Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 September 2012, 14:36   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Onderscheid; familie en de rest.

Waarom wordt er iets bij de mens getriggerd als het gaat om je vader, je moeder, je broer, je zus, je kind, etc en maakt het je niets tot weinig uit als het gaat om de overburen, buitenlanders, onbekenden, etc.

Is toch een wonderlijk iets dat onderscheid.

Zal toch niet met eigenbelang/afhankelijkheid te maken hebben.

Ik heb dat onderscheid bij mezelf zien wegvallen.

Ik heb nog een vader, moeder en zus maar het zegt me net zoveel als de buurman of postbode of iemand aan de andere kant van de aardbol.

Wat zegt het nou wezenlijk dat iemand familie of vriend is?

Bloedband?, geheugen?, vertrouwd?, veilig, DNA?, genen?

M.i. allemaal smoesjes/vluchtgedrag om niet verder te hoeven kijken naar dat wonderlijke mechanisme van onderscheid.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 September 2012, 18:23   #2
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Waarom wordt er iets bij de mens getriggerd als het gaat om je vader, je moeder, je broer, je zus, je kind, etc en maakt het je niets tot weinig uit als het gaat om de overburen, buitenlanders, onbekenden, etc.

Is toch een wonderlijk iets dat onderscheid.

Zal toch niet met eigenbelang/afhankelijkheid te maken hebben.

Ik heb dat onderscheid bij mezelf zien wegvallen.

Ik heb nog een vader, moeder en zus maar het zegt me net zoveel als de buurman of postbode of iemand aan de andere kant van de aardbol.

Wat zegt het nou wezenlijk dat iemand familie of vriend is?

Bloedband?, geheugen?, vertrouwd?, veilig, DNA?, genen?

M.i. allemaal smoesjes/vluchtgedrag om niet verder te hoeven kijken naar dat wonderlijke mechanisme van onderscheid.
Het is voor mijn gevoel een combinatie van instinct/overtuigingen maar ook de relatie die je met je familie opbouwt. Ook bij dieren zie je dat verwante dieren in een roedel voor elkaar zorgen. Het instinct om voor je nageslacht te zorgen kun je niet zomaar afdoen met alleen maar met ingesleten patronen. Of mentale afhankelijkheid/eigenbelang. Dit instinct dient in eerste instantie het primaire overleven. Immers het overleven komt in gevaar als je niet zorgt voor elkaar en je nageslacht. Daarna pas komen de overtuigingen.

Omdat mensen denken bouwen ze een relatie op en hebben de overtuiging gekweekt dat familie voorgaat voor anderen. Maar toch werkt dat lang niet altijd zo voor iedereen. En is m.i. afhankelijk van hoever je je daar zelf bewust van bent. En van mening dat je al die gekweekte verwachtingen moet vervullen.

Maar daarom hoeft er nog niets mis mee te zijn dat je je familie in eerste instantie belangrijker vind. Daarom hoef je nog niet afhankelijk te voelen om een band met je naaste familie lid te voelen. Dat kan zelfs als er geen contact meer is en de relatie zelf is weggevallen.

Op het laatst dat de familie relaties wegvallen merk je ook hoe je erin staat en in hoever deze overtuigingen je leven bepalen. En dan is het fijn te ervaren dat je daar niet van afhankelijk van bent. Of dat je dan juist wel merkt of en hoe afhankelijk je je voelde. En dan merk je wat overtuging is en wat een instinctieve band. Hoe verder weg de bloedband hoe meer overtuigingen m.i. een rol gaan spelen. En het instinct weer minder.

Het een of ander is gewoon afhankelijk van hoe sterk je overtuigingen en verwachtingen een rol spelen en in hoever het qua persoon met iemand klikt. In die zin kan de buurman zelfs een betere klik geven dan een of andere zus, waar je nooit meer op kon schieten. Maar ook anders om kan, iemand uit je familie waarmee je nooit een band voelde, kan later alsnog een klik geven.

Geen onderscheid maken tussen buurman en familielid zou juist ook de overtuiging kunnen benadrukken dat je de overtuiging aanhangt geen onderscheid te mogen voelen. Maar het komt voor dat je meer klik hebt met je buurman/collega dan met een van je familieleden.

Bloedband, genen, Dna, instinct vallen pas weg en gaan onder in het geheel als het overleven niet meer gediend hoeft te worden.

En daarnaast kun je onderzoeken wat is nog instinct en wat is daarin al een of andere vastgeroeste overtuiging. Maar dat geldt dus ook voor je overtuiging, dat het allemaal smoesjes zijn.

Wijziging aangebracht door Ulla op 7 September 2012 om 19:56.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 7 September 2012, 19:34   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Ik heb dat wonderlijke graag, iemand kan me lief zijn/worden omdat ik bijvoorbeeld kan zien dat ie tegen de verdrukking in, in zijn goedheid probeert overeind te blijven, ik vind dat mooi. Iemand kan me lief zijn/worden omdat de manier van doen me vertrouwd is, vooral mensen die me na staan hebben dat effect, of mensen waar ik vaker mee te maken heb die beter kenbaar worden. Ik zie dat mooie, dagene wat me lief is, naast (en door) het lelijke dat er ook is (heen). Naarmate ik hetzelfde vaker zie groeit de affectie met, de voorkeuren maar ook afkeur van, een bepaald iets dat evengoed een persoon kan betreffen.

Ik zie dat eigenbelang/afhankelijkheid niet, ik vind het zelfs vreemd dat jij zoiets als afhankelijkheid of eigen belang ziet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 September 2012, 19:59   #4
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb dat wonderlijke graag, iemand kan me lief zijn/worden omdat ik bijvoorbeeld kan zien dat ie tegen de verdrukking in, in zijn goedheid probeert overeind te blijven, ik vind dat mooi. Iemand kan me lief zijn/worden omdat de manier van doen me vertrouwd is, vooral mensen die me na staan hebben dat effect, of mensen waar ik vaker mee te maken heb die beter kenbaar worden. Ik zie dat mooie, dagene wat me lief is, naast (en door) het lelijke dat er ook is (heen). Naarmate ik hetzelfde vaker zie groeit de affectie met, de voorkeuren maar ook afkeur van, een bepaald iets dat evengoed een persoon kan betreffen.

Ik zie dat eigenbelang/afhankelijkheid niet, ik vind het zelfs vreemd dat jij zoiets als afhankelijkheid of eigen belang ziet.
Mooi.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.