|
Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
8 August 2023, 10:24 | #1 | |
Geen lid
|
Praten tegen doven, slechthorenden en blinden
Citaat:
Het is niet een 'ik' die praat en daar als een 'ik' zijnde een oordeel, in dit geval de nuttigheid over het wel of niet willen luisteren, velt. Er is praten, geen 'ik'. Behalve natuurlijk voor iemand die geloof hecht aan z'n bestaan. Dat is dan iemand die denkt dat hij de doener van dit alles is en denkt degene te zijn die er mee stopt. Kortom er is 'geloof' in je bestaan en het is geen geloof te 'weten' niet te bestaan. Doe gedegen zelfonderzoek en ont'dek zelf. Maakt een bloem zich druk over de geur die het verspreid, of het wel wordt opgevangen? "Het enige dat je zou moeten aanspreken is de wens 'koste wat het kost te willen weten wat je bent' van al het andere hoop je alleen maar beter te worden." |
|
8 August 2023, 13:51 | #2 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Zoals gezegd 'Het is niet een 'ik' die praat, er is praten, geen 'ik'.' en om die reden is er ook geen 'ik die weet', vandaar 'weten' en niet 'ik weet'. Maar als het 'ik' uit je verdwenen is is er natuurlijk niks op tegen te zeggen 'ik weet' want er is geen subject dat zich het fenomeen heeft toe geëigend. Het onderscheiden of er een 'ik' in de mededeling schuilt is uitermate moeilijk vast te stellen. Je hoort zo iemand dan zeggen 'ik ben Bewustzijn' of ik ben 'Waarheid' of 'God'. Pure hoogmoedswaan voor de gelover in het bestaan van 'ik'. Want die denkt dat het 'ik' zich de goddelijke hoedanigheid heeft toegeëigend, terwijl de werkelijkheid is dat er geen 'ik' meer is te bekennen. Denken het weten te zijn als fantoom van de ervaring/belevingswereld behoort zeker tot de mogelijkheden. Vandaar het advies 'onderzoek die gedachte op waarheid'. Citaat:
Niettemin blijft deze abstractie zich bewust van de aanwezigheid van de wereld omdat die zich aan hem voordoet. Ont'dekt is dan wel dat de 'ik' en daarmee 'de wereld' niet bestaat, maar deze vreemde werkelijkheid doet zich niettemin aan hem voor en noemt deze derhalve 'vermeend'. Denken weet te hebben van het weten behoort als fantoom van de ervaring/belevingswereld zeker tot de mogelijkheden. Vandaar het advies 'onderzoek die gedachte op waarheid'. Citaat:
|
|||
9 August 2023, 09:53 | #3 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Beweegt deze explicatie de lezer zich richting het doen van gedegen zelfonderzoek of maakt de lezer zich deze kennis eigen om er elders op fora mooi weer mee te spelen. Waar dat laatste doorgaans het geval is blijft de dringende aanbeveling staan om gedegen zelfonderzoek te gaan doen. Het redeneren ergens over brengt je namelijk niet verder maar bevordert mentale exercities. Citaat:
Maar het bezig zijn met 'ik' en 'ego' trok ook verkeerde (be)zoekers. Er lopen legio ego's rond die zich in het afzeiken willen bekwamen om zich superieur te kunnen voelen. Die leden kregen hier een platvorm achter de schermen omdat het niks met gedegen zelfonderzoek te maken heeft. En zijn thans met de opgedane kennis, hoe dat te vervolmaken, elders op andere fora werkzaam. Echter zo lang je geen onderzoek doet naar de werking van ego kom je er niet om heen. Alle zoektochten door de eeuwen heen naar het vinden van realisatie strandden op het hebben van een 'ik' of 'ego'. Het hebben van een 'ik' als uitgangspunt werd vrijwel nooit 'im frage gestelt'. De laatste tijd hoor je dan weer vaker een tegengeluid, namelijk dat 'ego' je vijand niet is en dat er een hetze tegen wordt gevoerd. Niets is minder waar, we moeten alleen het 'ego' door krijgen. Citaat:
|
|||