Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Bekijk resultaten enquête: Goed draadje?
Ja 1 50,00%
Nee 1 50,00%
Aantal stemmers: 2. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 April 2012, 12:55   #431
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Alle door jou 'gehoonde' verschijnselen zijn de manifestatie van Bewustzijn en altijd volledig in totale samenhang gemanifesteerd als één geheel.

IK kan 'mijzelf' niets want er is geen mijzelf die zichzelf ook maar iets kan.
Hoe kan er nou binnen die volledige samenwerking die ook mij 'werkt' iets op zichzelf 'doen' zonder dat de totale samenwerking dat werkt?
Dat die bedachte IK denkt dat die zichzelf iets kan is het verhaal dat in zijn denken plaatsvindt.
Een soort van denken dat die bedachte IK eveneens niet DOET maar simpelweg plaatsvindt.
Er is niets aan die bedachte IK of MIJ maar enkel en alleen aan de totale samenwerking van de gehele manifestatie - die 'mij' geheel naar de werkzaamheid van de totale gemanifesteerde werkzaamheid tot aanzijn heeft gebracht, mij leeft en mij sterft - die zodanig werkt dat die z.g. IK afwikkelt of niet.

Er zijn vele, vele spirituele leiders geweest Renoir, vele, politieke leiders, grote denkers, gigantische mensheidleiders op alle gebied zijn ze verschenen.
Ze hebben gepreekt, geleid, de weg gewezen.
En de wereld...die funktioneert nog steeds zoals alles funktioneert.
In één totale samenhang en er is vooralsnog niemand in geslaagd dit functioneren te veranderen.

Elke ademhaling getuigt van - en bevestigt het zelfonderzoek dat aan de denkbeeldige 'mij' plaatsvond. (er is niemand die het deed)
Dat 'verschijnselen manifestatie van Bewustzijn zijn' en zich altijd in 'volledige samenhang als één geheel' manifesteren is helemaal geen punt van discussie. Het lijkt er op dat je daarin een aanleiding hebt gevonden geen zelfonderzoek te doen.

Het getuigd van weinig inzicht te menen dat een bedacht IK meteen 'om' is wanneer jij beweerd dat ie niet bestaat.
De mensen op dit forum spreken je constant tegen want je gaat ver voorbij aan hun realiteit.

Citaat:
Nee, het laat mij en anderen leven zoals ik leef zonder denken dat ik en anderen anders zou (den) moeten leven/zijn
De veelgeprezen uitspraak van A.Smit: (en misschien kwam die nog van eerder)
De mens heeft slechts twee problemen nl: 'Niet willen wat er is en willen wat er niet is komt zo tot leven.'
Of beter: --> sterft hier een glorieuze dood!
Ik quote dit even want het is een ondoordachte superdomme bewering. Je suggereert er tevens mee als zou, bijvoorbeeld ik, met mijn bemoeienissen anderen af willen houden van de wijze waarop ze leven. Je bent niet de enige, hoor, het wordt hier regelmatig geschreven dat ik de ander iets opdring of iets van hen afkraak dan wel niet goed zou dunken.

De bedoeling is (en blijft) te weten te komen 'wat' je bent.

De werkwijze is te onderzoeken en te elimineren wat je 'niet' bent. Als je jezelf waarneemt als zijnde iemand die alsmaar liegt dan blijft dat zich voordoen, het kan gewoon bestaan naast het weten wat je bent. Er wordt niet van je gevraagd dat op te geven.

Waarheidvinding en bewustwording gaan gelijk op dus er is een gerede kans dat je het opgeeft maar niet het doel.

En dan Alexander Smit die gaf kennelijk ook nog wel eens praktische adviezen.
Ik heb ook een leuke, namelijk 'wanneer je het verlangen terugdringt heb je alles wat je wenst'.

Dat er vele spirituele leiders zijn geweest heeft gevolgen gehad voor de bewustwording van de mensheid. Toen de aap voor het eerst een stokje ging gebruiken om honing uit de stronk te priegelen ging de hele groep er evolutionair op vooruit. Natuurlijk functioneert de wereld nog steeds waarom zou het anders zijn, we hebben scheppingskracht en priegelen met z'n allen in de bestaande en ontwerpen nieuwe marges.
Moet dat 'alles er nog steeds is' een bewijs zijn dat we niks doen ?

Je generaliseert iets wat bij jezelf waarneembaar is namelijk weten dat je niet datgene bent wat je denkt. Je kunt zien dat je de doener niet bent en dat je wordt gedaan, maar dat heeft niet die gevolgen die jij daaruit trekt.

Door de gevolgtrekking als wet te introduceren (neo advaita) ontneem je jezelf een bestaan.

Wijziging aangebracht door Rennie op 18 April 2012 om 13:08.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 13:07   #432
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
'wanneer je het verlangen terugdringt heb je alles wat je wenst'.
Dat verlangen zelf is eigenlijk best lekker.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 13:10   #433
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Dat verlangen zelf is eigenlijk best lekker.
Er vraagt niemand dat op te geven als het je deugd doet, maar sommigen ervaren last van hun verlangen. Het is gewoon een praktisch gegeven.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 13:20   #434
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er vraagt niemand dat op te geven als het je deugd doet, maar sommigen ervaren last van hun verlangen. Het is gewoon een praktisch gegeven.
Nou, soms is er een aangenaam gevoel, en er komt misschien een beeld bij.
Bijvoorbeeld, een prettig gevoel in je lijf, en een beeld van een vakantie of zo.
Dat gevoel in je lijf, kan eigenlijk zeer aangenaam zijn.

Maar soms gaat de redenatie er mee aan de haal, en dan wordt het opeens een zware taak voor de toekomst, of een trieste onmogelijkheid.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 14:28   #435
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Als ik zo vrij mag zijn Blikje, dan zet ik hier een visie neer die ik iig zie waarin je je begeeft, ben je het er niet mee eens dan zie dit schrijven als niet geschreven.

Wat ik zie is, dat je je hebt terug getrokken in het ondefinieerbare en van daaruit alle definities laat zijn voor wat ze zijn.

Het enige is, jij doet niet meer mee.
Vandaar het Niemand zijn, wat je meest opteert.
Begrijp me niet verkeert dat ik je nu op splits in twee hoor, jij ziet dat als éénheid overkoepelend, door inhoud ingevuld wat jij niet bent.

Zie ik dat een beetje goed?

Moi, waar bemoei je je toch weer mee, tsja nieuwschierig he.
Het is mij alleen maar te doen duidelijkheid te krijgen waar ik je kan vinden van waaruit jij spreekt, neem het me niet kwalijk.
Dan kan ik de taal nml. beter verstaan als jij spreekt.

Nml. vanuit ongedefinieerd Bewustzijn naar definieerbaar bewustzijn,
ofwel van gedefinieerd bewustzijn naar ongedefinieerd Bewustzijn.
Het is nml. een subtiel maar levensgroot verschil in verstaan.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 14:45   #436
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Nou, soms is er een aangenaam gevoel, en er komt misschien een beeld bij.
Bijvoorbeeld, een prettig gevoel in je lijf, en een beeld van een vakantie of zo.
Dat gevoel in je lijf, kan eigenlijk zeer aangenaam zijn.

Maar soms gaat de redenatie er mee aan de haal, en dan wordt het opeens een zware taak voor de toekomst, of een trieste onmogelijkheid.
I like

Voor mij hetzelfde als wat Renoir zegt over "last" hebben van het verlangen, het staat zo mooi uitgelegd hier.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 20:38   #437
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht

En de wereld...die funktioneert nog steeds zoals alles funktioneert.
In één totale samenhang en er is vooralsnog niemand in geslaagd dit functioneren te veranderen.
Doet me denken aan een verhaal van Wayne Dyer, die een keer langs het strand liep en daar zich geconfronteerd zag (door omstandigheden ) met honderden aangespoelde vissen, en toen bezig ging met het terugwerpen in zee van de, op het droge, spartelende vissen. Hij werd door een voorbijganger aangesproken en die zei tegen hem dat het onbegonnen werk was en dat hij er beter mee kon ophouden. Waarop Wayne antwoordde: Maar voor deze vissen maakt het toch maar mooi het verschil. Het verschil tussen leven en dood.

Je doet wat je doet binnen dit illusionaire bestaan, als onderdeel van de totale samenhang, om even bij jouw bewoordingen te blijven. Maar je vergeet dat "jij" een uniek en enig wezen bent binnen dit totaal omdat je er anders niet geweest was. Louter uit dat gegeven kan je invloed worden afgeleid. Anders gezegd, de totale samenhang ziet er anders uit met jou dan zonder jou.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 20:49   #438
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

sterker; zonder mij bestaat die niet.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 21:01   #439
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
sterker; zonder mij bestaat die niet.
Exact. Dus ben jij medebepalend voor zijn functioneren. Ergo, er is doen en niet(s) (kunnen) doen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 21:10   #440
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Idd.

Wat gehoord wordt is óók niet aan hem/haar.
Wie kan daar nou iets aan doen?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.