Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 October 2011, 10:18   #141
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ben erg vergevingsgezind.
ok,ok ... ik niet zo (maar dat had jij, denk ik, al opgemerkt).
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 October 2011, 10:24   #142
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
kan jij je er wat bij voorstellen dat het zo een effect kan hebben? zo een zin?

(ik ga nu verder genieten, van de humor van de betrekkelijkheid, en keuzes kunnen maken)
Om te beginnen: veel plezier met genieten, vooral doen!

En verder, of ik me er wat bij kan voorstellen ...
Ja en nee.

Ja in de zin dat er een naam in voorkomt
die je liever buiten de discussie wilt houden.

Nee in de zin van, blijkbaar was er iets in het bericht dat je raakt.
Als dat zo is, dan is het m.i. zaak om eerst bij jezelf te kijken
wat het nu zo is in jou dat maakt dat er iets geraakt wordt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 October 2011, 10:32   #143
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Om te beginnen: veel plezier met genieten, vooral doen!

En verder, of ik me er wat bij kan voorstellen ...
Ja en nee.

Ja in de zin dat er een naam in voorkomt
die je liever buiten de discussie wilt houden.

Nee in de zin van, blijkbaar was er iets in het bericht dat je raakt.
Als dat zo is, dan is het m.i. zaak om eerst bij jezelf te kijken
wat het nu zo is in jou dat maakt dat er iets geraakt wordt.
Wat mij raakt is dat wat ik denk (of meen te voelen) dat jullie zouden er mee bedoelen, en uiteraard is dat mijn gevoeligheid.
In dat geval was minderwaardigheid gevoel, maar er is ook altijd schaamte bij, en felheid.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 October 2011, 16:44   #144
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat mij raakt is dat wat ik denk (of meen te voelen) dat jullie zouden er mee bedoelen, en uiteraard is dat mijn gevoeligheid.
In dat geval was minderwaardigheid gevoel, maar er is ook altijd schaamte bij, en felheid.
Dat wat je denkt of meent te voelen wat anderen bedoelen zou je kunnen checken ipv invullen.
Dat wat het bij jou teweegbrengt (schaamte en felheid) zou je kunnen onderoeken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 October 2011, 17:44   #145
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat wat je denkt of meent te voelen wat anderen bedoelen zou je kunnen checken ipv invullen.
Meestal check ik ook bij mensen die mij dichtbij staan, en vaak klopt mijn indruk wel, zegt men. Het wordt wel gezegd dat ik té snel geraakt voel, en alles té serieus neem, en té diep op in ga. Men zegt ook tegelijkertijd dat ik niet gauw ernaast zit.
Dus dat weet ik van mezelf, en heb het zelf ook ondervonden, en ben ik er mee eens dat ik té snel persoonlijk opvat. Het té diep op in ga vind ik ook niet zo constructief meer. Het heeft zijn functie gehad, maar nu is het niet meer nodig, in mijn beleving.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat wat het bij jou teweegbrengt (schaamte en felheid) zou je kunnen onderzoeken.
Schaamte en felheid heb ik al onderzocht. Bij gevoelens van minderwaardigheid, slachtofferrol, en nog een paar andere gevoeligheden, is er bij mij ook altijd schaamte aan gekoppeld. Er zijn gevoelens dat ik altijd onderdrukt had, en daardoor lag het altijd lading op, en een gevoel van schaamte voor mijn gevoelens.
Bij mensen die zich arrogant of dominant of zelfingenomen opstellen, komen er mijn gevoeligheden naar boven, en word ik dus boos op hun. Eigenlijk is mijn schaamte waarop ik boos ben, en mijn eigen gevoeligheid. Ik eis met mijn houding dat ze mij gelijkwaardig benaderen, maar in wezen stel ik me zelf ongelijkwaardig op.
Het is voor mij nu simpelweg oefenen, en keer op keer mijn gevoelens aan gaan. Door gewoon mijn felheid voor te zijn, en de schaamte, of welke kwetsbaarheid zich bij mij voor doet te voelen, merk ik dat voor mij alles in
een ander perspectief/verhouding komt te staan.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 October 2011, 21:08   #146
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Schaamte en felheid heb ik al onderzocht. Bij gevoelens van minderwaardigheid, slachtofferrol, en nog een paar andere gevoeligheden, is er bij mij ook altijd schaamte aan gekoppeld. Er zijn gevoelens dat ik altijd onderdrukt had, en daardoor lag het altijd lading op, en een gevoel van schaamte voor mijn gevoelens.
Bij mensen die zich arrogant of dominant of zelfingenomen opstellen, komen er mijn gevoeligheden naar boven, en word ik dus boos op hun. Eigenlijk is mijn schaamte waarop ik boos ben, en mijn eigen gevoeligheid. Ik eis met mijn houding dat ze mij gelijkwaardig benaderen, maar in wezen stel ik me zelf ongelijkwaardig op.
Mooi gezegd en herkenbaar.

Ik heb dat ook gehad, die moeite met wat ik (net als jij) dan arrogant, dominant of zelfingenomen noemde. Ik heb ontdekt dat het niets anders is dan mijn moeite met autoriteit. Een probleem met autoriteit is dat alles in het persoonlijke wordt getrokken en er een wedstrijdje ontstaat van 'wie weet het beter'; het gaat dan om winnen en verliezen.

Als het persoonlijke naar de achtergrond verdwijnt, dan houdt ook dat conflict, die strijd op te bestaan. Het gaat dan niet langer om 'gelijk hebben / krijgen' maar om wat waar is.

Dat wat waar is, is niemands eigendom.
Dat betekent dat het geen ruimte laat om er om te strijden.
Maar het laat alle ruimte om te ontdekken.
Dat ont-dekken vindt plaats door alles te ontdoen van het persoonlijke.
Dan ontstaat er ruimte om te zien wat Waar is.

Het was dan ook daarom dat ik een paar dagen geleden deze link in onze discussie zette:

http://www.zelfkennisforum.nl/showpo...3&postcount=15
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 October 2011, 22:20   #147
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Mooi gezegd en herkenbaar.

Ik heb dat ook gehad, die moeite met wat ik (net als jij) dan arrogant, dominant of zelfingenomen noemde. Ik heb ontdekt dat het niets anders is dan mijn moeite met autoriteit. Een probleem met autoriteit is dat alles in het persoonlijke wordt getrokken en er een wedstrijdje ontstaat van 'wie weet het beter'; het gaat dan om winnen en verliezen.

Als het persoonlijke naar de achtergrond verdwijnt, dan houdt ook dat conflict, die strijd op te bestaan. Het gaat dan niet langer om 'gelijk hebben / krijgen' maar om wat waar is.

Dat wat waar is, is niemands eigendom.
Dat betekent dat het geen ruimte laat om er om te strijden.
Maar het laat alle ruimte om te ontdekken.
Dat ont-dekken vindt plaats door alles te ontdoen van het persoonlijke.
Dan ontstaat er ruimte om te zien wat Waar is.

Het was dan ook daarom dat ik een paar dagen geleden deze link in onze discussie zette:

http://www.zelfkennisforum.nl/showpo...3&postcount=15
Ik ga nog een keer je tekst lezen, heb het al gelezen toen je laatst gepost had, maar niet met genoeg aandacht.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 23 October 2011, 12:02   #148
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ga nog een keer je tekst lezen, heb het al gelezen toen je laatst gepost had, maar niet met genoeg aandacht.

Ik heb het weer gelezen. En zoals bij de eerste keer had ik hetzelfde gevoel bij. Ik dacht dat ik niet met genoeg aandacht had gelezen, maar omdat het mij niet raakte, onthield ik het ook niet.
Het klinkt voor mij als theorie die niet bezield is.
De theorie klinkt kloppend, voor de rationele kant, maar het goddelijke vonk is daar in te tekst nu even niet. Zelfs nu heb het gevoel dat ik het niet gelezen heb. Wat zeg je daar in Godsnaam eigenlijk Rob?

Ben blij dat het bij mij nu en dan iets van binnenuit opwelt, en dat ik op dat moment doordrongen weet en voel: wat, en wie ik ben.
Het is nu en dan, maar indrukwekkend en blijvend genoeg om diep van binnen niet te vergeten, als ik keer op keer weer afdwaal van het innerlijk weten.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 23 October 2011, 12:15   #149
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Tussenstand: de meeste mensen wensen zover niet te gaan.
Gevolg: alles wat er dan nog gezegd wordt is flauwekul.
Conclusie: een forum als dit staat vol met flauwekul, om de hete brei heen draaien, een beetje peuren in het persoonlijke in de hoop nog ergens houvast te kunnen vinden, het staat bol van de aannames die niet zijn eigen gemaakt (over dat er wel / niet een 'ik en de ander' zou zijn, over 'dat ik alles ben', over dat 'ik bewustzijn ben', etc. ... ).
Waarom bezoek je alsnog zo een forum Rob?



Ik heb nog een paar keer gelezen, en het vonkje is er (mogelijk) wel, maar de teleurstelling valt me blijkbaar zo op, dat mijn gevoel het andere niet meer waar kan nemen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 23 October 2011, 12:18   #150
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb het weer gelezen. En zoals bij de eerste keer had ik hetzelfde gevoel bij. Ik dacht dat ik niet met genoeg aandacht had gelezen, maar omdat het mij niet raakte, onthield ik het ook niet.
Het klinkt voor mij als theorie die niet bezield is.
De theorie klinkt kloppend, voor de rationele kant, maar het goddelijke vonk is daar in te tekst nu even niet. Zelfs nu heb het gevoel dat ik het niet gelezen heb. Wat zeg je daar in Godsnaam eigenlijk Rob?

Ben blij dat het bij mij nu en dan iets van binnenuit opwelt, en dat ik op dat moment doordrongen weet en voel: wat, en wie ik ben.
Het is nu en dan, maar indrukwekkend en blijvend genoeg om diep van binnen niet te vergeten, als ik keer op keer weer afdwaal van het innerlijk weten.
Het is de bekende en begrijpelijke reactie van een gevoelsmens die je nu geeft. Voor zover de mensheid te verdelen zou zijn in gevoels - en verstandsmensen, zijn de gevoelsmensen vooral op zoek naar iets wat hen raakt, wat het hart verwarmd, bij voorkeur iet wat een mystiek klinkt. Ik ben helaas (nee, liever 'gelukkig') niet in staat om het op die manier te verwoorden.

Het gaat er niet om of het verstandelijk klopt of gevoelsmatig goed voelt.
Als dat zo is, dan gaat het nog steeds om verstandelijke of gevoelsmatige bevrediging van dat wat voor een persoon wordt aangezien. In plaats daarvan gaat het er om of het waar is ... Waarheid kan niet gekend worden met het verstand of het gevoel, omdat het daaraan voorbij gaat.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 07:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.