheid helpt uit de illusie, geeft geen nieuwe illusie. Elke identificatie, ook die met een gerealiseerde te zijn, is illusie. Waarheid vinden is ontwaken daar uit, volledig. En dat kan je als een ik niet doen, dus maak er geen vormschrift van waar jouw ik zich tegen gaat afzetten. Het kan alleen maar zo'n identificatie aan het wankelen krijgen, nu ja, of dat nog wel kan? Citaat:
Vrede? Ga het even na... Dat wat niet in vrede is, ben je niet. Dat is kleverige identificatie. Ontwaak er uit. Dit is geen advies van een ik, dit is gewoon wat opkomt, en wat een louter functioneel, maar niet als identiteit bestaande, opkomende en weer wegvallende ik, even neerzet. Het komt van wat jij en ik Werkelijk zijn, en zich gewoon even uitdrukt met een Dorje-ik. Het komt van wat ontwaakt kan zijn van een identificatie met een ik. Het komt van wat Werkelijk Vrede is, niet de vrede waarin een ik denkt te zijn, terwijl de onvrede ervan afspat.
1 December 2022, 12:09 | #10 | |||||||||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Wat er op Waarheid aan mentale constructie is opgelegd is een 'ik'. Om die reden is Waarheid bedekt en moet het ont'dekt worden. Niettemin is alles Waarheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Onderzoek zulke gedachten op waarheid en laat ze voor wat ze zijn. Het is zinloos ze met je mee te dragen. Citaat:
De gebruikte woorden moeten in een door jou bepaalde geaccepteerde context staan willen ze door je kennelijk hermetisch afgesloten perceptie passen om tot je door te kunnen dringen. Respons geef je daar niet op maar vervangt ze door eigen interpretaties (verzonnen verhaaltjes). Kortom de relevante informatie gaat jou nimmer bereiken en wat er zich kennelijk aan volkomen irrelevante gedachten wel bij je aandient wordt zonder enige scepsis hier weergegeven. Waarop ik gedrongen ben ze te rectificeren en waarop jij kunt zeggen dat ik in de verdediging schiet en me dus kennelijk identificeer met mijn 'ik'. In dat cirkeltje blijven we al enige jaren onverdroten ronddraaien. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je misbruikt telkens mijn reactie, waar je wijselijk niet inhoudelijk op ingaat, om opnieuw weer je statement te kunnen maken ongeacht de tegenwerpingen van onjuistheid door mij. Daarbij maak je nu ook nog van mijn tegenwerpingen een vorm van vertoond gedrag dat moet aangeven dat er van realisatie (nogmaals mij boeit dat niet) dezerzijds geen sprake kan zijn. Ik zei eerder al dat je visie mij in genen dele beroert omdat ik weet wat ik ben maar je stoïcijnse volgehouden absurditeiten irriteerden me eerder al en nu weer. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoop werkelijk dat je adieu voorgoed is. Post scriptum: Zo niet dan overweeg ik het geschrevene dat geen directe gevolgtrekking is op een reactie maar te verwijderen. Misschien dat we zo een eind kunnen maken aan deze zich voortslepende onzin. |
|||||||||||||||