|
Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
2 August 2023, 12:22 | #1 | |||
Geen lid
|
Datgene wat weet
Citaat:
Voor degene die geloof heeft in zijn bestaan is er natuurlijk onmiskenbaar een wereld en verschijnt er een Laurens aan de deur wanneer er aan zijn deur gebeld wordt. Voor degenen die geloven in het eigen bestaan is nou juist dat gedegen zelfonderzoek bedoeld. Juist de gelover kan op onderzoek naar het waarheidsgehalte van z'n geloof te bestaan. Het vraag alleen een omgekeerde bewijslast. Het gaat daarbij niet om 'geloven niet te bestaan' maar om het 'geloven te bestaan'. Daaraan wordt doorgaans niet getwijfeld omdat je dag in dag uit omgeven bent met bewijzen van je bestaan. Wat betreft dat bewegen komt het onbeweeglijke in zicht. Voor de gewaarwording moet er namelijk een verschil zijn om de constatering te kunnen doen. In het licht van de stille aanwezigheid, noem het voor mijn part het niets, kan het zich daarvan onderscheidene worden waargenomen als beweging. Dus beide 'beweerders' hebben het bij het rechte eind, er is onbeweeglijkheid en beweeglijkheid, al blijven ze vanaf nu natuurlijk weer eindeloos discussiëren, soebatten, over het eigen gelijk. Citaat:
Dat er niet een iemand is die weet is allemaal te ont'dekken door het doen van gedegen zelfonderzoek. Maar men komt liever, door voort te borduren op elkaars gedachten, tot theoretische bevindingen, mentale constructies. Men leutert te graag. Citaat:
|
|||
4 August 2023, 12:12 | #2 |
Geen lid
|
Sommigen wagen zich eraan daarover een andere visie te hebben en maken daar op ingetogen en bescheiden wijze voorzichtig gewag van. Zo ook Bassie die meent, onder verontschuldiging voor de jeugdige overmoed zoiets te durven beweren, dat de wereld zich in tijd en ruimte oftewel 'het relatieve' bevindt.
Tja en ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn. Hij vervolgt zijn relaas dat alle personen als verschijning zich in tijd en ruimte bevinden en, hoe wonderlijk, nog steeds kan ik daartegen niets inbrengen. Ook de conclusie dat ik dus beweer dat 'het verschijnen' een geloof is is correct. Alle verschijnselen, hoe waar ze ook lijken te zijn, zijn namelijk gebaseerd op geloof te bestaan. Dat ik dat 'geloof' durf te noemen is omdat ik dat denken te bestaan onderzocht heb. De conclusie dat een 'niet aanwezigheid' er toch lijkt te zijn kan niet anders dan op geloof berusten. Ik kan me wel voorstellen dat zoiets voor iemand in het relatieve (de vermeende werkelijkheid) die het denken niet onderzoekt absurd is, maar ja zonder onderzoek kom je daar nooit achter. Behalve dat hij meent dat zijn werkelijkheid op een feit berust en ik meen dat het op geloof berust zijn er helemaal geen verschillen. Het is maar van waaruit je het bekijkt. Bekijk je het vanuit het relatieve is het werkelijk. Bekijk je het vanuit het absolute is het geloof. Ongeacht deze zienswijze doen we beiden gewoon de deur open als er wordt gebeld. Feitelijk gaat het om een kwestie van van standpunt verwisselen, of een swift maken. |
6 August 2023, 09:12 | #3 | |
Geen lid
|
Citaat:
Zo streel ik mijn ego door te zeggen dat ik naast Andrew Cohen heb staan te pissen. Ergens in de negentiger jaren toen ik een lezing in Amsterdam van hem bezocht. Ik zal de laatste zijn te bestrijden dat Grof's holotropisch ademwerk niet tot geweldige resultaten leidt in de therapeutische sector. Dat Ramesh Balsekar niet een boek heeft geschreven dat de mensheid op een hoger plan heeft gebracht. Het heeft alleen helemaal nulkomma niks te maken met 'wat' je bent. Het lezen en je de materie eigen maken heeft eveneens niks te maken met het doen van gedegen zelfonderzoek. Het onderzoek naar het waarheidgehalte van je gedachten en ideeën zou, als het al een methode moet zijn, er een zijn die zich kenmerkt door eenvoud. Het is eerder een motto dat 'onderzoek je gedachten op waarheid' waarmee dan ook alles is gezegd. Dat er eindeloos gedebatteerd moet worden ligt niet aan het motto maar aan de onwil er aan te gaan staan. |
|
6 August 2023, 10:48 | #4 | |||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat Boeddha het geen geloof noemt, zegt mij helemaal niks. Ik noem wat Boeddha 'zelf' noemt 'ik'. What's in the name? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ontdek je ego in al zijn vermomde hoedanigheden dan ben je er bepaalt nog niet. Doe dan gedegen zelfonderzoek is het advies. Je hebt je hier altijd ontpopt als de grootste verzetsheld tegen de wat je noemde 'egohetze' en nu ben je kennelijk op een punt aangekomen te beseffen dat 'ego' het fenomeen moet zijn dat DWW in de weg staat. Denken dat kennis hebben van DWW realisatie is van DWW is de volgende misvatting die bij je heeft postgevat. Je bent in je huidige hoedanigheid overigens nog steeds behept met ego. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zodra 'waarheid ziet waarheid' je leidraad is geworden is al dat gepoch iets bereikt te hebben volstrekt irrelevant geworden, alles wordt zo doorzichtig als glas. |
|||||||||
6 August 2023, 11:59 | #5 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Wanneer Jezus te herkennen is als waarheid dan spreekt er geen Jezus maar een aanwezigheid, een DWW, een Zelf, een Zijn, of Bewustzijn, of God of Waarheid. Dan is Jezus zijn hoedanigheid van Jezus kwijt, je spreekt dan tot wat hij noemt Vader of Bewustzijn, of God, of Zelf of Waarheid. Over de vijf componenten van Boeddha als zijnde niet van enige relevantie ga ik niet in. Citaat:
Citaat:
Ik verdoe liever geen tijd aan nutteloze bezigheden. Je doet er beter aan Waarheid te leren herkennen, dat scheelt veel tijd. |
|||
6 August 2023, 12:18 | #6 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Het forum was van Remon en heette eveneens zelfkennisforum, waar het floreerde omdat het over zelfverbetering, de 'wie' je bent ging. Ik was dan ook een niet graag geziene gast en kreeg een ban. Ik weet niet of Guido daar ook deelnam maar we zaten (en zitten) over een aanpak (als je dat al leer kunt noemen) verder niet bepaalt op een lijn. Dus samenpakken is zinloos. Citaat:
Citaat:
|
|||
6 August 2023, 14:26 | #7 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Wil je de hoed en de rand van het bestaansrechtelijk gebeuren kennen ben je bij Boeddha uitstekend op je plek, maar praat dan niet over realisatie want daar heeft het niks mee van doen. Ik was aanvankelijk verheugd je stijfkoppig persisteren bij je eigen ideeën te zien loslaten ten gunste van de leer van Boeddha, hoewel een idee per definitie beter op waarheid kan worden getoetst. Maar ten aanzien van je stijfkoppig persisteren bij je eigen ideeën is er niks veranderd. Je voelt je in je ideeën kennelijk eigenlijk alleen maar méér gesterkt door de leer van Boeddha. |
||