|
Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
1 July 2011, 14:04 | #1 | |
Passed by
|
Woorden, woorden en nog eens woorden....
Wederom een schitterende bijdrage van Toon......
Citaat:
|
|
1 July 2011, 14:06 | #2 | |
Passed by
|
En nog één....
Citaat:
|
|
1 July 2011, 14:12 | #3 | |
Passed by
|
Citaat:
Dat steekt inderdaad wel wat povertjes af. Daarom moet ik er maar beter niets aan toevoegen. Spreekt voor zich. Thanks again, Toon. |
|
1 July 2011, 17:53 | #4 | ||
Missionaris
|
Citaat:
In de eerste quote beschrijft Toon dat hij niet ziet waarnaar de woorden van Leila verwijzen, dat zou duidelijk moeten zijn want ze verwijzen naar Bewustzijn en omdat Bewustzijn niet in woorden is te vatten blijven de verwijzingen ook maar slappe afspiegelingen van wat Bewustzijn is. Je kunt dus iemand die verwijst makkelijk vangen want woorden verwoorden het niet echt dus blijft het een vaag geheel. Iemand die zijn Bewustzijn heeft gerealiseerd vraagt niet meer naar verheldering want die weet. Mystici zijn van alle tijden, aanvankelijk mochten ze niet zeggen dat de aarde rond was dus moest dat mystiek worden omschreven, tegenwoordig heb je veel mystici die interessant willen overkomen, want wat moeilijk te begrijpen is, is interessant menen velen. Wat Toon uiterst mystisch probeert te zeggen is behalve moeilijk ook niet meer tot gewone taal te herleiden en zeker voor velerlei interpretaties vatbaar geworden. Wanneer iemand iets begrepen meent te hebben, uit een vage tekening kan altijd wel iets verklaarbaars worden gedestilleerd (dat per definitie uit jezelf komt), dan krijgt zo'n vaagspreker, vanwege de ontdekking van iets dat uit jezelf is voortgekomen gelijk. Dan wel is er de neiging om hem te geloven. Een mysticus is haast niet op z' n woorden als 'de innerlijke levenskracht, de uitwerking van waarheid die genade is' te vangen door een veelheid aan mits'en en maar's. Bovendien weet je door de bomen niet meer in welk bos je bent en welke boom de inferieure kwaliteit heeft waardoor de bewering niet langer opgaat. Waarheid, bijvoorbeeld, is onveranderlijk, innerlijke levenskracht en die bedoelde uitwerking zijn dat niet, dus wat blijft er van zo' n waarheid dan nog over ? Het is een schamele afspiegeling van wat Waarheid heet te zijn. De conclussie is dus dat zulke opvattingen van Toon zich in het duale voordoen. En in het duale zijn een veelheid aan interpretaties mogelijk zoals ook het draadje ' lijden' laat zien. Dus mijn vraag is eigenlijk of je wilt aangegeven wat je er zo schitterend aan vindt zodat ik met je mee kan kijken naar de schittering die je blik zou kunnen hebben vertroebelt. Ik wil daarom wel ingaan op de vetgedrukte letters, die precies dat aangeven wat jij telkens poogt te zeggen, maar ik ken de betekenis niet die je er aan geeft. Citaat:
|
||
1 July 2011, 19:02 | #5 |
Actuaris
|
|
1 July 2011, 22:13 | #6 |
Missionaris
|
|
2 July 2011, 09:49 | #7 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het gaat er om 'waar je gaat staan'. |
|
2 July 2011, 11:03 | #8 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Ik neem geen positie in Rob. Bij gebrek aan de kracht van het woord wordt wel vaker de hulp in geroepen van degene die dat kennelijk beter kunnen. Dat is nu dus voor Nada Toon en voor mij zijn gesprekspartner op het andere forum Leila geworden. Maar je betwijfelde met de woorden 'Dat kun je niet menen Renoir..' toch of Leila en Toon naar Bewustzijn verwijzen ? Citaat:
Al is de een er meer in vertegenwoordigd dan de ander. |
||
2 July 2011, 12:10 | #9 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
2 July 2011, 12:23 | #10 |
Passed by
|
Ik stel voor dat we het voor de verandering eens omdraaien. Dat wat schittert is per definitie niet troebel, dus de enige die hier troebel(heid) ziet, ben jij. Misschien kun je dan eens kijken hoe het komt dat jij de schittering niet ziet.
|