Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Bekijk resultaten enquête: Goed draadje?
Ja 1 50,00%
Nee 1 50,00%
Aantal stemmers: 2. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 January 2012, 09:37   #251
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Niks.
Wees gewoon zoals je bent.

Zie dat je het eindprodukt bent van miljoenen voorouders.
En dat alle anderen dat ook zijn.
Ik mag toch hopen dat ik meer ben dan een eindproduct.
Ik ben DAT dat vooraf gaat aan alle producten (incarnaties)
Zonder einde, zonder begin.
Dit is m.i. de toestand van de menselijke ziel.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 23 January 2012, 09:38   #252
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard n.b.

Doet me denken aan logion 18:

De leerlingen vroegen Jezus:
Zeg ons, het einde, hoe zal het zijn?
Jezus zei:
Hebt je dan het begin al ontdekt,
zodat je nu ook het einde wilt weten?
Welnu, waar het begin is,
daar zal ook het einde zijn.
Gelukkig hij die staat in het begin
Hij zal het einde kennen
en de dood niet smaken.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 23 January 2012, 11:27   #253
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
De wind giert om het huis en in de schoorsteen...
Ik lig op mijn bed en beluister het zelf-gesprek in mijn hoofd.

Het is niet te geloven... alle 'onopgeloste' dingen komen weer boven drijven:
"Waarom ben ik weer zo onbeschoft geweest tegen Aart, tegen Vagebond, tegen Renoir?"

Is aanval dan de beste verdediging? Kan ik niet tegen mijn verlies?
Ik speel nooit spelletjes want ik kan inderdaad niet tegen mijn verlies... hahahaha!

De onaangename gedachte dringt zich op dat ik het forum nodig heb om met mezelf in het reine te komen!

Kan ik dat: met iemand van gedachten wisselen zonder kwaad te worden als hij of zij iets zegt dat mij niet aanstaat?
Mara, je wisselt hier enkel gedachten met wat er nog in jezelf aanwezig is aan oude ervaringen/herinneringen.

Ik heb enkel je eigen frustratie gelezen.

Dus mocht het, wat jij onbeschoft zijn noemt, je helpen dingen bij jezelf in te zien, leef je maar uit hoor.

Maar voel eens bij jezelf waar dingen uit voort komen terwijl je aan het schrijven gaat of voordat je de drang tot schrijven hebt.

Wat mij betreft hoef je niet 'te kunnen, beleefd te zijn' dat is zoals Ulla waarschijnlijk ook bedoelt, niet de juiste weg.

Zie onder ogen waar alles bij je vandaan komt en deal daar mee.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 23 January 2012, 13:12   #254
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik mag toch hopen dat ik meer ben dan een eindproduct.
Ik ben DAT dat vooraf gaat aan alle producten (incarnaties)
Zonder einde, zonder begin.
Dit is m.i. de toestand van de menselijke ziel.
Ik begrijp wat je wil zeggen Von.
Het ligt er maar net aan vanuit welke kant die kwestie benaderd wordt.
Vanuit de funktionerende vorm die er nu is als jij-zijnde.
Of als bewustzijn dat daar bewust van is.

Ze zijn wel een en dezelfde medaille.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 23 January 2012, 13:52   #255
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ik begrijp wat je wil zeggen Von.
Het ligt er maar net aan vanuit welke kant die kwestie benaderd wordt.
Vanuit de funktionerende vorm die er nu is als jij-zijnde.
Of als bewustzijn dat daar bewust van is.

Ze zijn wel een en dezelfde medaille.
Dat klopt Blikje, jij beschreef de ene kant en ik de andere.
Deze twee zijn één.

Von is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2012, 09:11   #256
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Mijn verblijf op dit forum heeft me geleerd dat je potentiële lezers moet waarschuwen... dus:
WAARSCHUWING: DIT IS EEN SATIRISCH STUKJE!
(Maar al lachende zegt een zot natuurlijk zijn waarheid)

Op dit forum vind je - ondanks de naam - niet al te veel uitingen die wijzen op Zelfkennis. En het intelligentieniveau is soms ronduit verbijsterend. De sfeer is beperkt, bekrompen en soms verstikkend.

Kortom... wij bevinden ons hier in het warrige, wattige, zweverige wereldje van de hedendaagse "spiritualiteit".

Ik ben hier al dikwijls willen gaan lopen, maar ik mag tot nu toe niet van de Grote Baas!
Hij zegt dat ik moet blijven omwille van de "mensen van goede wil" die hier zijn - ook al is het forum een "oorkussen van de duivel."

Maar als het Gods Wil is, dondert de Kleine Baas hier mij er wel af.


__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2012, 11:57   #257
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Ik zal er eens korte metten mee maken, en zeggen wat ik echt denk... geen doekjes voor het bloeden meer!

Bewustzijn, zoals we dat kennen, is gewoonte... ja... gewoonte.
Het is niets anders dan het herkennen van een wereld die zich aan ons voordoet. En dank zij herhaling leren we daarmee omgaan. Dat is het mysterie van het geheugen!

En iedereen hier die mij komt vertellen dat hij "het bewustzijn 'an sich' dat zich van zichzelf bewust is" kent, is in mijn ogen een zweverige dromer of een oplichter - zeg maar guru.

Dat is wat ik echt denk.

Ik groet u en wens u het allerbeste!
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2012, 12:41   #258
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik zal er eens korte metten mee maken, en zeggen wat ik echt denk... geen doekjes voor het bloeden meer!

Bewustzijn, zoals we dat kennen, is gewoonte... ja... gewoonte.
Het is niets anders dan het herkennen van een wereld die zich aan ons voordoet. En dank zij herhaling leren we daarmee omgaan. Dat is het mysterie van het geheugen!

En iedereen hier die mij komt vertellen dat hij "het bewustzijn 'an sich' dat zich van zichzelf bewust is" kent, is in mijn ogen een zweverige dromer of een oplichter - zeg maar guru.

Dat is wat ik echt denk.

Ik groet u en wens u het allerbeste!
Marc, je lijkt wel een oude cynische/trieste in het leven teleurgestelde man die tot op heden niet verder is gekomen dan zijn eigen denkwereld en zich daar nog geeneens van bewust is.

Ik hoop toch maar dat dat zo lijkt.

Wat ben je hier toch allemaal aan het doen man, ga lekker in je tuin harken i.p.v. je ellende/frustratie te projecteren op anderen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2012, 13:44   #259
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik zal er eens korte metten mee maken, en zeggen wat ik echt denk... geen doekjes voor het bloeden meer!

Bewustzijn, zoals we dat kennen, is gewoonte... ja... gewoonte.
Het is niets anders dan het herkennen van een wereld die zich aan ons voordoet. En dank zij herhaling leren we daarmee omgaan. Dat is het mysterie van het geheugen!

En iedereen hier die mij komt vertellen dat hij "het bewustzijn 'an sich' dat zich van zichzelf bewust is" kent, is in mijn ogen een zweverige dromer of een oplichter - zeg maar guru.

Dat is wat ik echt denk.

Ik groet u en wens u het allerbeste!
Wat Bewustzijn is, maar laat ik het voorzichtig zeggen, verondersteld wordt te zijn is al vaker gezegd, het is beschikbaarheid, oftewel het lege vel papier dat beschreven kan worden. Daar kun je toch niks op tegen hebben ?

De 'ik ben' is de voorwaarde voor het ervaren, zonder de 'ik ben' kun je je hier niet kenbaar maken. De 'ben' van de 'ik ben' is het vormgegeven 'ik' zoals het bestaan het vormgegeven Bewustzijn is. Voor mijn part beschouw je dat als slechts een idee van mij, wat is je probleem met mijn idee ?

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de niet vormgegeven 'ik' dus zonder de 'ben' in feite ook beschikbaarheid is en ik noem dat het van het grote afgespiegelde kleine persoonlijk bewustzijn.

Kortom het verhaal is dat je Bewustzijn of beschikbaarheid bent en dat je een dusdanig ervaren bent kwijtgeraakt door de prioriteit die je aan de 'ben' hebt gegeven. Je denkt of geloofd dat je de 'ben' bent in plaats van de 'ik'. Waar het probleem, kennelijk naar mijn opvatting, begint te ontstaan is bij mijn overtuiging dat je het 'ben' van de 'ik' moet afscheiden met als doel te weten te komen 'wat' je bent. Dat 'wat' is dus een doordrongen raken van het zijn van Bewustzijn of beschikbaarheid.

Het is dus (zei het tijdelijk) het loskomen van het geloof in jezelf, in het onderzoeken van de onwaarheid omtrent jezelf, het afleggen van de fictie. Daarvoor is een omgeving nodig die je niet versterkt in hetgeen je denkt of meent te zijn, een omgeving die jouw ideeën aan het wankelen brengt. Het is een soort van afscheid nemen van het gekende en uiteraard doet dat pijn en gaat niemand zoiets van harte aan. Maar het is nodig om te weten te komen 'wat' je bent, wat je werkelijk bent dat zoals gezegd beschikbaarheid is. Je komt daar niet anders dan zo mee in contact.

Dus ik zie daar op dit punt je weerstand ontstaan, want je wilt koste wat het kost niets van het mooie gekende van je kwijt, het is dan ook alles wat je hebt. Omdat je hele identiteit daar aanhangt lijkt het alsof men je van je leven wil beroven. Het kleine sprankje plezier dat je nog hebt van jou probeert af te nemen en je verzet je hevig tegen de ideeën om je geloof daarin te laten wankelen.

Je toont aan dat de oude wijzen wat er hier gezegd wordt helemaal niet bedoeld hebben. Die zeggen dat er niets gedaan kan worden en dat klopt alleen maar vanuit hun point of view, maar je vergeet dat jij daar niet bent. Dat er niets gedaan kan worden is omdat het allemaal illusie blijkt te zijn, jij bestaat helemaal niet en er is geen wereld, maar dat hadden ze er niet bij gezegd, anders had je hen ook niet serieus genomen, had je tegen hun uitspraken verzet.

Het is dus onzinnig om het over een gerealiseerde toestand te hebben, het is niet waar je toehoorders zijn. Als het de hemel is herken je de engelen aan hun vleugels maar je bent op aarde en ziet de vleugels van de engelen niet. Dus beweren dat ik vleugels heb dient je niet, vandaar dat ik de pest krijg aan dat soort van getheoretiseer over hoe het er daar uitziet.

Dus om te weten wat je bent moet er wat gedaan worden en dat kan want je bent een doener en je geloofd in jezelf en de maakbaarheid van de wereld. Dat wat in de weg zit moet je gebruiken, daarom is er ergens een gezegde een doorn te gebruiken om een doorn uit het vlees te halen. Alexander Smit zei bloed met bloed wegwassen maar ik heb een bloedfobie en gebruik dat dan ook liever niet.

Het nut van dit alles is dat je aan het eind van je vermogens en het doenerschap komt waarna het licht dat er altijd al was, maar overschaduwd door je vorm, je kan verlichten. C'est tout daarna is het weer houthakken en water dragen en kun je desgewenst je oorspronkelijke identiteit zowel als je lichaam in de wereld weer aannemen en de dingen doen die je gewend was te doen. Dan kun je gewoon weer verder kakelen en op vrouwenjacht gaan zoals je gewend bent.

Het verschil, kan ik je vertellen, is enorm maar wat heb je er aan dat ik je een wortel ga voorhouden. Alles wat je begint om te hebben verliest aan belangstelling. Zoiets moet je willen aangaan, het is niet te verkrijgen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2012, 16:30   #260
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dus om te weten wat je bent moet er wat gedaan worden en dat kan want je bent een doener en je geloofd in jezelf en de maakbaarheid van de wereld. Dat wat in de weg zit moet je gebruiken, daarom is er ergens een gezegde een doorn te gebruiken om een doorn uit het vlees te halen. Alexander Smit zei bloed met bloed wegwassen maar ik heb een bloedfobie en gebruik dat dan ook liever niet.

Het nut van dit alles is dat je aan het eind van je vermogens en het doenerschap komt waarna het licht dat er altijd al was, maar overschaduwd door je vorm, je kan verlichten. C'est tout daarna is het weer houthakken en water dragen en kun je desgewenst je oorspronkelijke identiteit zowel als je lichaam in de wereld weer aannemen en de dingen doen die je gewend was te doen. Dan kun je gewoon weer verder kakelen en op vrouwenjacht gaan zoals je gewend bent.

Het verschil, kan ik je vertellen, is enorm maar wat heb je er aan dat ik je een wortel ga voorhouden. Alles wat je begint om te hebben verliest aan belangstelling. Zoiets moet je willen aangaan, het is niet te verkrijgen.

Dank je!
Von is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.