Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 January 2021, 22:33   #11
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Nu nog het 'laatste denkkader loslaten....
atheïsme is ook een geloof....
Een laatste denkkader is het geloof dat het onverklaarbare onmogelijk gedacht kan worden. Dat is niet wat ik onderzoek. Een denkkader is een verzameling ideeën die een schets maken van het werkelijke op basis van redelijke argumenten.
In je opmerking laat je weten dat 'alles' onder de noemer geloven geschreven kan worden. Dat is een misvatting omdat geloof een waarheidsbron is die niet op redelijke kennis wordt verklaard maar besloten is in openbaringen, mythologieën, speculaties enz..
Atheïsme is een kennisbron dat door kritisch denken de redelijke kennis van de werkelijkheid vermeerderd.
Geloof sluit af, zondert uit, straft en kennis daarentegen is open, empathisch en dynamisch.
Een groet, N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 31 January 2021, 22:39   #12
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Nowee, een vraag absurd noemen is al absurd in zichzelve.... net als atheïsme naar voren schuiven als waarheid.....

Edit: okay, je hebt zelf je atheïsme-stelling inmiddels ingetrokken, de boodschap is nu geraffineerd verpakt....
De vraag is niet absurd maar de bedoeling die er achter steekt.

Atheïsme is geen waarheid maar een kennisbron. Ik probeer atheïst te zijn waar ik kritisch nadenk. Het is dus niet zomaar okay. Waarheidvinding is werk. Als de verpakking geraffineerd is, ja werk je er door als je wil weten wat het verpakt.
Slaapwel, N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 31 January 2021, 22:51   #13
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
De vraag is niet absurd maar de bedoeling die er achter steekt.

Atheïsme is geen waarheid maar een kennisbron. Ik probeer atheïst te zijn waar ik kritisch nadenk. Het is dus niet zomaar okay. Waarheidvinding is werk. Als de verpakking geraffineerd is, ja werk je er door als je wil weten wat het verpakt.
Slaapwel, N.
Atheïsme is geen kennisbron, enkel een aanname, een geloof...

De vraag is absurd als er een aanname achter schuil gaat. Kritisch nadenken is de weg naar zelfkennis, naar waarheid... verpakking is een illusie.

Slaap wel!
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2021, 00:02   #14
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Wij mensen zijn niet het verleden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Wil je daarmee opmerken kabu dat 'kritisch denken' niet je ding is? ...
Laat me stellen dat ik een heel grote intuïtie heb en me heel verwant voel met mijn op 5 maart 2019 overleden 'gnosticus' François dewelke me ooit vroeg onderstaande op zijn website te zetten...
Citaat:
"De intuïtieve geest is een godsgeschenk en het rationele verstand is een dienaar.
We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk vergeten is."

Albert Einstein

bron: over François
Is 'kritisch denken' mijn ding niet?
Toch wel, maar het rationele verstand is een dienaar en dus herken ik me niet in onderstaande beschrijving..
Citaat:
'Wat is een vrijdenker?'

We willen duidelijk stellen dat we vinden dat iedereen zelf invulling mag geven aan het begrip 'vrijdenker.' De definitie die we hier geven is de interpretatie die wij eraan geven, en deze komt naar onze mening redelijk overeen met de betekenis die men er sinds oudsher aan heeft toegedicht.
Een vrijdenker is een persoon die zijn of haar meningen vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof. Tot de vrijdenkers behoren vaak de atheïsten, agnosten en rationalisten. Wijzelf, al zal niet iedereen het met ons eens zijn, beschouwen sommige deïsten en vrijzinnige gelovigen ook als vrijdenkers. Er zijn mensen die in een god geloven, en tóch de rede als leidraad in hun leven aanvaarden. Wij hebben er geen enkel probleem mee om deze mensen vrijdenkers te noemen.

bron: https://www.freethinker.nl/faqs
Ik aanvaard de rede dus niet als leidraad in mijn leven maar wel de intuïtieve geest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
...
Voor mezelf stel ik vast, in de tussentijd van 2014 tot nu, ik het geloof heb afgelegd om in tegenstelling kritisch denken te leren en te leren kritisch denken. Ik merk zoals Maria (van het Freethinker-forum) dat kritisch denken een traag proces is.

...

Ik probeer mij hier tussen die enkelen te bewegen als atheïst omwille van het bestaan, het zijn in de wereld.
Je bent verschoven dus van je bewegende als gelovige naar bewegen als atheïst.
Ik beweeg me als geen van beiden.
Voor mij is de intuïtieve geest een godsgeschenk en 'God' heeft zijn werk gedaan in de vorm van de Gods-molecule (5-Me0-DMT) op mijn weg te zetten.
Intuïtief ben ik daar ingestapt en het heeft een bijna-dood ervaring veroorzaakt waardoor alles wat François me ooit verteld heeft tot leven is gekomen. Alles wat de maatschappij mij als kind opgedrongen heeft is gezuiverd. Ik ben gelouterd, gezuiverd, gepurificeerd, geëxorciseerd, dat was mijn lot.
Maar ik wens het niemand toe waar ik doorgegaan ben op 26 aug. 2019, want het was 'echt levend sterven, zoals voorspeld door François 20 jaar geleden.

"Geëxorciseerd" klinkt griezelig, dat was het ook, maar ik ben niet zoals ze in tradities als de Katholieke Kerk, Anglicaanse Kerk, Protestantisme, Spiritisme, Islam en sjamanisme geloven bevrijd van entiteiten die bezit van mij genomen hadden, maar van een deel van mezelf waar ik niet persoonlijk verantwoordelijkheid voor nam.
Ik heb een zeer zware jeugd van emotionele verwaarlozing gekend, zoiets draagt men mee, zelfs levenslang, tot de tijd er is dat het los gelaten kan worden, dat de ontkenning die oorspronkelijk als bescherming diende opgeheven kan worden.
Ik vind het geweldig geduid in dit...
Citaat:
"Wij mensen zijn niet het verleden en zijn niet wat we beleefd hebben. We zijn niet onze ouders. Maar het is duidelijk dat we leven alsof we hen wel waren en daarom is het hoogstnoodzakelijk om ons te des-identificeren met deze energetische wortels. Het werk is lastig want wanneer we doorhebben wat de wortels van ons lot zijn, zitten deze reeds diep in onze psyche en vormden ze reeds onze manier van zijn. Vandaar dat het zich vrij maken van deze onbewuste invloeden gelijk gesteld kan worden met een authentiek exorcisme. Maar het zijn niet precies demonen die we kunnen loslaten, wel de meest basale en invloedrijke energieën die de realiteit waarin we leven, hebben vorm gegeven".

bron: DE MOLECULE VAN DE CONDITIONERING

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Een groet, N.
Een groet terug, K.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2021, 00:52   #15
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Lilith (mythologie)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Sam,...In je opmerking laat je weten dat 'alles' onder de noemer geloven geschreven kan worden. Dat is een misvatting omdat geloof een waarheidsbron is die niet op redelijke kennis wordt verklaard maar besloten is in openbaringen, mythologieën, speculaties enz...
hmm... met die niet-redelijke kennis heb ik wel wat. WiNk
Zo had ik bijna 30 jaar lang een fascinatie voor de mythologie van Lilith.
Niet toevallig natuurlijk, want er was een ziekelijke symbiose tussen mij en mijn moeder tot mijn 24ste...

In de wiki link staat o.a.: "In de Midrasj staat voorts dat Lilith een kindermoordenaar is."
Ik was een kind van een kindermoordenaar en werd nadien steeds verliefd op kindermoordenaars.
Geweldig toch hoe een ziel genezing zoekt.
Na mijn bijna-dood ervaring op 28 aug. 2019 waarin ik diep naar binnen kon kijken en daarom evolueerde heb ik eindelijk de laatste Lilith in mijn leven 'vaarwel' kunnen zeggen.
Helemaal juist dus onderstaande...
Citaat:
Deze ervaring VERANDERT NIET HET LEVEN, VAN GEEN ENKELE PERSOON MAAR HET GEEFT WEL EEN NIEUWE KIJK OP HET BESTAAN DAT HELPT OM DE BESLISSING TE NEMEN BETEKENISVOLLE VERANDERINGEN AAN TE GAAN.

bron.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2021, 20:45   #16
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Een laatste denkkader is het geloof dat het onverklaarbare onmogelijk gedacht kan worden. Dat is niet wat ik onderzoek. Een denkkader is een verzameling ideeën die een schets maken van het werkelijke op basis van redelijke argumenten.
In je opmerking laat je weten dat 'alles' onder de noemer geloven geschreven kan worden. Dat is een misvatting omdat geloof een waarheidsbron is die niet op redelijke kennis wordt verklaard maar besloten is in openbaringen, mythologieën, speculaties enz..
Atheïsme is een kennisbron dat door kritisch denken de redelijke kennis van de werkelijkheid vermeerderd.
Geloof sluit af, zondert uit, straft en kennis daarentegen is open, empathisch en dynamisch.
Een groet, N.
Vanwaar dan de 'afgesloten 'overtuiging van atheïsme?
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2021, 20:47   #17
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Alle Atheïsten zijn in theorie ook Agnost, aangezien men het 'niet bestaan' van iets nooit kan bewijzen.

bron

Met dank aan kabu.
.....
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 09:20   #18
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Vanwaar dan de 'afgesloten 'overtuiging van atheïsme?
Atheïsme is geen overtuiging maar een kennisbron. Ik ben geen atheïst maar gebruik het atheïsme om tot weten te komen omtrent de werkelijkheid.
Door te onderzoeken uit zichzelf is er geen afsluiting van de werkelijkheid maar weten.
Door in zichzelf te zoeken sluit de gelovige zich af van de werkelijkheid in een eigen opvatting, een religie of godsdienst. Het weten van gelovigen kan niet getoest worden aan de natuur waarin alles bestaat. Daarom is het een geloof en geen kennis uit weten.
Een groet, N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 11:09   #19
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Dat klinkt niet als deugdelijk onderzoek. Atheïsme is het geloof dat God niet bestaat. Dat is geen bron van kennis, maar een bron van denkbeeldigheid.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 12:36   #20
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Atheïsme is geen overtuiging maar een kennisbron. Ik ben geen atheïst maar gebruik het atheïsme om tot weten te komen omtrent de werkelijkheid.
Atheïsme is een aanname, zonder het door jou zo graag opgevoerde wetenschappelijk bewijs.
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.