|
Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
20 September 2024, 21:34 | #1 | ||
Jubilaris
|
Autoriteit
Citaat:
Maar het verhaal is nog niet af. Waarheidvinding, kan in je eigen besloten kring, zonder invloed van buitenaf worden gedaan. Het brengt je in contact met Waarheid, die universeel is en gespeend van subjectiviteit. In het herkennen er van wordt je gevoeliger. Kortom je herkent Waarheid (wederom zonder inmenging van buitenaf) en hoeft dientengevolge nooit meer af te gaan op het vertrouwen in de autoriteit van iemand. Je kunt alle boeken weg doen en van leraren afscheid nemen, want je herkent Waarheid. Al blijft het altijd weer geweldig Waarheid in geschriften te herkennen. Kortom je hoeft me helemaal niet te geloven, ont'dek het gewoon allemaal zelf. |
||
20 September 2024, 22:06 | #2 | |
Jubilaris
|
De Boeddha leerde dit, de Boeddha leerde dat, de Boeddha zei zus, de Boeddha zei zo... ga die man toch eens begraven stelletje Schriftgeleerden.
Citaat:
|
|
20 September 2024, 22:19 | #3 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Aan inzet lijkt het op het Boeddhaforum niet te ontbreken, alleen het zoeken schiet alle kanten op, terwijl de boodschap 'er is geen zelf' toch duidelijk aangeeft in welke richting moet worden gezocht. Als de laatste het geval zou zijn dan is spirituele groei een vereiste en dat is het niet. |
|
21 September 2024, 11:02 | #4 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Nou zegt de neo advaita je hoeft niet te zoeken, je bent het al en dat klopt, alleen dat 'weet' (het intrinsieke weten niet de kennis) je niet. Dat je dat niet weet en ook niet zult 'weten' is omdat je er iets bovenop hebt gezet, namelijk je kleine 'ikje' (dat moet ontdekken God te zijn) dat het zicht op wat het is (God) heeft afgeschermd met een zelf gecreëerde entiteit (dat 'ikje dus). Om nu jezelf te kunnen ervaren als datgene wat je bent, moet je je verlossen van dat 'ikje'. Dat is makkelijk gezegd maar dat lukt welhaast niemand. Iedereen blijft ononderbroken uitgaan van de doener 'ik'. Hele fora worden er mee volgeschreven, terwijl er overal staat te lezen dat het 'ik' een illusie is. |
|