Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 April 2013, 20:16   #21
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Angst is hierin een basis emotie die je bestaan raakt.
Liefde is hierin ook een basis emotie die je wezen raakt.

En hieruit kunnen weer allerlei gevoelens voortkomen als je angstig of liefdevol geraakt wordt.
Ooit heb ik ergens gelezen dat alle emoties voortkomen uit deze twee: Liefde en Angst. Ik heb het voor mezelf proberen te onderzoeken en heb er veel waarheid in kunnen ontdekken....

Mooi om het in jouw woorden weer tegen te komen Ulla.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 20:19   #22
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Verdriet en andere gevoelens zijn raadgevers. Maar ik ben mijzelf nu aan het herhalen vrees ik. Als je geen gevoelens ervaart, hoe kan je dan weten of het geen trucje van het ego is?
De herberg van Rumi die je pas hebt geplaatst is een mooi gedicht wat aansluit bij wat je hier zegt.

Gevoelens en emoties zijn er imo om onderzocht te worden: het zijn reizigers die bij jou (de herberg) een plek zoeken om hun 'verhaal' te kunnen doen. Waar komen ze vandaan, waar willen ze naar toe? Zo ervaar ik het in ieder geval...
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 20:48   #23
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Wat grappig.
Ik ervaar dat zo heel anders.
Ik zie emoties juist niet als raadgevers.
Ik laat ze ook liever even uitrazen alvorens te handelen.
Als ik geraakt ben, en dus geemotioneerd, en ik zou van daaruit direct op een ander reageren, dan zou ik met die reactie de plank behoorlijk mis kunnen slaan.
Niet dat dat fout zou zijn, maar de geraaktheid heeft veelal niets met de ander te maken en des te meer met mezelf.

Maar misschien bedoel je het hier wel heel anders..
Ja, ik bedoel het idd heel anders. Ik hoef met die emoties niet direct naar de buitenwereld toe, maar ze geven aan waar ik sta.

Als ik bijvoorbeeld boos zou worden, dan is dat voor mij een signaal dat er iets is waar ik mee aan de gang moet. Misschien speelt mn ego wel op of zo?
Ik heb de indruk dat mensen denken dat ze van hun ego af moeten. Dit is niet zo. Je kan je ego gebruiken, anders gaat hij jou gebruiken.

Ik hoor goeroes beweren dat alles een is en jij bent er onderdeel van, dus hoef je je nergens meer druk om te maken. Op zich is dat misschien zo, maar je ego vindt dat ook heel erg fijn. Die hoeft geen strijd aan te gaan.

Nondualiteit geeft geen kadootjes weg. Daarom moet je je emoties zien als je oren en ogen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2013, 20:51   #24
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
De herberg van Rumi die je pas hebt geplaatst is een mooi gedicht wat aansluit bij wat je hier zegt.

Gevoelens en emoties zijn er imo om onderzocht te worden: het zijn reizigers die bij jou (de herberg) een plek zoeken om hun 'verhaal' te kunnen doen. Waar komen ze vandaan, waar willen ze naar toe? Zo ervaar ik het in ieder geval...
Rumi was een wijs man. Van hem kan je leren dat je je emoties neutraal moet benaderen. Als je ze gewoon binnen laat kan je ze rustig observeren.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2013, 20:31   #25
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik hoef met die emoties niet direct naar de buitenwereld toe, maar ze geven aan waar ik sta.
Ah.
Op deze manier een raadgever.
Ik had niet begrepen, dat je het zo bedoelde.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2013, 23:22   #26
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Ah.
Op deze manier een raadgever.
Ik had niet begrepen, dat je het zo bedoelde.
Emoties, gevoelens hebben altijd je wat te vertellen. Laat ze binnen en wees lief voor ze. Ach, als je het eenmaal gaat zien is het zo eenvoudig.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over vreugde en verdriet. Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 44 25 January 2012 20:32


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.