Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 June 2013, 19:06   #21
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Je ziet rommel, maskers, muurtjes, misleiding, etc. en ik begrijp dat je het tegenovergestelde zou willen? Echtheid, openheid, werkelijkheid. Maar hoe zie jij deze zaken dan in jezelf? Ontbreken die in jou (ik denk van niet), of zitten ze verstopt achter angst?
Spijker op z'n kop, denk ik, Lia! Dat is waarom ik op onderzoek uit wil.
(Mooie reactie, dank!)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 12:45   #22
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

What are we doing here?

Het komt mij een tikje negatief voor als motivatie vanuit ego zou komen om zich te verbeteren.
Ik heb zelf veel meer het idee dat de behoefte aan zelfkennis voortkomt uit de Wil-tot-Zijn, en uit het verlangen hiertoe dat door de Ziel wordt ingegeven.
M.i komt de behoefte aan zelfkennis niet uit ego voort, omdat ego die zelfkennis nu juist als bedreiging opvat. Immers door zelfkennis zal ego verdwijnen, en ego zal zich tegen eigen ondergang verzetten.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 13:22   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
What are we doing here?

Het komt mij een tikje negatief voor als motivatie vanuit ego zou komen om zich te verbeteren.
Ik heb zelf veel meer het idee dat de behoefte aan zelfkennis voortkomt uit de Wil-tot-Zijn, en uit het verlangen hiertoe dat door de Ziel wordt ingegeven.
M.i komt de behoefte aan zelfkennis niet uit ego voort, omdat ego die zelfkennis nu juist als bedreiging opvat. Immers door zelfkennis zal ego verdwijnen, en ego zal zich tegen eigen ondergang verzetten.
De motivatie tot verbeteren waar kan dat anders vandaan komen ?

Er hoeft geen wil tot zijn te zijn, zijn IS oftewel een voldongen feit. Menigeen komt in contact met zijn innigste wens te weten willen komen wie of wat je bent. Als de 'wie' je bent niet het te vrede stellende antwoord is gaat iemand op zoek naar 'wat' je bent. Ik durf niet te beweren dat dat verlangen uit de ziel komt maar sluit dat niet uit.

Precies, ego verzet zich tegen z'n eigen ondergang en dat met hand en tand.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 13:26   #24
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Lia, dank voor je vraag. Ik vind het idee van het doen van zelfonderzoek bijzonder interessant. Geen interessanter onderzoeksonderwerp dan de drijfveren van de mens, en met name die van mijzelf! Maar goed, die (drijfveren van mijzelf) dan wel in relatie tot andere mensen, tot de wereld om mij heen.

Ik zie een hoop rommel, maskers, muurtjes, beschermingsmechanismen, zelfbedrog, bij anderen, maar zeer zeker ook bij mijzelf! Dit alles werkt versluierend, misleidend. Dat is zo zonde! Ik wil hier dus doorheen, en meer en meer een 'zuivere kijk' ontwikkelen. Op mijzelf, op andere mensen. Er moet een hoop 'af' i.p.v. 'bij', zoals Renoir het ergens omschreef. En misschien bedoelde jij dat <hier> ook ongeveer wel tegen mij te zeggen, Aart?

Ik wil dit graag samen met anderen aangaan, met de mensen van dit forum hoopte ik dat te doen. Ik hoopte op een ongeveer gelijke instelling, een zelfde soort streven. Het werkt echter anders dan ik hoopte. Dat laatste is natuurlijk een Ding van mijzelf, dat ik wellicht moet onderzoeken?
Ik vind het bezig zijn met verschijnselen uitermate contraproductief. Als je de weg van zelfonderzoek wil gaan moet je elimineren en niet juist er van alles bijpakken wat je ook nog wel een zou kunnen zijn of hebben. Of je nou een ziel hebt of niet is in essentie niet belangrijk.

Wanneer je een gedegen onderzoek hebt gedaan naar je ware aard, weet wat je bent en wat je niet bent, mag je alles gaan onderzoeken, maar op zoek gaan naar wat je bent is toch wel het allereerste onderzoek dat je moet doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 13:27   #25
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik durf niet te beweren dat dat verlangen uit de ziel komt maar sluit dat niet uit.
Exact.
Precies de reden waarom Lia een punt heeft en de Ziel wellicht best een plaats op het forum 'verdiend'.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 13:29   #26
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Exact.
Precies de reden waarom Lia een punt heeft en de Ziel wellicht best een plaats op het forum 'verdiend'.
Jawel maar waarom zou je in een ziel gaan zitten grasduinen als je nog niet eens weet 'wat' je bent? Het verstrooit de aandacht zo voor iets waarbij je alle aandacht nodig hebt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 15:07   #27
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jawel maar waarom zou je in een ziel gaan zitten grasduinen als je nog niet eens weet 'wat' je bent? Het verstrooit de aandacht zo voor iets waarbij je alle aandacht nodig hebt.
Dat ben ik met je eens.
Volgens mij is er in een Ziel niet eens te grasduinen.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 15:12   #28
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jawel maar waarom zou je in een ziel gaan zitten grasduinen als je nog niet eens weet 'wat' je bent? Het verstrooit de aandacht zo voor iets waarbij je alle aandacht nodig hebt.
Als ego verdwijnt, openbaren zich als eerste de kwaliteiten van de ziel, helemaal spontaan. Als je een gordijn voor het raam openslaat, zie je de buitenwereld. Dat gebeurt gewoon vanzelf. Je hoeft daarvoor niet te grasduinen, zelfs niet eerst te weten wat je bent.
Ik ben zelf voorstander om eerst die ziel/karakter te ontplooien, omdat dit stevige basis vormt.
Als er geen ego is, om zich uit te drukken, wat dan? Dan is er slechts bewustzijn. Maar dit Zijn op zich is niets/leeg, uitdrukkingsloos. M.a.w. er ontstaat een gat naar het gewone dagelijks leven, waar gehandeld en gesproken moet worden.
Mijn antwoord is: dan wordt het Zijn uitgedrukt d.m.v. karakter/ziel dat inmiddel is verschenen. Maar goed, iedereen mag er wat mij betreft anders over denken. 't Is puur mijn visie.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 15:22   #29
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Ik vind er minstens net zoveel voor te zeggen als voor de visie van Rennie. Maar dat komt wellicht omdat ik momenteel juist (weer) bezig ben in een boek van Chopra: Herontdek je lichaam, hervind je ziel. Van Rennie krijg ik geheid weer op mijn falie, maar gelukkig is dit zijn draadje niet. Ik heb net nog even gechecked voor de zekerheid. Hoewel Rennie kan natuurlijk alles wijzigen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Who would you be without your story. Renoir Byron Katie 2 30 May 2010 19:47


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.