Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
‘Truth is what works’!!!
|
Wat de les hier is, is dat je niet moet beginnen met het zoeken naar je ware zelf om redenen verlost te willen worden van
persoonlijk lijden, dat is dus juist datgene waar boeddhisten mee bezig zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door of liever gezegd uit Metanoia
Is in de diepste zin het lijden van ieder mens niet juist het koppige geloof in die persoonlijkheid? Het is immers op de basis van dat geloof dat men die persoonlijkheid (of individualiteit) beter en soepeler wil laten functioneren.
|
Citaat:
Het is intussen wel belangrijk die aanpak in de juiste context te zien. Dat een leerling zich in het Oosten tot de Zelf-Gerealiseerde Meester wendde, was geworteld in een traditie. De beginnende discipel had een sterke impuls tot Zelf-realisatie. Hij kwam in ieder geval niet aandragen met een Oedipus-complex, gefrustreerde aandachtsbehoeften of de eenzaamheid van zijn jeugd. Hij wilde zijn leven aan Zelf-realisatie wijden. Daarom was hij bereid jarenlang in de keuken bonen te pellen en kreeg hoogstens af en toe een glimlach van de Meester. Hij luisterde, hij mediteerde en kwam tot diep inzicht. Hij worstelde met zijn Koan.
|
Jan Foudraine (Amrito)
Geboren: 25 februari 1929, Amsterdam
Overleden: 27 februari 2016
Publikaties:
1971 · Wie is van hout ...
1979 · Oorspronkelijk gezicht: een gang naar huis
1980 · Bhagwan ... Notities van een discipel
1981 · Meester/antimeester
1982 · Struikelen over Waarheid
1983 · Bhagwan Shree Rajneesh, een introductie
1985 · Wie is van Licht
1988 · Jaren van voorbereiding
1990 · Het dolgedraaide brein. Oltmans in discussie met Foudraine
1997 · Bunkerbouwers, ontmoetingen met afgeslotenen
1998 · De man die uit zijn hersenen zakte: vingerwijzingen van een mysticus
2004 · Metanoia: over psychiatrie, psychotherapie en bevrijding
Citaat:
Metanoia
Het (psychisch) lijden van mensen, zo wordt in dit boek uiteengezet, ontstaat door een idee van afgescheidenheid en kan worden opgeheven door het loslaten van het ego-begrip (Freuds Ich) en het ontdekken van non-dualisme of advaita (letterlijk: niet-tweeheid, een begrip uit de hindoeïstische filosofie). Non-dualiteit impliceert dat het onderscheid Ik versus de Ander/het Andere slechts kunstmatig in stand wordt gehouden, maar in feite niet bestaat. Wanneer dit wordt ontdekt, is al wat overblijft: niets, of een gevoel van verlies ('a sense of bereavement'). Dit sterven van het ego binnen het psychosomatisch organisme is een ingrijpende gebeurtenis (het is tegelijkertijd 'to be and not to be'). Het kan gepaard gaan met angst, aangezien de persoonlijkheid van jongs af aan is geconditioneerd, en het individu zich hiermee sterk identificeert. De fictie van de afgescheiden persoon (van persona, letterlijk: masker) te ontdekken is als het ontwaken uit een droom. De ontwaakte persoon is als een druppel teruggevloeid in de oceaan van gewaarzijn ('awareness'), wat tegelijk een herinnering is van wat al was, namelijk een-zijn.
|
Kortom afdoen aan ego is geen sinecure.
In gedegen zelfonderzoek zijn harde noten te kraken.
Lezenswaardig:
Citaat:
We bevinden ons, met z’n miljarden, al duizenden jaren, in een staat van door mind gedomineerde krankzinnigheid. Dat is de reden waarom het zo’n rotzooi is. En steeds groter wordt. Omdat die mind steeds meer onheil sticht in zijn ongebreidelde hebzucht, in zijn ongebreidelde destructiedrang, in zijn ongebreidelde ego – waardoor we allerlei levensvormen vernietigen, oceanen vervuilen, en we, ondanks alle geboden en sociale spelregels die we erin pompen, cumulatief destructiever worden. We zijn aan het eind gekomen. Het einde van het door de mind gedomineerde ik-bewustzijn. Dát is de essentie van de crisis die zich momenteel op allerlei fronten openbaart. Of het nu een economische crisis, een ecologische crisis, een voedselcrisis of een wapenhuishoudingcrisis is: ze zijn allemaal gecreëerd door de mens. Een madeliefje heeft geen mind. Een paard ook niet. Nee, de mens is de enige die in de gevangenis van het zelfbewustzijn zit opgesloten. Of, zoals ik daarstraks zei, in het graf van de mind ligt begraven. Er moet dus een radicale wijziging komen, maar daarin zijn helaas niet velen geïnteresseerd. We houden te veel van onze conceptuele werkelijkheid. Als je de transcendentale sprong beyond mind waagt, dan ben je weg. En dat willen we niet: weg zijn. Daarvoor zijn we te verliefd op onze eigen aanwezigheid, is ’t niet zo?
Artikel in Trouw
|