Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 November 2011, 16:15   #131
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Da's gek.
Mij klinkt 't allemaal erg wonderlijk.


Ik zal je hier een zeer recentelijk voorbeeld van geven.
Ik had pas een heel goed gesprek met iemand gehad over de essentie (van de mens).
Dat verhaal is natuurlijk een beetje lang om weer te geven maar het ging erom om bewust naar de mens te kijken en zijn afweermechanisme te zien en zo dan min of meer bewust te kunnen zijn dat dit afweermechanisme niet is wat hij IS.
So far so good.
Nou nam ik mij helemaal voor om de gelegenheid die daarna stond te gebeuren - een bijeenkomst waar wij naartoe zouden gaan - dat z? eens te doen (aandacht richten)

Ik kan je vertellen Von...van dat gehele voornemen en gesprek is mij op geen ?nkel moment maar iets opgekomen..
Toen alles al lang en breed voorbij was viel mij te binnen dat ik dat had moeten doen.

Nou jij weer..

Als jij het allemaal zo zeker weet, wat valt er dan nog te bespreken?
En waarom is er dan überhaupt een forum in het leven geroepen?
Als het allemaal toch niets uitmaakt, dat er niets te doen is.

Alleen al de vraag of er een vrije wil bestaat, wordt m.i. al gesteld vanuit on-vrijheid. D.m.v. je al dan niet bestaande vrije wil kun je deze on-vrijheid bestrijden.
Als je werkelijk vrij bent, dan stel je m.i. die vraag niet.
En als je het gezien hebt, dan heb je het m.i. hier op het forum ook wel gezien.

Als je niet gelooft dat je zelf ook maar iets kunt doen, geef je de strijd op.
Maar m.i. kun je de strijd pas opgeven wanneer je de som hebt opgelost.
Dat je eerst heel hard moet zoeken en onderzoeken totdat je ziet dat er niets te vinden is, en dat je daarna kunt ontspannen in dat wat je werkelijk bent.
Maar dit komt je m.i. niet zomaar aanwaaien.

Zelfs Nisargadatta heeft zich uiteindelijk overgegeven, en daarvoor heeft hij wel zo vaak als mogelijk op ?Ik Ben? gemediteerd, terwijl hij tegelijkertijd zegt dat je niets kunt doen.

M.i. bedoelt hij hiermee dat je slechts kunt ZIJN, dus vanuit deze staat de dingen doen.
Je kunt dit m.i. ook oefenen dmv mindfulness, ik heb die cursus ook gevolgd en vind het prettig om bewust te zijn.
Dat jij daar niet aan gedacht hebt in die specifieke situatie, dat herken ik. Maar ik herken het ook dat ik wel mijn aandacht bewust kan richten om in het ZIJN te blijven en te vertoeven. Dit noem ik niet iets doen.
En dat is iets wat ik bewust kan doen, meer tijd vrijmaken in het zijn, in deze staat de dingen doen, totdat er alleen maar bewust-zijn IS.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2011, 16:46   #132
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ik zal je hier een zeer recentelijk voorbeeld van geven.
Ik had pas een heel goed gesprek met iemand gehad over de essentie (van de mens).
Dat verhaal is natuurlijk een beetje lang om weer te geven maar het ging erom om bewust naar de mens te kijken en zijn afweermechanisme te zien en zo dan min of meer bewust te kunnen zijn dat dit afweermechanisme niet is wat hij IS.
So far so good.
Nou nam ik mij helemaal voor om de gelegenheid die daarna stond te gebeuren - een bijeenkomst waar wij naartoe zouden gaan - dat z? eens te doen (aandacht richten)

Ik kan je vertellen Von...van dat gehele voornemen en gesprek is mij op geen ?nkel moment maar iets opgekomen..
Toen alles al lang en breed voorbij was viel mij te binnen dat ik dat had moeten doen.
Appeltje, m.i. maak je er appelmoes van, m.a.w. je vertaalt iets wat er heeft plaatsgevonden naar hoe het 'jou' DOET uitkomen, toch?

M.i. kun je gewoon een voornemen hebben en die in het moment niet zien 'ontstaan'. Gewoon een gegeven, meer niet.

Tuurlijk kan ik wat kaneel op de appelmoes (okay, welke appelmoes) doen door te zeggen; mogelijk werd dat voornemen ondergesneewd door iets onbewusts, of zat je teveel in de mind of liet het moment het voornemen niet toe of dat is nu eenmaal de eigenschap van een voornemen of that`s life of ........
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2011, 18:57   #133
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Wat wil je daarmee nu zeggen B...ZIJN?

Apropos, (ik begin op Vesselin/Mara te lijken) iemand zei eens tegen mij: "Doe alles wat je doet met aandacht."

Ik krijg dan steeds, acuut het bewijs dat IK dat niet kan DOEN.

Ja, het leven is bijzonder welwillend om je illusies/geloof zichtbaar te maken.
Je moet er wél bijblijven dan!
Al is 't maar af en toe, zelf dán krijg je je geloof al op 'n presenteerblaadje gepresenteerd.
Kijk! zegt 't Leven; wat jij gelooft?!

Jij gelooft een afgescheiden individu met 'n vrije wil en keuze te zijn en je bent niet eens in staat om met je vrije wil te doen wat je wil.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2011, 19:01   #134
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Als jij het allemaal zo zeker weet, wat valt er dan nog te bespreken?
En waarom is er dan überhaupt een forum in het leven geroepen?
Als het allemaal toch niets uitmaakt, dat er niets te doen is.

Alleen al de vraag of er een vrije wil bestaat, wordt m.i. al gesteld vanuit on-vrijheid. D.m.v. je al dan niet bestaande vrije wil kun je deze on-vrijheid bestrijden.
Als je werkelijk vrij bent, dan stel je m.i. die vraag niet.
En als je het gezien hebt, dan heb je het m.i. hier op het forum ook wel gezien.

Als je niet gelooft dat je zelf ook maar iets kunt doen, geef je de strijd op.
Maar m.i. kun je de strijd pas opgeven wanneer je de som hebt opgelost.
Dat je eerst heel hard moet zoeken en onderzoeken totdat je ziet dat er niets te vinden is, en dat je daarna kunt ontspannen in dat wat je werkelijk bent.
Maar dit komt je m.i. niet zomaar aanwaaien.

Zelfs Nisargadatta heeft zich uiteindelijk overgegeven, en daarvoor heeft hij wel zo vaak als mogelijk op ?Ik Ben? gemediteerd, terwijl hij tegelijkertijd zegt dat je niets kunt doen.

M.i. bedoelt hij hiermee dat je slechts kunt ZIJN, dus vanuit deze staat de dingen doen.
Je kunt dit m.i. ook oefenen dmv mindfulness, ik heb die cursus ook gevolgd en vind het prettig om bewust te zijn.
Dat jij daar niet aan gedacht hebt in die specifieke situatie, dat herken ik. Maar ik herken het ook dat ik wel mijn aandacht bewust kan richten om in het ZIJN te blijven en te vertoeven. Dit noem ik niet iets doen.
En dat is iets wat ik bewust kan doen, meer tijd vrijmaken in het zijn, in deze staat de dingen doen, totdat er alleen maar bewust-zijn IS.
O.K. Von.

Er wordt idd vanalles gedaan.
Er bestaat niets dat niets doet.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2011, 19:06   #135
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Zelfs Nisargadatta heeft zich uiteindelijk overgegeven, en daarvoor heeft hij wel zo vaak als mogelijk op ?Ik Ben? gemediteerd, terwijl hij tegelijkertijd zegt dat je niets kunt doen.
Deze begrijp ik niet zo goed.
Ik heb er wel al ergens iets over gezegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ach ja, zo zei Nissargadatta dat het verlangen te weten wie je bent bovenaan je lijstje moet staan.

?n zegt hij tegelijkertijd dat je niets kunt doen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2011, 19:27   #136
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Deze begrijp ik niet zo goed.
Ik heb er wel al ergens iets over gezegd.
Jezus zei in eerste instantie ook; laat deze beker aan mij voorbijgaan, en later; niet mijn wil, maar uw wil geschiede. En nog later; wat heeft u mij verheerlijkt.

M.i. gaat het hier om overgave, dat je niet datgene wilt dat gebeurt, maar dat je hier niet onderuit kunt. De overgave hieraan geeft m.i. de ultieme rust.

Alle grote meesters hebben zich m.i. hieraan overgegeven. Maar hiervoor hebben ze wel wat moeten doen. Zoals Nisargadatta op "Ik Ben" (staat voorafgaande aan alles) mediteerde en Ghandi werd verlicht door te mediteren op "vreugde".
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2011, 19:28   #137
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
O.K. Von.

Er wordt idd vanalles gedaan.
Er bestaat niets dat niets doet.
Wat wil je daar nu mee zeggen?
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2011, 00:17   #138
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Kijk! zegt 't Leven; wat jij gelooft?!

Jij gelooft een afgescheiden individu met 'n vrije wil en keuze te zijn en je bent niet eens in staat om met je vrije wil te doen wat je wil.
Ik wil graag geloven dat een dergelijk gezegde het leven (iemand) verlamt.

Het is natuurlijk onweerlegbaar bewijs voor het leven (iemand) waar het zichzelf prima de luxe mee boycot/machteloos maakt/ in de greep houdt.

Ik zou er ook voor gaan
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2011, 14:38   #139
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Ik vind 't goed V.B.

Is 't de bedoeling dat ik dat ook zo ervaar zoals jij het hierboven hebt geschreven?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2011, 15:34   #140
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Nee hoor B. jij beweert/ervaart dat je een afgescheiden wezen bent die niet eens in staat is met zijn vrije wil dat te doen wat het wil. Dat zegt wat jij leven noemt in elk geval tegen jou.

Vooralsnog lijkt het erop dat jij dat zgn leven op zijn/haar woord gelooft zonder mogelijk verder na te denken of dat wat dat zgn leven zegt wel waar is.

M.i. kun je met je wil de kloof tussen jou en het leven dichten door de diepte in te duiken, dat is iets wat je moet besluiten te doen, dat is dus een kwestie van vrije wil en een bewijs van vrije wil. Wanneer je dat niet doet is dat al evenzeer een kwestie van vrije wil, je besluit dan namelijk dat je niet de diepte in gaat duiken.

Zo kan men ook uit vrije wil besluiten dat zoiets als vrije wil niet bestaat en daar dan voor zichzelf allerlei bewijzen voor aandragen waar uit zou blijken dat die vrije wil idd niet bestaat.

Ik heb het idee B. dat jij je er niet van bewust bent hoe snel een mens uit vrije wil besluiten voor zichzelf neemt. Keuzes die vergaande consquenties hebben voor zijn/haar verder funticioneren.

De energietrilling van de gemiddelde mens is over het algemeen niet hoog genoeg om zijn eigen snelheid bij te houden daarom is het ook te begrijpen dat mensen zoals jij zeggen dat zij niet uit eigen vrije wil handelen en niet dat kunnen bewerkstelligen waarvan zij zeggen dat zij dat willen. Het leven geeft overigens dagelijks grove bewijzen van die vrije wil.

Ik geloof dat Bewustzijn daar een mooi voorbeeld van gegeven heeft middels een plaatje van een boomstronk en een fietser met begeleidende tekst. Verder heeft daar nog iemand anders, ik weet zo even niet meer wie, leuk op doorgeborduurd heeft van wat verder allemaal nog mogelijk is.

Het zou natuurlijk kunnen dat jij je zelfs niet bewust bent van die grove besluitvormingen die zich binnen jou bewegen en vind jijzelf plotsklaps op de bank zittend met een appeltje in je handen verwonderd zeggend":" hé ik heb daar niet voor gekozen, hoe komt dat appeltje nu in mijn hand?" en ziet dat vervolgens als bewijs dat er geen vrije wil is enkel en alleen omdat jij je er niet van bewust was dat jijzelf besloot dat appeltje te pakken met de bedoeling het op te eten.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nu wel of geen vrije wil - karma Jeffreyboender Advaita 71 24 May 2013 21:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.