|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
9 August 2024, 09:03 | #1 | |
Jubilaris
|
Je bént Bewustzijn, het Zelf of God
Citaat:
Zo houden we elkaar in bedwang klein te blijven, valselijk bescheiden te doen. En dan hebben ze het in al hun blindheid in hetzelfde draadje over het 'directe zien', het zien zelf zonder ziener of 'ik'. Bron |
|
13 August 2024, 05:29 | #2 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
God is het substituut voor 'ik' wanneer ont'dekt is dat het 'ik' nergens is te vinden, oftewel datgene wat overblijft. Bij gebreke daarvan is er dus geen sprake meer van een subjectief beleefde ervaring (vandaar ook dat er hier dan ook een duidelijk onderscheid gemaakt wordt in kennis en weten). Geen ervaring dus maar een 'intrinsiek' en diep gevoeld weten God te zijn. Er is je hier altijd voorgehouden dat wat je bent onveranderlijk is, ervaringen vluchtig zijn en je dientengevolge je ervaring niet kunt zijn. Die kennis kun je natuurlijk gebruiken en verkondigen maar voor 'weters' is het duidelijk dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Oftewel met het doen van gedegen zelfonderzoek ben je voorbij het ervaren gekomen. Daar waar men onbekend met dat fenomeen zo huiverig voor is (zie de quote hieronder) is niet gebeurt, het 'ik' is niet langer meer te versterken want het heeft opgehouden te bestaan. Dientengevolge zijn er ook geen neigingen meer die bescherming behoeven. Citaat:
In dat kader mag je er van uitgaan dat zo iemand Waarheid spreekt. Waarheid spreken is niets anders dan gewoon spreken maar dan vanuit de afwezigheid van een geheel 'eigen' entiteit. De subjectiviteit is uit je entiteit verdwenen maar in de dualiteit duid je de oorsprong daarvan nog steeds aan met 'ik' ook al is die 'ik' nu het substituut geworden van het zijn van goddelijk of 'in Waarheid'. Voor 'iemand in Waarheid' is het duidelijk dat Boeddha niks anders zegt dan Waarheid, zei het met andere woorden. Een leek legt, onbekend met Waarheid, het 'ware Zelf uit vanuit zijn subjectieve beleving van dat woord 'zelf'. Maar het hier bedoelde 'ware zelf' is simpelweg datgene wat we hier aanduiden met Zelf, God, Bewustzijn, Waarheid, oftewel datgene 'wat je bent' hetgeen overblijft na het afleggen van dat 'zelf' middels het doen van dat zo verguisde 'gedegen zelfonderzoek'. Degene die daar mee bezig zijn heten hier ont'dekkers en niet zoekers. Een groot verschil want zoekers missen iets (ik of ego ingegeven) en ont'dekkers ontdoen (belangeloos) van betekenis. De 'realisatie van niet zelf' is met andere woorden het ontdoen van betekenis van dat zelf om bij Zelf uit te komen, oftewel datgene wat we hier 'waarheidvinding' noemen. Je zou de weg van waarheid naar Waarheid kunnen noemen. Kortom alle Gerealiseerden, sprekers vanuit Waarheid en kunnen niet anders dan eenduidig zijn. Ze zeggen het dan wel met andere woorden maar het wijst allemaal naar hetzelfde. Of dat gezien wordt ligt aan de ontvanger al dan niet behept met 'ik' of ego. Maar zo lang deze er lustig op los interpreteert gaat het er niet van komen. |
||
13 August 2024, 11:37 | #3 | |||
Jubilaris
|
Nog even een lesje in ego (s)trippen voor hen die geloven in ik
Citaat:
Citaat:
Citaat:
*)Het grappige is dat dat van mij precies hetzelfde gezegd kan worden. Toch is er het wezenlijk verschil dat ik gedegen zelfonderzoek gedaan heb en weet 'wat' ik ben. Daarbij moet ik altijd haasten te vermelden dat ik me daarmee niet beoog te onderscheiden (al geloofd men dat toch niet). |
|||
13 August 2024, 12:55 | #4 | |
Jubilaris
|
Voor hen voor wie 'dichtbij' maar waardeloos is, een wijze wordt immers in eigen land niet gehoord (vrije vertaling van 'geen profeet is in eigen land geëerd):
"And he Papaji said: if you wish to know the truth, YOU must VANISH!" Citaat:
Maar... wat je van verre oorden haalt klinkt exotischer en bekt daarom lekkerder. Hoe kan zo'n Hollandse heikneuter als Laurens, zonder volgers, aanhang of youtube filmpjes ook maar enige zeggingskracht hebben. Z'n zielige forum wordt immers maar nauwelijks bezocht. Niemand kent hem, oftwel alleen een niet iemand kent hem (hem in overdrachtelijke zin). |
|
13 August 2024, 13:13 | #5 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
13 August 2024, 15:19 | #6 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Nog maar een keer dan 'Dat wat niet is kan niet claimen Dorje'. Overigens is de claim niet 'de waarheid kennen' maar 'in Waarheid zijn' met de aantekening dat er niemand (niet iemand) is die dat, zoals voorgesteld, als zijn bezit kan gaan toe-eigenen. Citaat:
|
||
13 August 2024, 18:20 | #7 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
14 August 2024, 10:46 | #8 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Feitelijk wil het zeggen dat het 'ik' het stuur overgeeft aan de voorzienigheid, aan datgene wat wil waar het langs gaat en betrokkene zich niet langer meer met uitkomsten bemoeit. Kortom geen wensen meer heeft maar leeft zoals het zich aandient. Dat lijkt op realisatie waar het gaat om intrinsiek doordrongen zijn van een 'niet bestaan' in de hoedanigheid van een 'ik'. Maar of dat wat lijkt op onverschilligheid realisatie is waag ik te betwijfelen. Het grote struikelblok lijkt bij deze persoon toch wel het 'God te zijn' zijn, dan wel het zich verheffen tot iets wat God genoemd wordt en waaromtrent hoge verwachtingen gesteld zijn waaraan deze zichzelf als nietig beschouwende persoon nooit zal kunnen voldoen. Dat is ook wat de verdere quote uitdrukt, wie denk je wel dat je bent dat je jezelf God durft te noemen. Echter je bént het centrum van het heelal en je hebt jezelf nietig gemaakt door te geloven dat je een 'ik' bent. Het is alleen maar geloof klein en nietig te zijn. Mijn advies kan alleen maar zijn doe dat......(verguisde) onderzoek. Wat is er nou feitelijk waar van al je aannames. Citaat:
|
||
14 August 2024, 11:21 | #9 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Door het opleggen van een moraal wordt er niet langer gehoor gegeven aan een innerlijk kompas. |
|
14 August 2024, 11:28 | #10 | |||||
Jubilaris
|
Heerlijk dat becommentariëren zonder vervelende dialogen
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op dit forum gaat het er anders aan toe dan op een Boeddhaforum waar men elkaar bevestigd en respecteert. Hier waar je bekend bent met het niet bestaan van 'ik' heb je die beleefdheidsvormen niet in acht te nemen maar ben je evenmin grof. Omdat er hier wordt begeleid in gedegen zelfonderzoek naar het werkelijk bestaan van 'ik' is het niet gebruikelijk het 'ik' alsmaar in zijn waarde te bevestigen, de 'eigen' doopceel te lichten of ervaring uit te wisselen. De reden is dat je die veranderlijkheden niet bent en dat ze dus niet relevant zijn. Voor een 'ik' lijkt dat meedogenloos, onbetrokken en liefdeloos, terwijl het alleen maar kan gaan om woorden op een forum, het is niet zo dat zich dat in de praktijk van alle dag bij de vertolkers van hier zo voordoet. Citaat:
Citaat:
|
|||||