Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 November 2011, 12:24   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Hebben we wel of geen vrije wil.

Vrije Wil
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2011, 12:29   #2
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Hoe ontstaat de vraag; hebben we een vrije wil of niet?

Wat gaat daar aan vooraf?

Lijkt mij dat er een praktisch iets aan vooraf gaat waardoor die vraag ontstaat.

Was ik nou vrij om dit topic te openen of niet?

Kan ik het nu nog deleaten of is het al bepaald of ik op de reactie versturen button ga klikken?

Of bedoelt Blikje iets anders met vrije wil?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2011, 12:43   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Hoe ontstaat de vraag; hebben we een vrije wil of niet?

Wat gaat daar aan vooraf?

Lijkt mij dat er een praktisch iets aan vooraf gaat waardoor die vraag ontstaat.

Was ik nou vrij om dit topic te openen of niet?

Kan ik het nu nog deleaten of is het al bepaald of ik op de reactie versturen button ga klikken?

Of bedoelt Blikje iets anders met vrije wil?
Feitelijk zijn wij niet een 'iemand' dus dat lost de eventuele vraag van de vrije wil op, want vrijheid behoort een iemand toe en wat wij denken te zijn bestaat niet.

Je realiteit ziet er echter anders uit, je hebt een stukje geschreven door een gedachte te volgen over een in zekere zin willekeurige samenloop van omstandigheden en besloten iets te doen namelijk een knop versturen in te drukken.

Feitelijk is dat gewoon gedaan zonder een bestuurder, want die is er immers niet. De bestuurder is net als de opkomende gedachte zelf een bundel gedachten.
Het is om die reden dat ik het een 'vermeende' werkelijkheid noem. We menen dat te doen en waarom ook niet. Het zijn de kennelijke handvaten die er zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2011, 12:46   #4
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Hier wordt idd precies aangetoond dat alles ontstaat vanuit het hele geheel.
Zelfs wat we z.g. willen wordt bepaald door het gehele geheel pl?s de uitkomst daarvan wordt bepaald door het hele geheel (alles in samenwerking met alles)

Alleen al dat je dit topic hebt geopend is onstaan door het hele geheel van alles dat ertoe leidt dit topic te openen.

En wat gezegd wordt de vrije wil om de juiste omgeving te kiezen:Waardoor wordt de "juiste" omgeving gekozen?


Ik voel me ineens tot een omgeving van bankrovers aangetrokken.
Want ik heb geen geld en barst uiteen van 't testosteron en mijn vader heeft ook de hele boel bijelkaar gestolen plus mijn hele familie en die g??ren 't 'm jonguh!!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 22 November 2011, 23:53   #5
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

dan leg ik er ook nog een ff een ei' bij...anders moet ik er vannacht uit, en daar heb ik geen zin in.

Vrije wil...bestaat niet.

als vrije wil zou bestaan dan zou je in staat moeten zijn' om dat wat gebeurd is' ongedaan te maken.....en dat gaat niet.
een herhaling van zetten' om een nieuw resultaat te krijgen, (zogenaamd de boel recht zetten) heeft niets meer te maken met wat gebeurd is.

het idee/gevoel 'vrije wil'...is fantasie, gefr?bel.

keuzes hebben b.v,....waarom zou dat betekenen dat je dan een 'vrije wil' hebt ?.
in mijn fantasie ben ik een rood brandweer autootje'(met zwaai lichies)
maar waar ik niet aan ontkom is het gegeven een lichaam van vlees en bloed te zijn' daar heb ik het onvermijdbaar gewoon mee te doen.
in dat zelfde vergelijk zie ik het hebben van keuzes...ik kan er wel 100 hebben, (in mijn fantasie) maar alleen diegeen die psychies/mentaal/geestelijk als houding, of fysiek als oorzakelijk gedrag' postvat...geld.

elk moment van te bestaan' van mij, van ieder en wat dan ook....is onomkeerbaar.
die onomkeerbare FLOW', is een Wil', die voor alles en iedereen ON-EIGELIJK is, en onontkoombaar.

living and dying al in the same flow' this verry moment.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2011, 03:12   #6
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Hoe ontstaat de vraag; hebben we een vrije wil of niet?

Wat gaat daar aan vooraf?

Lijkt mij dat er een praktisch iets aan vooraf gaat waardoor die vraag ontstaat.
M.i. gaat (het ervaren van) on-vrijheid vooraf aan deze vraagstelling.
Degenen die (willen/kunnen) geloven in het bestaan van een vrije wil, zullen dan "vechten" voor (hun) vrijheid.
Degenen die niet (willen/kunnen) geloven in die vrije wil, geven de "(vrijheids)strijd" op en leggen zich neer bij wat dan bijvoorbeeld "het lot" of "zo is het nu eenmaal" genoemd wordt.

zélf niets meer willen is wat mij betreft een manier om je van "spanning" (onzekerheid/angst) te bevrijden. Het heeft mij in de loop der jaren alleszins regelmatig (mentale en emotionele) rust gegeven. Uiteindelijk leidde die "keuze" echter telkens weer tot levensmoeheid (depressies); er zat dan geen écht leven meer in mijn leven, maar slechts ge-laten-heid... Ondertussen weet ik dat ik eigenlijk telkens weer mijn eigen wil "opgegeven" (uit handen gegeven) had omdat deze mij teveel beangstigde. M.a.w. mijn wil(len) "botste" met datgene waarvan ik décht dat het leven voor mij "voorbestemd" had (in de vorm van wat anderen van mij wilden). Maar daardoor verdween dus ook de "lust" voor het leven en om te leven; er restte mij slechts een "ondergaan" v?n het leven. Voor mij is het niets meer zélf willen ondertussen pas zinvol op het moment dat ik dit leven in handen van de dood dien te leggen, en niet eerder...

Ik heb ondervonden dat mijn persoonlijke wil(len) "bevrijd" diende te worden van angst, zowel van levensangst als van angst voor de dood. De vrije wil betekent voor mij dus de BEVRIJDE persoonlijke wil.
Ik wil nog steeds van alles, maar wanneer de "dingen" niet gaan zoals ik ze mij op het moment van "willen" heb "voorgesteld", dan draai ik mezelf soepel (= zonder verzet) in de richting die "aangewezen" lijkt te worden door het leven (en ni?t meer sowieso in de richting die door anderen wordt aangewezen).

Ik heb mezelf verlost van dwangmatige (= sturende, controlerende en dus uit angst geboren) gedachten zoals "het zou zus of zo moeten gaan/zijn" of "het zou beter zijn als" en ervaar daardoor vrijheid.
Ik vertrouw ondertussen op datgene wat (blijkbaar) voor mij wordt gewild, maar kan dat niet te weten komen wanneer ik niet eerst zélf iets wil, zélf een (bepaald) doel stel. Pas DOOR zélf (iets) te willen, keuzes te maken, voorkeuren te hebben, beslissingen te nemen, kan ik te weten komen wat er nu juist VOOR mij wordt gewild. En daar vertrouw ik dan op; dat "volg" ik... , zelfs als dat inhoudt dat ik (zoals enkele weken geleden het geval was) helemaal "uitgedost" onder de gootsteen een lek dien te repareren i.p.v. lekker te gaan eten zoals ik vlak voordien nog décht te gaan doen. (Het zou trouwens zo maar eens kunnen dat ik op die manier iets "ergers" vermeden heb, wie zal het zeggen...)

Vrijheid (vrij van spanning/onzekerheid/angst) kan dus wel degelijk ervaren worden, wanneer de vecht/vlucht-neiging erkend ?n opgegeven wordt, zowel naar het eigen willen (wensen, verlangens, behoeften) toe als naar datgene wat zich nadien in realiteit "aandient", ongeacht de afstand tussen beide punten.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2011, 06:14   #7
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Vrije wil...bestaat niet.
Het is een non-issue die de mensheid al eeuwen bezig houdt.
Vrije wil bestaat net zo min als onvrije wil.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2011, 06:52   #8
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is een non-issue die de mensheid al eeuwen bezig houdt.
Vrije wil bestaat net zo min als onvrije wil.
Vrije Wil, en onvrije Wil....bestaan alleen in de fantasie.
De Wil....is vrij' van fantasie.

waar bewustzijn en (zogenaamde) vrije wil' 'werkelijkheden' bepalen.....zo bepaald ''LEVEN'' en De Wil'... de realiteit !, van alle zijn' en bestaan.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2011, 07:29   #9
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

waar De Wil'...een blinde flow' lijkt voor de fantasie en de verbeelding, daar is de Vrije Wil' van de fantasie/verbeelding zeer slechtziend (-20) tot stekeblind. het levert in ieder geval zeer vermakelijke tot zeer verschrikkelijke tavrelen op.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2011, 09:08   #10
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

...En is in het tweede geval een van puur geweld.
Controle op jezelf en op de omgeving.

Dus Tineke, ik kan je redenering wel volgen maar ik heb 't eerste soort onvrije wil nooit begrepen omdat dit body-mindmechanisme hier (dat van mij dus) dat nooit heeft klaargespeeld:
datgene waarvan ik décht dat het leven voor mij "voorbestemd" had (in de vorm van wat anderen van mij wilden).

Maar juist omdat het dat maar nooit kon klaarspelen, althans niet tot volle tevredenheid van "die anderen," was er wel voortdurend het idee dat IK zou moeten veranderen.

De lust tot leven verdween bij mij dus juist door het idee van de vrije wil!
Er moest immers met mij toch wel iets GOED MIS zijn omdat ik die vrije wil maar niet ingezet kreeg waar ik 'm hebben wilde!
Dat leidde tot schuld, niet goed genoeg zijn, enz. enz.

Ja...wat deed ik hier eigenlijk??
Ik had 't recht tot leven niet eens met zo'n slappe vrije wil!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nu wel of geen vrije wil - karma Jeffreyboender Advaita 71 24 May 2013 21:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.