Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 December 2011, 16:19   #141
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

V.B.

Ik kan niks met jouw zienswijze.

'T is dat ik niet op deze of gene wil gaan lijken, anders zou ik zeggen: 'Er ontgaat je veel.'
Maar niet alleen jou.
Het is me duidelijk geworden dat ook aan 'bevrijden' veel ontgaat.
Tenminste, waar de persoon (psychisch) vrij is.

Ik vermoed nu te snappen wat ik niet snapte.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2011, 20:12   #142
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
V.B.

Ik kan niks met jouw zienswijze.

'T is dat ik niet op deze of gene wil gaan lijken, anders zou ik zeggen: 'Er ontgaat je veel.'
Maar niet alleen jou.
Het is me duidelijk geworden dat ook aan 'bevrijden' veel ontgaat.
Tenminste, waar de persoon (psychisch) vrij is.

Ik vermoed nu te snappen wat ik niet snapte.

bliksem....

snappen en begrijpen ...zijn dingen. (weinige die dit snappen/begrijpen)
maar in mijn constatering kan ik het 100% eens zijn met wat jij lijkt' te snappen.

zoiets als vrije wil', autonoom en beschikkend tot, naar, van, een zelf''.....bestaat eenvoudig niet.

ik vind jouw' inzicht van begrijpen/snappen in deze....uitermate scherp en duidelijk.

(mijn complimenten)
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2011, 23:06   #143
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Heb het eens uitgeprobeerd.
Tijdens het wandelen net.
Heb werkelijk geen idee waarom ik nu toch linksaf ben gegaan.. dacht even te voren toch echt dat ik rechtsaf wilde..

En wist dat eigenlijk al.
Want heb het al vaker uitgeprobeerd als ik op de bank of in bed lig/lag te rusten.
Er is geen duidelijk moment waarop ik beslis dat ik weer opsta.
De wekker gaat wel, en/of er is natuurlijk wel een tijdstip waarop ik eruit moet zijn.
Maar dat exacte moment van opstaan.. daar is geen pijl op te trekken.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 00:10   #144
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Ja, dat ervaar ik net zo.

Dit soort beslissingen wordt circa 10 seconden voordat iemand zich ervan bewust wordt al door de - ik meen rechter - hersenhelft genomen. De linker (door hersenonderzoeker Viktor Lamme ook wel "babbelbox" genoemd) houdt de rechter in de smiezen, weet wat er staat te gebeuren, breit er een verhaal omheen en presenteert het 10 seconden later als je vrije wil en bewuste besluit.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 00:43   #145
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
V.B.

Ik kan niks met jouw zienswijze.

'T is dat ik niet op deze of gene wil gaan lijken, anders zou ik zeggen: 'Er ontgaat je veel.'
Maar niet alleen jou.
Het is me duidelijk geworden dat ook aan 'bevrijden' veel ontgaat.
Tenminste, waar de persoon (psychisch) vrij is.

Ik vermoed nu te snappen wat ik niet snapte.
Dat jij niks kan met mijn zienswijze kan is geen verrassing voor me dat had ik wel verwacht.

Het leven zegt overigens iets anders tegen jou dan tegen mij, het zegt eigenlijk het totaal tegenovergestelde.

Het leven zegt mij dat ik het leven zelf ben, dus het spreekt niet over de gedachte dat ik zou denken dat ik een afgescheiden wezen ben enz. Het zegt dat ik met mijn vrije wil, wat ik als iets zie waar het leven mee behept is, mij in staat stelt alles te doen/scheppen wat ik wil. Dat wil dus zeggen dat ik als leven zijnde in staat ben zelf het leven vorm te geven en dagelijks mede vorm geef door wat ik wel of niet doe.

Het zegt dus niet wat ik niet ben, een van zichzelf afgescheiden wezen of evt vanuit de persoon/verkramping geloof of wens te zijn. Het zegt wat ik ben en wat als mens mijn geboorterecht is.

En vergis je niet het leven heeft ook ooit tegen mij de zelfde woorden gesproken die het tegen jou gesproken heeft of spreekt, mij ging een licht op en op dat zelfde moment werd dat duidelijk wat duidelijk moest worden, daarna heb ik het leven nooit meer zo tegen mij horen spreken.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 01:05   #146
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Heb het eens uitgeprobeerd.
Tijdens het wandelen net.
Heb werkelijk geen idee waarom ik nu toch linksaf ben gegaan.. dacht even te voren toch echt dat ik rechtsaf wilde..

En wist dat eigenlijk al.
Want heb het al vaker uitgeprobeerd als ik op de bank of in bed lig/lag te rusten.
Er is geen duidelijk moment waarop ik beslis dat ik weer opsta.
De wekker gaat wel, en/of er is natuurlijk wel een tijdstip waarop ik eruit moet zijn.
Maar dat exacte moment van opstaan.. daar is geen pijl op te trekken.
Dat vind ik toch zo grappig....Wanneer ik beslis op te staan dan sta ik op, dat lijkt mij toch een duidelijk moment te zijn. Wanneer ik zeg dat ik opsta maar ik doe dat niet dan beslis ik kennelijk dat ik nog even lekker blijf liggen enz.

Wanneer je geen idee hebt waarom je wat doet, geeft dat aan dat jij je niet bewust ben van de reden. Dat er een reden is, zelfs al ben jij je daar niet bewust van, kan ik je echter op een briefje geven.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 08:34   #147
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht

ik vind jouw' inzicht van begrijpen/snappen in deze....uitermate scherp en duidelijk.
Nou, dan kan ik je vertellen dat je daar niet eens verlicht voor hoeft te zijn!
Z? eenvoudig, logisch en duidelijk.

Wat ik wel zie is dat sommige zich (niet-)verlicht (uiteraard ) wanenden vanalles fundamenteel "levends" ontgaat.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 08:41   #148
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat vind ik toch zo grappig....Wanneer ik beslis op te staan dan sta ik op, dat lijkt mij toch een duidelijk moment te zijn. Wanneer ik zeg dat ik opsta maar ik doe dat niet dan beslis ik kennelijk dat ik nog even lekker blijf liggen enz.

Wanneer je geen idee hebt waarom je wat doet, geeft dat aan dat jij je niet bewust ben van de reden. Dat er een reden is, zelfs al ben jij je daar niet bewust van, kan ik je echter op een briefje geven.
Die reden verschijnt dan als gedachte in je hoofd.
Die moet er eerst zijn, die gedachte.
En waar komt die gedachte vandaan?
Je hebt totaal geen zeggenschap over welke gedachte wanneer in jouw hoofd verschijnt.

Je hebt totaal geen controle over je gedachten.
Mocht je van mening zijn dat je dat wel hebt, denk jezelf dan vanaf NU ononderbroken, tot en met je levenseinde in de 7e hemel.
Heerlijk!

DOEN!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 12:24   #149
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ja, dat ervaar ik net zo.

Dit soort beslissingen wordt circa 10 seconden voordat iemand zich ervan bewust wordt al door de - ik meen rechter - hersenhelft genomen. De linker (door hersenonderzoeker Viktor Lamme ook wel "babbelbox" genoemd) houdt de rechter in de smiezen, weet wat er staat te gebeuren, breit er een verhaal omheen en presenteert het 10 seconden later als je vrije wil en bewuste besluit.
Maria, wie neemt dan wel die beslising?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 12:36   #150
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wanneer je geen idee hebt waarom je wat doet, geeft dat aan dat jij je niet bewust ben van de reden. Dat er een reden is, zelfs al ben jij je daar niet bewust van, kan ik je echter op een briefje geven.
Hier is alvast mijn briefje.



Mijn vermoeden is dat mensen die beweren dat ze geen vrije wil hebben toch net datgene doen wat hun uitkomt.

Ik nodig ze bij deze allen uit om mijn autootje morgen te komen wassen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nu wel of geen vrije wil - karma Jeffreyboender Advaita 71 24 May 2013 21:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.