Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Bekijk resultaten enquête: Goed draadje?
Ja 1 50,00%
Nee 1 50,00%
Aantal stemmers: 2. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 October 2023, 12:38   #541
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is altijd heel makkelijk om ego aan te tonen, zelfs als verwoede pogingen worden gedaan de aanwezigheid ervan te verhullen. Maar het vraagt voor een juiste interpretatie soms bekendheid met ego, middels gedegen zelfonderzoek, of het wel ego is dat zich toont. Ook gerealiseerden vertonen niet zelfden gedrag dat voor leken op het hebben van ego duid en dat dat niet is.

Vanwege de aandacht die het krijgt schermt menigeen maar al te graag met dat ego zien, dan wel het niet hebben er van.
Wanneer ego getriggerd kan worden kan er geen sprake zijn van realisatie.

Heel wat zogenaamde zelf gerealiseerden vallen vanwege het zichtbaar aanwezig zijn van het hebben van een ego door de mand. Dat kun je rustig hardop zeggen en daarmee deze zelfgerealiseerden een handreiking doen het ego beter te verhullen. Dat dat helemaal niet lukt kun je gewoon zien gebeuren. Ego kan zich niet verdonkeremanen, de pogingen daartoe zijn lachopwekkend.

Vandaar bovenstaand citaat, zelfs een (kennelijke) leek kan het opmerken.
Voor de duidelijkheid, ego is in de hier gehanteerde begrippen, het verschijnsel dat zich voordoet ter bescherming van het ik. Dat is broodnodig want het 'ik' is maar een bundel verzamelde gedachten, en gedachten zijn maar vluchtig. Bij gedegen zelfonderzoek, waar gedachten aan een onderzoek worden onderworpen, blijkt het 'ik' nergens te vinden. Maar goed het ego beschermd het voortbestaan ervan want anders zou het als gebakken lucht uit elkaar vallen.

De veelgemaakt gedachte is dat bestaan zonder 'ik' onmogelijk is. Dat is zo grappig als je weet dat het 'ik' helemaal niet bestaat. Dat wat er gebeurt is namelijk helemaal niet 'ik' gebonden, maar we bevestigen het bestaan door te poneren 'dat heb ik gedaan'. En daarmee is het fenomeen 'ik' geboren. En langzaam aan wordt dat uitgebreid met het bevestigen van elkaars 'ik' zijn.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.