Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 April 2013, 15:54   #11
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
. Maria zie ik niet veel op dit forum, maar die enkele keer dat ze er is, stelt ze interessante vragen welke bijdragen aan mijn zelfkennis.
Net een moederWiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 17:25   #12
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Zelfkennis kan ontstaan uit discussie. Anders kan ik beter een forum voor mijzelf alleen openen. Iemand kan in een discussie interessante vragen stellen. Reflecteren. Dat noem ik diepgang. Kennis die eerst nog niet aanwezig was, die ontstaat.

Maar vragen alleen is niet voldoende. Ik ben afhankelijk van de andere gebruikers op dit forum vwb de kwaliteit van de vragen. Maria zie ik niet veel op dit forum, maar die enkele keer dat ze er is, stelt ze interessante vragen welke bijdragen aan mijn zelfkennis.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben daarom ook blij dat jij haar weer een beetje weet te prikkelen om hier te schrijven. Ik lees haar ook altijd graag. Bepaalde vragen kunnen je inderdaad tot nadenken stemmen. Maar alle kennis is andermans kennis en die zul je uiteindelijk weer moeten los laten. Na gedegen zelfonderzoek, zoals je zo mooi beschreven hebt.

Zoals ik het zie is discussie een leuk spel voor de mind en ik hou er zelf ook enorm van, maar het brengt (althans in mijn optiek) een bepaald risico met zich mee, namelijk dat je daardoor juist weer teveel in je hoofd gaat zitten en je, zoals Rob ergens al treffend zei, gaat bezighouden met zaken die op dit moment helemaal niet aan de orde zijn. De als dan en stel dat verhalen, zal ik maar zeggen.

In die zin zie ik de functie van een forum ook meer als elkaar wijzen op in het hoofd zitten/ego dingetjes, nou ja hoe je het maar wilt noemen. Elkaar terugbrengen of terugwijzen naar de essentie/ de bron. Als je (teveel) in je hoofd zit, zie je vaak dingen over het hoofd (omdat je dan het totaaloverzicht even kwijt bent). In die zin ervaar ik Aart bijvoorbeeld, in tegenstelling tot jou, daarin als helpend. Hij brengt de zaken altijd weer terug tot de essentie. En dat noem ik dan diepgang. Omdat het voorbijgaat aan de verschijnselen.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 22:44   #13
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Nou... dank je Niets & Guy KiSs
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 22:47   #14
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nou... dank je Niets & Guy KiSs
Nee, jij bedankt Maria! Ik wil graag geprikkeld worden?dus als je nog prikkelende vragen hebt?!?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 23:19   #15
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Nee, jij bedankt Maria! Ik wil graag geprikkeld worden?dus als je nog prikkelende vragen hebt?!?
Wat levert dat je op dan, geprikkeld worden?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 23:28   #16
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Wat levert dat je op dan, geprikkeld worden?
Bewustwording. Jouw vraag van gisteren herinnerde mij er aan dat ik mij heb aangeleerd om zaken fysiek te maken. Kennelijk ook iets wat in mijn onderbewuste is geintegreerd. Het is verwant aan rituelen en symbolen en iets verder weg verwant met poezie.

Complexe materie die ik zelf ook nog niet helemaal heb uitgedacht. Maar ik noem dat "instrumenten om op de golven van het leven te surfen".
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 23:31   #17
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Bewustwording. Jouw vraag van gisteren herinnerde mij er aan dat ik mij heb aangeleerd om zaken fysiek te maken. Kennelijk ook iets wat in mijn onderbewuste is geintegreerd. Het is verwant aan rituelen en symbolen en iets verder weg verwant met poezie.

Complexe materie die ik zelf ook nog niet helemaal heb uitgedacht. Maar ik noem dat "instrumenten om op de golven van het leven te surfen".
Dat fysiek maken, daar heb ik je net nog een vraag over gesteld (ja, u roept, wij draaien).

Die laatste zin vind ik heel mooi trouwens.

Maar dat bewustwording, dat begrijp ik niet zo goed. Bewustwording van wat?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2013, 23:52   #18
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dat fysiek maken, daar heb ik je net nog een vraag over gesteld (ja, u roept, wij draaien).

Die laatste zin vind ik heel mooi trouwens.

Maar dat bewustwording, dat begrijp ik niet zo goed. Bewustwording van wat?
Bewustwording van alles wat met deze materie -zelfkennis- samenhangt.
Toen ik mij nog niet bewust was van Non-dualiteit was het er al lang al.
Duizenden jaren terug had men het al ontdekt. Idem Liefde. Ik wist niet beter of er was "liefde". Ik was me er nooit van bewust dat liefde tweeledig was.

Vindt je dat niet raar? Iets wat in mij zit (liefde) en ik was me niet eens bewust van het karakter er van?

En zo zijn er vele zaken die mijzelf betreffen en waar ik me nooit van bewust was! Eigenlijk heel erg raar als je er over nadenkt.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 00:28   #19
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Bewustwording van alles wat met deze materie -zelfkennis- samenhangt.
Toen ik mij nog niet bewust was van Non-dualiteit was het er al lang al.
Duizenden jaren terug had men het al ontdekt. Idem Liefde. Ik wist niet beter of er was "liefde". Ik was me er nooit van bewust dat liefde tweeledig was.

Vindt je dat niet raar? Iets wat in mij zit (liefde) en ik was me niet eens bewust van het karakter er van?

En zo zijn er vele zaken die mijzelf betreffen en waar ik me nooit van bewust was! Eigenlijk heel erg raar als je er over nadenkt.
Ik vind het best lastig hierop te reageren want het is op een bepaalde manier voorstelbaar wat je zegt (lees herkenbaar), maar er zitten ook aannames in die ik zelf inmiddels anders zie. Waarmee niet gezegd is dat ik het juist zie.

Wat jij beschrijft lijkt mij een soort verruiming van je persoonlijke bewustzijn. Dingen die eerst on(der)bewust waren, die nu bewuster worden. Drijfveren die toch net effe ietsje anders blijken te zijn (zoals bijv de hier veelgenoemde kindmechanismes), liefde & relaties die op andere dingen gebaseerd zijn dan je altijd dacht (bijv op afhankelijkheid, overleven). Maar al die dingen gelden nog steeds voor jou als "persoon".

Non-dualiteit gaat hier toch aan voorbij en omvat het tegelijkertijd.

Denk je echt dat de liefde/Liefde tweeledig is? Of is het 1 Liefde die altijd Liefde is maar in het ene geval kan "stromen" en in het andere geval geblokkeerd raakt?
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
kwetsbaarheid Marijke Waar gaat het hier verder ook nog over? 12 27 June 2010 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.