|
Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
6 June 2011, 11:54 | #1 |
Missionaris
|
De waarheid.
De waarheid is niet verhuld. De waarheid is altijd vlak voor je. Als ze je ontgaat, ligt dat niet aan haar maar aan het feit dat je ogen gesloten zijn. De waarheid moet steeds opnieuw ontdekt worden. |
6 June 2011, 19:02 | #2 |
|
Goed, mijn eigen versie (zonder te spieken):
De Waarheid maakt vrij, sowieso. Lijkt volgens mij zo'n beetje op een bezoek aan een tandarts, als je al heel lang rondloopt met een rotte en pijnlijke kies. De Waarheid is volgens mij ook het heilige der heilige. De mens, het levende wezen van vlees en bloed, is het heilige. Niemand die jou de Waarheid kan overhandigen door kennis of door oefening. De Waarheid gaat zijn eigen weg. Ons gebed kan de Waarheid niet manipuleren. Eens ontwaakt altijd ontwaakt, voorgoed is onze hersenstructuur veranderd. |
6 June 2011, 19:45 | #3 | |
Missionaris
|
Citaat:
Om welke reden wil jij dit gezegde in je eigen woorden vertalen ? |
|
6 June 2011, 19:58 | #4 |
|
|
6 June 2011, 23:58 | #5 |
Asprirant lid
|
Is het voor een mens wel gepast om over de waarheid te spreken.
Wie de waarheid kent, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus, weet dat praten over de waarheid niets meer dan een belediging is, een schandelijke poging van een mens om groter te zijn dan ie is, kijk naar mij. Alleen leugenaars spreken over de waarheid. Hebben de woorden van de leugenaars uit het verleden op enige wijze bijgedragen aan de kennis van de waarheid, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus ? Is het niet voldoende om gewoon verder te leven in dat licht van de waarheid. Waar ben je bang voor , dat iemand zonder jou de waarheid zou missen ? |
7 June 2011, 08:35 | #6 | |
|
Citaat:
Dit stukje van jou moet me denken wat Osho ooit heeft gezegd over het mysterie of mysterie van het leven. Het leven vraagt niet om opgelost te worden maar geleefd. De Waarheid kan daarom ook niet gekend worden, zoals je een theorie kunt leren kennen. |
|
7 June 2011, 11:38 | #7 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het lijkt vaak wel of bepaalde mensen ook op een bepaald eigen niveau aangesproken willen worden en dat het ze ontgaat wanneer dat niet zo is. Ze verliezen de belangstelling of gaan dan naar eigen inzichten vertalen en daardoor missen ze de betekenis. Althans had ik aanvankelijk bij Nisargadata wel dat ik op een dieper niveau aangesproken werd maar ik begreep pas na vele male herlezen de diepere betekenis van z'n woorden. |
|
7 June 2011, 11:44 | #8 | |
Missionaris
|
Citaat:
Je zou het zo kunnen zien dat je middels het elimineren van waarheid tot de kern komt, tot datgene wat met recht Waarheid genoemd mag worden. Aan Waarheid heb je dan ook niks, je kan niet schermen deze in je bezit te hebben, Waarheid kan niet worden bezeten. |
|
7 June 2011, 14:50 | #9 | ||
|
Citaat:
Citaat:
Verder ben ik in het begrijpen van andere leraren wat bescheidener geworden, want hoe weet ik nou echt wat iemand anders bedoelt, als ie er niet is om mij eventueel in mijn denken en voelen te corrigeren? |
||
7 June 2011, 15:23 | #10 | |
Missionaris
|
Citaat:
Toch kun je als zijnde dezelfde bron, bij een Jezus, Ramana, Roberts maar evengoed ieder willekeurige ander die vanuit diezelfde bron en zuiver (zonder eigen invulling) spreekt een rode draad herkennen en die als zijnde Waarheid herkennen. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Wat is Waarheid. | Rennie | Beginnend zelfonderzoek | 2 | 21 October 2024 15:39 |
Het ego en de waarheid. | Freerider | Byron Katie | 26 | 13 May 2013 08:32 |