Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Bekijk resultaten enquête: Goed draadje?
Ja 1 50,00%
Nee 1 50,00%
Aantal stemmers: 2. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 April 2012, 21:52   #381
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Met de theorie die je hier neer zet, ben ik, zoals ik al een paar keer gezegd heb,er mee eens.
Gezien het feit dat jij regelmatig hier geraaktheid laat zien, daarop reageerde ik.
Wat mij betreft heeft het 'geraakt zijn' en dat er niemand is niets met elkaar te maken.

Citaat:
Dat de meesters helemaal niet meer doen, omdat ze ingezien hebben dat 'niemand' is die iets doet, is me volkomen duidelijk.
Vanuit jou, komt kunstmatig over, omdat jij duidelijk nog uit geraaktheid typt.
Maar alsnog ben ik er mee eens met de theorie die jij na streeft.
Waarom is je dat van die 'meesters' duidelijk en van mij niet?
Jij doet ook niets.
Niemand doet iets.
En zoals ik al meldde heeft het geraakt zijn niets te maken met dat er niemand is.
Ik streef ook geen theorie na want wat moet ik nastreven?
'T is al zo dus is er niks om na te streven.

Ik denk dat we steeds langs elkaar heen praten omdat zoals ik al eerder vermeld heb er totaal verschillende dingen kunnen worden begrepen onder:'er is niemand.'

Er is niemand = er is slechts 1 wezen dat door ons allen (heen) leeft.
Wij allen worden geleefd door slechts 1 Leven(d wezen).

Citaat:
Nog iets anders, weet je wat ik me een keer af vroeg? Ik vroeg me af hoe jij met je vrienden, familie, collega's (als je werkt), en kennissen communiceert?
Ik merk zelf soms een té duidelijke verschil in mijn beleven en zien van het leven, en de mensen in mijn omgeving, en mijn interactie ermee. Ik heb wel een paar vrienden met wie ik met gemak mijn ideeën kan delen, en een close vriend.
Ik vroeg me echt af, een paar weken terug: Hoe zou dat bij Sem gaan?
Zou ze op haar werk ook zeggen? er is hier 'niemand' die het werk hoef te doen?
Moet toen ook erom lachen, maar ben echt benieuwd of jij je ideeën, en beleving, of hoe noem je dat? je manier van 'niemand' zijn met je omgeving kan delen. (is pure belangstelling, als het verkeerd overkomt, is het niet zo bedoeld, het amuseerde mij wel een beetje)
Ik zal je alleen zeggen dat ik werk doe waar ik mijn ei bijzonder goed in kwijt kan.
Ik spreek daar in alle toonaarden deze zaken uit en het non dualisme is mijn '18-uren per etmaal bezigheid.' (alleen in diepe slaap is 't niet mijn bezigheid )
Maar ik zal nooit zeggen dat er niemand is.
Want hoe gefascineerd men ook is van al die toonaarden waarin ik dit uitdraag; het 'er is niemand' zou niet begrepen worden, daar waag ik mij dus niet aan.
Dat heb ik dus tot nu toe nog steeds goed weten te omzeilen.
Maar wat ik uitdraag komt er idd wel gewoon op neer; --> er is niemand.
Alleen zeg ik dat niet in die woorden.

En buiten mijn werk doe ik net alsof ik normaal ben..
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 21:56   #382
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wat mij betreft heeft het 'geraakt zijn' en dat er niemand is niets met elkaar te maken.

Ok, dan is dat voor mij wat als dissonantie voelt in jouw houding.
Want geraaktheid wekt je 'ik' op, en vervolgens is er wel 'iemand' die zich verdedigd.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 21:57   #383
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik begrijp niet zo goed waar jij op doelt Ulla?
Ik spotte met Frederiki en Renoir de situatie, en maakte ik daar een paar grapjes over. Bedoel jij dat?
Ik vroeg het n.a.v. Nadjes opmerking. En n.a.v. jou uitleg dat je spotte en grapjes maakte.

Wat ik altijd een boeiend fenomeen heb gevonden, dat ik ondanks of juist in verdrietige momenten mijn humor nooit verlies. Ken het ook van huis uit, ik voelde daar altijd een soort van zuverheid in en het voelt als een soort van vrede. Er is een uitspraak: Humor is de taal van de ziel.

Sommige zeggen ook de taal van God. Spot is zoals ik het ken, meer een vorm van heftige gevoelens verbloemen of verzachten.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:02   #384
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht

Waarom is je dat van die 'meesters' duidelijk en van mij niet?
Dat van jou is voor mij niet totaal doordrongen en volledig uitleven vanuit dat wat je beweert. Dat van een Meester raakt mijn ego niet, omdat er geen ego aanwezig is bij de Meester.

Dat van jou raakt mijn ego, omdat het een beetje kunstmatig gebracht wordt. Niet helemaal doordrongen en vrij van een ego zijn vaak je reacties, vooral als jij je verweert, naar Frederiki, of Renoir, of bij wie je dan uit geraaktheid uit. Als jij je 'niemand' overtuiging over wilt brengen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:03   #385
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ok, dan is dat voor mij wat als dissonantie voelt in jouw houding.
Want geraaktheid wekt je 'ik' op, en vervolgens is er wel 'iemand' die zich verdedigd.
Ja,maar die 'ik' is slechts 'n programma dat geprogrammeerd reageert.
En ook dat geprogrammeerd reageren wordt gedaan door niemand maar door het ene levende Leven.
Er is maar 1 die leeft door en in alle vormen en verschijnselen.
Alles wordt geleefd door de/het 1e
Met of zonder ego.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:05   #386
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht

Ik denk dat we steeds langs elkaar heen praten omdat zoals ik al eerder vermeld heb er totaal verschillende dingen kunnen worden begrepen onder:'er is niemand.
Ik begrijp je wel, ik zeg alleen dat dat wat je beweert, je niet volledig uitstraalt.
Je straalt voor mij duidelijk een 'iemand' te zijn die op weg naar, mogelijk ooit, dat wat ze beweert te bereiken..


Ja, er is 'niemand' die iets moet doen, of iets bereiken. Maar bij jou is er nog steeds een 'iemand' bezig volgens mij.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:08   #387
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht

Ik zal je alleen zeggen dat ik werk doe waar ik mijn ei bijzonder goed in kwijt kan.
Ik spreek daar in alle toonaarden deze zaken uit en het non dualisme is mijn '18-uren per etmaal bezigheid.' (alleen in diepe slaap is 't niet mijn bezigheid )
Maar ik zal nooit zeggen dat er niemand is.
Want hoe gefascineerd men ook is van al die toonaarden waarin ik dit uitdraag; het 'er is niemand' zou niet begrepen worden, daar waag ik mij dus niet aan.
Dat heb ik dus tot nu toe nog steeds goed weten te omzeilen.
Maar wat ik uitdraag komt er idd wel gewoon op neer; --> er is niemand.
Alleen zeg ik dat niet in die woorden.

En buiten mijn werk doe ik net alsof ik normaal ben..
Fijn dat je dat deelde. Het is toch amusant om een voorstelling ervan te maken. Klinkt heel fijn. Kan me er ook wat bij voorstellen, dat het verstandig is om ze met 'er is niemand' niet te hoeven confronteren. Zelfs op zo'n een zelfkennisforum stuitert men bij het lezen van zulke worden. Nergens voor nodig ook, als men hoe dan ook ,op je werk of in je omgeving, begrijpt wat jou bezielt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:10   #388
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik begrijp je wel, ik zeg alleen dat dat wat je beweert, je niet volledig uitstraalt.
Je straalt voor mij duidelijk een 'iemand' te zijn die op weg naar, mogelijk ooit, dat wat ze beweert te bereiken..


Ja, er is 'niemand' die iets moet doen, of iets bereiken. Maar bij jou is er nog steeds een 'iemand' bezig volgens mij.
M.i. blijf je maar steeds het 'niemand zijn' en 'er is niemand' door elkaar halen en onderling in verband brengen. Daar blijft het langs elkaar heen ketsen want dat zijn twee totaal verschillende uitgangspunten.

'Niet iemand zijn' in de betekenis van zonder ego zijn is 'n totaal ander uitgangspunt tot conversatie dan dat 'er niemand is.' Begrijp je dat?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:27   #389
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
M.i. blijf je maar steeds het 'niemand zijn' en 'er is niemand' door elkaar halen en onderling in verband brengen. Daar blijft het langs elkaar heen ketsen want dat zijn twee totaal verschillende uitgangspunten.

'Niet iemand zijn' in de betekenis van zonder ego zijn is 'n totaal ander uitgangspunt tot conversatie dan dat 'er niemand is.' Begrijp je dat?
Ik meen dat te begrijpen Sem, maar bij jou is er degelijk 'iemand' bezig als je geraakt bent, ook al is het in de kern 'niemand'.
Volgens mij begrijp jij je eigen theorie niet wezenlijk.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:37   #390
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Ja, natuurlijk zit mijn ego nog hoog op het ros.
Dat heb ik hier al talloze malen vermeld.
Dus wat is nu je punt?

Kun jij verhelderen hoe jij die uitspraak 'er is niemand' begrijpt?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 07:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.