Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Ramana
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ramana Ook wel de grootste wijze van de twintigste eeuw genoemd leefde in India van 1879-1950.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 December 2016, 00:10   #121
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Als alle christen /moslim /athe?stisten / filosofen psychologen etc. aan gedegen zelfonderzoek (onderlijnd als Ben-speak) zouden doen en daardoor "onmiddellijkheid" verwerkten en realiseerden was het opgelost.

Daarom een oproep aan alle christen/moslim/athe?stischen/fundamentalisten/psychologen en filosofen in het Nederlandstalige gebied: Komt naar dit forum en volg de aanwijzingen om gzoz te doen!
Deze aanwijzing heeft geen inhoud, is geen onderwerp voor speculatie maar is verwerking, realisatie van onmiddellijkheid.

onmiddellijkheid!
Lezen jullie het?
We zijn dan allemaal 'onmiddellijk beschikbaar zonder voorwaarden'.
Hmm, 'onvoorwaardelijke liefde'?

Als dat niet cool zou zijn!
Onmiddellijkheid heeft geen enkele waarde als mentaal begrip. Dat is net zoals dat befaamde NU. Mentaal wordt dat omgezet naar "dit tijdstip?.

De clou van dat onmiddellijkheid is dat je het ervaren moet. Men kan nog 10 jaar kletsen op een forum, mentaal kan het nooit 'binnen komen?.

Maar ik herhaal mijzelf weer eens merk ik.
Kweetniet is offline  
Oud 21 December 2016, 00:14   #122
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Goed, ik pleit voor éénheid op het forum.
Wie het nog niet gedaan heeft doet gzoz en rond het af.
Als je niet weet hoe aan het gzoz te beginnen of af te ronden, Looro, Bert en Laurens geven graag aanwijzingen.

Het begin is redelijk makkelijk: men neme een willekeure gedachte die voorbij komt en onderzoekt ze op waarheid.
Bv. Ben, Looro en Laurens leuteren maar wat.
Als dat waar is voor je ga je naar de volgende gedachte.
bv:Dit forum is een hilarisch gedoe.
Als dat niet waar is voor je onderzoek je de gedachte gedegen op waarheid tot ze wel waar is.
Enz.

Daarna hebben we allen onmiddellijkheid verwerkt en gerealiseerd en rest ons enkel nog een pintje te drinken op de verbroedering.

't is bijna kerst, dus vrede op aarde en op het forum!
Ik heb niks afgerond. Ik heb ook niks te zeggen.
Wat ik opschrijf is niet van mij maar komt rechtstreeks uit een verwerkelijkingstraditie die ongeveer 7000 jaar oud is.
Ik ben zelf aan het studeren en leren.
Wat ik heb begrepen is dat onderzoek en begrip eindig zijn en dat je daaraan voorbij kunt gaan.

Iemand die zegt dat er iets is afgerond of afgesloten is en nu weet wat hij is, is wat mij betreft daarom geen serieuze gesprekspartner.
Die mensen moeten het onderzoek maar opnieuw opstarten, er valt voor hen nog veel te begrijpen.

Voor degenen die nog wel onderzoeken en midden in het proces staan heb ik bewondering. Ik heb ervaren hoe lastig het is om door te dringen in de substantie van je eigen wezen.
Dat gaat langs de weg van de geleidelijkheid.
Zelfrealisatie is daarom wat mij betreft dan ook geen moment van allesovertreffend en afgerond inzicht maar een wordingsproces.

Velen zijn ons voorgegaan en hebben getuigenis afgelegd van hun wording, de verwerkelijking die zij ondergingen.
Van hen kunnen we iets opsteken, we kunnen hun aanwijzingen overwegen.

Meer kunnen we niet doen.

Van een van hen is de overlevering van Zijn wordingsgeschiedenis cultuurgoed geworden in onze wereld.
Dit weekend herdenken we Zijn geboorte.

Ik wens jullie allen alvast een mooie Kerst.

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 21 December 2016, 00:15   #123
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Osho zei het al: God is alway's joking.
Maar wel met een serieuze ondertoon. Het wéten ligt al in ieder mens besloten. Het hoeft alleen maar ?ntsloten te worden. Zodat duidelijk wordt wéérom Alles in alles aanwezig is en alles in Alles.

En dat ontsluiten van het wéten doe je niet door gedegen onderzoek, maar door doen het niet doen. Iedereen kan er vandaag al mee beginnen. Lukt het niet? Geen probleem, iedere dag is vandaag.
Kweetniet is offline  
Oud 21 December 2016, 00:24   #124
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik heb ervaren hoe lastig het is om door te dringen in de substantie van je eigen wezen.
Dat gaat langs de weg van de geleidelijkheid.
Zelfrealisatie is daarom wat mij betreft dan ook geen moment van allesovertreffend en afgerond inzicht maar een wordingsproces.
Meestal geleidelijk, maar soms ook verbazingwekkend snel.
Maar over waar we uitkomen kan geen verschil bestaan.
De uitkomst kan bij jou niet anders zijn dan bij mij of wie dan ook.
Dat is dan weer het mooie er van.

Jij ook een fijne kerst.
Kweetniet is offline  
Oud 21 December 2016, 00:41   #125
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Men kan nog 10 jaar kletsen op een forum, mentaal kan het nooit 'binnen komen?.
Pas op, als we hard werken kan het misschien toch nog gebeuren.
Zie de homepage van dit forum: http://www.waarheidvinding.nl/homepage/index.php
citaat:

"...gedegen onderzoeken van iedere gedachte op waarheid dat is hard werken".

Dus, daarom...

...voor onbepaalde tijd want ben bezig met gedegen zelfonderzoek en onmiddellijkheid te verwerken en te realiseren.
Geen idee hoeveel tijd ik nodig heb alvorens afgerond te zijn.
Ik mis namelijk nog wat aanwijzingen...

katerie is offline  
Oud 21 December 2016, 05:02   #126
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Iemand die zegt dat er iets is afgerond of afgesloten is en nu weet wat hij is, is wat mij betreft daarom geen serieuze gesprekspartner.
Die mensen moeten het onderzoek maar opnieuw opstarten, er valt voor hen nog veel te begrijpen.
Wel Hab, we moet de verklaringen nader bekijken, want de drie afgeronde koningen van het gzoz hebben zowat hun eigen beschrijving, betekenis van, en reden om het over een afgerond gzoz te hebben.

Zo lazen we van Ben bv.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik' kan er nooit zeker van zijn dat het is afgerond, dat is onmogelijk...
Maar ook
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Iemand die het gedegen zelfonderzoek (Eliminatie van ego invloed) heeft afgerond ziet direct aan het ritme van communicatieve concepten hoe' iemand hier werkelijk in staat.
Nog wat 'diepzinniger'
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Ben: Wat betekent dan voor jou afgerond? Hoe defini?er jij dat?
Het onvermogen om ervaring/beleving en ervaren/beleven 'toe te eigenen' tot een subjectief centrum.
Laurens die heeft zo zijn redenen om te zeggen dat hij gzoz afgerond heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het heeft een reden waarom ik zeg het gedegen zelfonderzoek afgerond te hebben. Voor mij zelf hoef ik dat niet te zeggen want daar is het van geen enkel belang. Het heeft alles te maken met ego dat een proeve van bekwaamheid eist en wanneer het die heeft zich naar de kroon gestoken voelt. Ik hou er van als ego spartelt want dan is het aanwijsbaar. Ego aantoonbaar maken komt nooit te vroeg want ego is de eerste en grootste belemmering tot het doen van gedegen zelfonderzoek.
Daarbij heeft Laurens volgens eigen schrijven al duizend keer gezegd, dat er niemand kan beweren, claimen, gerealiseerd te zijn.
Dus afronden van gzoz is geen zelfrealisatie.

En van Looro lezen we.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Afronden van gedegen zelfonderzoek betekent niet het opheffen van ego maar het 'doorzien' van ego door het terugkoppelen naar zichzelf op te heffen.
En
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Afronden, de weg terug vinden, zijn de aanleiding om de laatste subjectiviteit los te laten en het onverklaarbare toe te laten.
Voil? zie, en na deze samenvatting ronden we het jaar bijna af.
katerie is offline  
Oud 21 December 2016, 09:10   #127
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik heb niks afgerond. Ik heb ook niks te zeggen.
Wat ik opschrijf is niet van mij maar komt rechtstreeks uit een verwerkelijkingstraditie die ongeveer 7000 jaar oud is.
Ik ben zelf aan het studeren en leren.
Wat ik heb begrepen is dat onderzoek en begrip eindig zijn en dat je daaraan voorbij kunt gaan.

Iemand die zegt dat er iets is afgerond of afgesloten is en nu weet wat hij is, is wat mij betreft daarom geen serieuze gesprekspartner.
Die mensen moeten het onderzoek maar opnieuw opstarten, er valt voor hen nog veel te begrijpen.

Voor degenen die nog wel onderzoeken en midden in het proces staan heb ik bewondering. Ik heb ervaren hoe lastig het is om door te dringen in de substantie van je eigen wezen.
Dat gaat langs de weg van de geleidelijkheid.
Zelfrealisatie is daarom wat mij betreft dan ook geen moment van allesovertreffend en afgerond inzicht maar een wordingsproces.

Velen zijn ons voorgegaan en hebben getuigenis afgelegd van hun wording, de verwerkelijking die zij ondergingen.
Van hen kunnen we iets opsteken, we kunnen hun aanwijzingen overwegen.

Meer kunnen we niet doen.

Van een van hen is de overlevering van Zijn wordingsgeschiedenis cultuurgoed geworden in onze wereld.
Dit weekend herdenken we Zijn geboorte.

Ik wens jullie allen alvast een mooie Kerst.

Hab
Bijna 'normaal' geschreven deze keer, zonder kapsones en zonder hoogmoed.
Je kon het toch niet laten, en tussen letters door benadrukte je dat jij weet hoe het is om het door te dringen door de substantie van je wezen.
Toch laten merken dat jij iets meer weet.
Je gebruikt geen vaste termen, en beweert niet dat jij de waarheid gevonden hebt, omdat er ook niets te vinden valt, maar met je houding zet jij jezelf hoger op de 'ladder'.
Je schrijft in wezen precies hetzelfde als de harken met de vaste 'speak'.

Fijne dagen Hab, fijn dat je iets probeert.. (de zoekers helpen..).
Zie je worden niet als ongewaardeerde parels, zie in dat jij de zoeker bent.
Mihaela is offline  
Oud 21 December 2016, 10:32   #128
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht



Dus afronden van gzoz is geen zelfrealisatie.

Om eerlijk te zijn hebben de gedegen onderzoekers dat natuurlijk ook nooit beweerd. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij, ik en anderen en meer van hebben gemaakt dan het in werkelijkheid is. Of het nu Ben is of Laurens, ze hebben het over eliminatie (verwijdering) van allerlei zaken met de bedoeling om niets over te houden. Dat is intellectueel best te volgen.

Ik ben bang dat we ze te serieus hebben genomen??.daar maakt Hab best een punt. Dus het ligt ook aan ons of mij. Want ik was degene die ze -voorheen althans- nog wat serieus nam.
Kweetniet is offline  
Oud 21 December 2016, 10:49   #129
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn hebben de gedegen onderzoekers dat natuurlijk ook nooit beweerd. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij, ik en anderen en meer van hebben gemaakt dan het in werkelijkheid is. Of het nu Ben is of Laurens, ze hebben het over eliminatie (verwijdering) van allerlei zaken met de bedoeling om niets over te houden. Dat is intellectueel best te volgen.

Ik ben bang dat we ze te serieus hebben genomen??.daar maakt Hab best een punt. Dus het ligt ook aan ons of mij. Want ik was degene die ze -voorheen althans- nog wat serieus nam.
Het 'te serieus nemen' ligt op het bord van degene die dat doet.
Het feit dat ze zich opdringen, drammen, dwingen, op ieder draadje ongeacht het onderwerp, hun waarheid prevelen, dat ligt bij hun..
Mooi dat jij steeds bij jezelf te rade gaat, of is dat jouw behoefte om erbij te horen?
Mihaela is offline  
Oud 21 December 2016, 12:38   #130
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het 'te serieus nemen' ligt op het bord van degene die dat doet.
Het feit dat ze zich opdringen, drammen, dwingen, op ieder draadje ongeacht het onderwerp, hun waarheid prevelen, dat ligt bij hun..
Mooi dat jij steeds bij jezelf te rade gaat, of is dat jouw behoefte om erbij te horen?
Ik hoef nergens bij te horen. Ik kijk naar mijn eigen rol t.o.v. de gedegen zelfonderzoekers. En met de wijsheid achteraf stel ik vast dat ik ze te serieus heb genomen. Dat wat zij debiteren is in feite zo simpel als wat. Ze elimineren alles totdat ze niets overhouden. En dan is het onderzoek afgerond. Je kan dan immers niet opeens weer een ego uit de hoge hoed toveren.

Ik ben degene die ze te serieus heeft genomen. Ik kan de gedegen onderzoekers dat niet verwijten. Dat heb ik gedaan. Hetgeen ook al weer bewijst dat ik een ego heb.
Kweetniet is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Suffering and the End of Suffering' Aart Eckhart Tolle 4 27 August 2011 16:22


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.