Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 February 2021, 12:51   #31
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Alles wijst naar het ZELF en toch wordt het niet gezien.
Indirect door te vergelijken kan dat
Verder is spreken over niet-bestaan niet dienstig zolang men nog wel meent te bestaan. (Als een persoon) Zolang men nog 'bestaat' is niet-bestaan onduidelijk. Is men tot Waarheid gekomen dan komt men er achter dat Waarheid een niet-zijn is.
Daarom staat Advaita ook boven het kennen en het gekende.

Terug in bewustzijn zullen we toch weer de relativiteit van kenner vs het gekende intreden, anders kunnen we niet bestaan in deze wereld.
Bassie is offline  
Oud 6 February 2021, 12:54   #32
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Het 'zelf' is vermeend: het vormende gedeelte van de geest heeft zichzelf een zelf gevormd.

Waar ik op reageerde is het 'Zijn' waar sommige users op vastgrijpen. Door Zijn als dusdanig voor te stellen slaat men gemakzuchtig een groot deel van het onderzoek over.

Vergelijk het onderzoek van een auto. Om een auto te bespreken zeggen we niet: "alles is auto". Nee, dan bespreken we de functies van de wielen, de remmen enz.

Het onderzoek dient vooral grondig te gebeuren, dus ik neem geen genoegen met termen welke naar het geheel lijken te verwijzen.

Het 'zijn' is verdeeld over de fysieke vormen en zelfs al zouden ze allen weten 'wat' te zijn, dan nog is het 'zijn' verdeeld over die vormen. Dan zouden ze allen spreken over 'er zijn' hetgeen identiek is. Alle fysieke vormen immers nemen zowel waar als dat ze vorm zijn.

Het onderzoek kan geen andere uitkomst hebben dan dat 'Zijn' zowel gedeeld is als één geheel. Paradox. Deze paradox kan alleen opgelost met de realisatie van niet-zijn (niet-zelf). Men trekt het eigen 'zijn' uit het geheel.
Het was een antwoord op je vraag.
Verder stel je het (voor mij gedegen voor jou) deugdelijk zelfonderzoek dermate uitgebreid voor dat ik me wel eens afvraag hoe zinnig het is om ook van de hoed en de rand te weten.
 
Oud 6 February 2021, 12:58   #33
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Verder is spreken over niet-bestaan niet dienstig zolang men nog wel meent te bestaan. (Als een persoon) Zolang men nog 'bestaat' is niet-bestaan onduidelijk. Is men tot Waarheid gekomen dan komt men er achter dat Waarheid een niet-zijn is.
Daarom staat Advaita ook boven het kennen en het gekende.
Dat is inderdaad het euvel waar ik met betrekking tot forumgebeuren hier al te gemakkelijk heen ben gestapt of misschien zelfs nog niet eens aan toegekomen vanwege de geringe interesse, met alle gevolgen van dien. Dus ik volg deze bewegingen op deze nalatigheid op de voet.

Citaat:
Terug in bewustzijn zullen we toch weer de relativiteit van kenner vs het gekende intreden, anders kunnen we niet bestaan in deze wereld.
 
Oud 6 February 2021, 12:58   #34
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
In het deugdelijk onderzoek '.
Ik heb hier geen interesse in, en uit respect voor jouw interesse, laat ik dit draadje haar eigen cours voeren, daarom schrijf ik niet in dit draadje, om het niet te storen..
Zie het niet als gebrek aan interesse in jou als persoon of jouw onderzoek, het is alleen zo dat ik mijn eigen weg heb, en er geen overeenkomt is in hoe wij dat 'uitdrukken/omschrijven'.

Er is verder genoeg ruimte op het forum, dus heb ik een draadje waar ik wel mijn interesse in waarheidvinding, en zelfonderzoek kan uiten.
Graag mijn draadje 'De vierde weg' respecteren, zoals ik dat met dit draadje, of andere draadjes met bewoordingen die bij mij niet resoneren, ook doe.

Een ietwat onvriendelijke en licht vijandige groet,
Mihaela
Mihaela is offline  
Oud 6 February 2021, 13:00   #35
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Het was een antwoord op je vraag. Verder stel je het (voor mij gedegen voor jou) deugdelijk zelfonderzoek dermate uitgebreid voor dat ik me wel eens afvraag hoe zinnig het is om ook van de hoed en de rand te weten.
Ik hoop dat de deelnemers hier ook van de hoed en de rand willen weten.
Ik zie Nowee alles louter intellectueel benaderen en dat is m.i. niet de juiste onderzoek-modus. Onderzoeken is ook de gedrevenheid in jezelf aan wakkeren. Zonder passie leest men wat boeken en 'gelooft' het verder allemaal wel.

Daarnaast fascineert het mij enorm. Ik zal opgesloten in een tijdelijk mannetje die zichzelf dacht van 0-80 jaar en de bevrijding van dat mannetje is intens.
Bassie is offline  
Oud 6 February 2021, 13:07   #36
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Ik hoop dat de deelnemers hier ook van de hoed en de rand willen weten.
Ik zie Nowee alles louter intellectueel benaderen en dat is m.i. niet de juiste onderzoek-modus. Onderzoeken is ook de gedrevenheid in jezelf aan wakkeren. Zonder passie leest men wat boeken en 'gelooft' het verder allemaal wel.

Daarnaast fascineert het mij enorm. Ik zal opgesloten in een tijdelijk mannetje die zichzelf dacht van 0-80 jaar en de bevrijding van dat mannetje is intens.
Gezien je bevrijding kan ik me dat zeker voorstellen. Zelf heb ik gewoon nogal wat leesvoer, verschillende stromingen en andere onderzoekmethoden na korte tijd van enige aandacht verder links laten liggen en me beperkt tot het meest essentiële in dat wat er voor mij onderzoeks-waardig is gebleven, thans vervat in het gedegen zelfonderzoek. Maar praktikanten alhier zie ik nu toch weer stuiteren op opnieuw gevormde gedachten die een vaste vorm hebben aangenomen.
 
Oud 6 February 2021, 14:53   #37
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Gezien je bevrijding kan ik me dat zeker voorstellen. Zelf heb ik gewoon nogal wat leesvoer, verschillende stromingen en andere onderzoekmethoden na korte tijd van enige aandacht verder links laten liggen en me beperkt tot het meest essentiële in dat wat er voor mij onderzoeks-waardig is gebleven, thans vervat in het gedegen zelfonderzoek. Maar praktikanten alhier zie ik nu toch weer stuiteren op opnieuw gevormde gedachten die een vaste vorm hebben aangenomen.
Ik weet ook niet wat een juiste forum-houding is. Ik tracht overal te verwijzen naar het doen van onderzoek en het afwijzen van overtuigingen. Door het op elkaar reageren kunnen users hier op het forum zaken onderzoeken en in hun dagelijkse leven in de praktijk brengen.
Bassie is offline  
Oud 6 February 2021, 16:43   #38
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

@ Laurens, Bassie en Dorje,

Jullie aanname van een ZELF, een Waarheid en een Realisatie als besluit uit zgn. onderzoek klopt niet omdat de redeneringen die eraan ten grondslag liggen niet kloppen.
Je kan niet zeggen van de waargenomen wereld dat deze bestaat en tegelijk illusie is (dat er iets niet-bestaat).

Ik zie na herhaalde pogingen dan ook af van een verdere deelname aan deze discussie. Een discussie die jullie uitsluitend onder gelovigen willen voeren. Een kritische bevraging wordt niet gewaardeerd.

Jullie durven niet te weten maar verschuilen zich achter hoofdlettertjes.
Het ga jullie goed, N.
Nowee is offline  
Oud 6 February 2021, 16:58   #39
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
@ Laurens, Bassie en Dorje,

Jullie aanname van een ZELF, een Waarheid en een Realisatie als besluit uit zgn. onderzoek klopt niet omdat de redeneringen die eraan ten grondslag liggen niet kloppen.
Je kan niet zeggen van de waargenomen wereld dat deze bestaat en tegelijk illusie is (dat er iets niet-bestaat).

Ik zie na herhaalde pogingen dan ook af van een verdere deelname aan deze discussie. Een discussie die jullie uitsluitend onder gelovigen willen voeren. Een kritische bevraging wordt niet gewaardeerd.

Jullie durven niet te weten maar verschuilen zich achter hoofdlettertjes.
Het ga jullie goed, N.
Okay, het ga je goed.
Bassie is offline  
Oud 6 February 2021, 17:18   #40
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Jullie aanname van een ZELF, een Waarheid en een Realisatie als besluit uit zgn. onderzoek klopt niet omdat de redeneringen die eraan ten grondslag liggen niet kloppen.
Je kan niet zeggen van de waargenomen wereld dat deze bestaat en tegelijk illusie is (dat er iets niet-bestaat).

Ik zie na herhaalde pogingen dan ook af van een verdere deelname aan deze discussie.
'Verstandige' conclusie!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.