|
We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
12 December 2011, 17:49 | #1 |
Asprirant lid
|
Mogelijk of onmogelijk?
Kan er hier iemand tot de kern van de zaak komen?
Ik heb nog niet alles gelezen op dit forum en eerlijk gezegd maakt dat me ook niet zo veel uit. Ik heb het liever kort en bondig. Ik zou het graag willen hebben over.. onszelf.. en wie dat wij werkelijk zijn. Ik zie heel veel mensen eromheen draaien maar wie weet nu eigenlijk zeker of dat ze werkelijk ook de waarheid verkondigen? Zelf denk ik dat de waarheid het enige is dat er bestaat. Het zijn alleen maar geschreven woorden natuurlijk. Maar wat blijft er werkelijk over? Vandaar dit topic. Ik zou de dingen graag eens in een duidelijk perspectief willen plaatsen. Wie zijn we nu eigenlijk? Een droom? Of ergens echt? Ik hoop op een mooi gesprek. Laat jezelf maar zien ^^ Probeer ik dat ook. Of.. ja.. is dat wel mogelijk? |
12 December 2011, 18:31 | #2 |
Kasuaris
|
|
12 December 2011, 19:26 | #3 | |||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Duidelijkheid is m.i. niet echt (WiNk) te vinden in een vraag- en antwoord spel tussen spelers die de vragen en antwoorden zelf "verzinnen". Maakt eender welk antwoord jou écht iets uit? M.a.w. maakt het een verschil voor het ervaren van jezelf en het leven? Wat ga je, na het "vinden" (en geloven/aanvaarden) van eender welk antwoord, effectief DOEN (of wat zal er veranderen)? Dát zijn de vragen die ik mezelf gesteld heb NADAT ik mezelf jaren geleden jouw vragen gesteld had? Als je denkt/gelooft/vermoedt/hoopt/weet dat het "vinden" van het juiste (enige ware) antwoord op jouw vragen, er kan/zal voor zorgen dat je het voor jou juiste (enige ware) leven leeft, ga dan "op zoek". Indien niet, laat het vragen dan voor wat het is. Het lijkt mij nogal evident dat alles wat (mogelijk) is, mogelijk is... |
|||
12 December 2011, 19:48 | #4 |
Asprirant lid
|
Wat een vraag zeg!
Als je mij rechtstreeks vraagt: "Nou, ouwe leuteraar, wie denk jij dat je bent?" Dan antwoord ik eerst en vooral: "Wil Mieke wilt ge eens wat beleefder zijn!" En dan stel ik uw vraag aan mezelf. En mijn antwoord is: Van mezelf ken ik allen wat ervaarbaar is. Van wat niet ervaarbaar is weet ik niets. Maar het moet er wel zijn. Ik vind Krishnamurti's metafoor mooi. "Het bekende is als een bootje dat drijft op de oceaan van het onbekende." Ik ben dus het bekende en het onbekende. Het onbekende kan ik alleen maar zijn. Er valt niets over te zeggen. De geest kan dat wat hem voortgebracht heeft niet vatten. Dit inzien maakt een einde aan zinloos gespeculeer. |
12 December 2011, 20:14 | #5 |
Asprirant lid
|
Hoi Mihaela & Tineke
dank jullie voor die posts :) Verschil ik voor jou ergens in ten opzichte van iets? Tineke Ik ben niet van plan die mensen op hun woord te geloven.. het zijn maar woorden natuurlijk :) In principe denk ik dat wat voor antwoord dan ook me idd niet veel zal uitmaken. maar.. Op de 1 of andere manier werd ik door de woorden geraakt maar ik kan nergens vinden waardoor dat precies komt. Raak me maar zo goed als dat je kunt :) als je dat wilt tenminste :D Wat het in perspectief plaatsen betreft.. Ik zou graag willen zien vanwaar de mensen op dit forum staan.. en zo ook ikzelf.. Denk zelf dat veel mensen niet echt serieus bezig zijn met wakker worden.. Niet dat dat perse moet. Snap zelf alleen niet zo goed waarom ze het IK verkiezen boven hun.. geef het maar een naam. |
12 December 2011, 20:25 | #6 |
Asprirant lid
|
Hey Mara
Dank je voor je post Ik draai er niet zo snel omheen Mara ;) T is van groot belang bij mij. Vandaar dat t misschien onbeleefd overkomt? |
12 December 2011, 21:04 | #7 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Je hebt nooit "ouwe leuteraar" tegen me gezegd toch...? En dan dat andere flauwe grapje... Mieke tegen Mike zeggen hahahahaha. Ik ben dan ook de enige die met zijn eigen grappen lacht... hihihi Maar alle gekheid op een stokje: "Wie ben ik eigenlijk?" is een onbeantwoordbare vraag. Wat wilt ge bereiken? Dat de forumleden nog wat antwoorden aanreiken, terwijl er in de "spirituele" litteratuur alle mogelijke antwoorden al gegeven zijn. De forumleden zullen alleen maar citeren. Niemand kan jou, Mike, kennen zoals jij jezelf kent. Leven is een proces van moment tot moment en jij bent zelf dat leven. En wat je ervan kent is dat wat kan ervaren worden. Wat niet ervaren kan worden kun je niet kennen. Dat is wat je was voor je bewustzijn verscheen. "Wie was je, honderd jaar voor je geboorte?" is een bekende koan om uw vraag te beantwoorden. |
|
12 December 2011, 21:57 | #8 | ||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Who isn't? Citaat:
Voor velen staat het "onbekende" blijkbaar gelijk aan het niets, de leegte. Vandaar ook de angst voor het kapseizen/lek geschoten worden van het eigen (levens)bootje (= de zekerheden waar het ego zich probeert aan vast te klampen), want geboren zijn houdt van in de beginne nu eenmaal "op weg zijn naar" (de dood) in h?. En dus "ontstaat" -zowel op het aardse terrein (mens zijn) als op het spirituele (ziel/geest/bewust zijn) de nood/behoefte aan macht/kracht om met dat eerder minuscule bootje de grote oceaan (wereld/God) te "trotseren". Dat trotseren wordt blijkbaar op verschillende manieren "ingevuld", en kent allerlei "stadia" zoals daar zijn : een willen kennen/begrijpen (doorgronden), overwinnen (verslaan), uitdagen, vervloeken, liefhebben, opgeven van de strijd, ... Pas nadien beseft men hoe idioot (menselijk) het was om zich wanhopig vast te klampen aan het stuur van dat kleine bootje (de zogenaamde zekerheden), en "ontstaat" de bereidheid het stuur van dat bootje uit handen te geven (= het ego "overgeven" aan de ziel). Dat "gebeurt" echter blijkbaar pas wanneer -vaak uit pure wanhoop- het eigen bijltje (de ego-wil/de angst) er bij neergegooid wordt. Als je de woorden die ik schrijf in "taferelen" omzet (waarmee je Renoir niet blij zal maken want die "doet niet (meer) mee" aan verhaaltjes ), kan dat binnenin medeleven veroorzaken met al die wanhopige "worstelaars" (waar ik zélf deel van uitmaakte), maar het kan evengoed op je lachspieren werken hoor! Soms is medeleven aangewezen, soms begrip, soms "a kick in the ass", soms humor; het hangt er maar van af met wie (welk "deel" van je totale zelf) je te maken krijgt... Citaat:
Ach, alles is gespeculeer en niets is zonder zin... Wat ik vertaal als : "alles = mogelijk" (het ongekende kan gekend worden) en "niets = zonder zin" (zonder iets/iemand is er ook geen zin(geving/beleving)) |
||||
12 December 2011, 21:58 | #9 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Vooral als het bekende en onbekende als een geheel worden gezien.
12 December 2011, 22:11 | #10 |
Asprirant lid
|
Waarlijk, Ik ben wat verschijnt als dit
Ik ben ook wat verschijnt als 'ik' en ?jij? Ik ben ook wat verschijnt als dat Ik ben ook wat verschijnt als iets anders Waarlijk, Ik ben wat verschijnt als wat dan ook Ik ben altijd alles Ik ben het wonderbaarlijke, oppermachtige Brahman. Door een dergelijke overtuiging aangaande het ongedeelde Absolute, wordt men ondergedompeld in rust en helderheid. Een van de coupletten van de Ribhu Gita uit The song of Ribhu. Zie topic: Alles is Bewustzijn Dit kan herkend worden. Maar daarmee verdwijnt de vraag naar hoe of wat. Want dat kan niet gekend worden. Er is maar één Kenner. En dat is noch "ik" of "jij". Al verschijnt het wel als "ik" en "jij". Wat overblijft is gewoon in leven zijn. En het leven te vieren.
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Mogelijk einde forum komt in zicht. | Renoir | Mededelingen forumbeheer | 26 | 15 January 2021 12:41 |