Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Bekijk resultaten enquête: Goed draadje?
Ja 1 50,00%
Nee 1 50,00%
Aantal stemmers: 2. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 December 2011, 19:54   #81
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glans
Verder wens ik je veel succes vanmiddag bij de fysio.
Ik hoop een heel klein beetje dat je door een vrouw onder handen wordt genomen (grapje hoor!)
Wel... het was een potige vent, die grijnzend, naar aanleiding van mijn gekreun en gesteun opmerkte dat: "Zachte heelmeesters stinkende wonden maken."

Of mensen die nitwit-achtig schrijven ook echt nitwits zijn weet ik niet. Maar dan moeten ze me wel uitleggen waarom ze die rare dingen schrijven. Maar dat doen ze dus nooit!

En ik blijf hopen dat er af en toe mensen te voorschijn komen die op een... euh... normale manier willen filosoferen, zonder in de praktijken van de 'nondualistische maffia' te vervallen.

Je kent de term toch... het is een wereldwijd verschijnsel dat alle spirituele fora geterroriseerd worden door de 'advaita-maffia'.
En overal - ook in Engeland en Amerika - ergeren forumleden zich daar blauw aan.

Wijziging aangebracht door Mara op 19 December 2011 om 20:43.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 10:34   #82
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Jazeker.... mijn goede voornemen om vriendelijk te zijn tegen de mensen heb ik weer aan mijn laars gelapt.

Van de andere kant leg jij mijn argumenten gevoeglijk naast je neer.
Maar dat ben ik gewend...
Je kaatst de bal naar me terug met uw vraag en gaat de discussie uit de weg.
Het zij zo.

Van mezelf kan ik nog zeggen dat ik je inderdaad geoordeeld/veroordeeld heb.
Ik beschouw je als één van de 'Phoneys' hier... misschien ten onrechte.
Volgens mij doe jij je voor als een 'zelfgerealiseerde dwaas', zoals de Indische traditie die kent.
De manier waarop je schrijft doet me twijfelen aan je eerlijkheid.
Mara, ik doe mij niet voor, ik ben een dwaas waarschijnlijk nog zelfgerealiseerd ook maar who cares.

Mara, ben jij blij met jouw leven?

Ik hoop dat het antwoord ja is en vandaaruit kun je mogelijk met een ander in gesprek gaan om die ander ook die 'blijheid/rust/natuurlijkheid' te gunnen/laten proeven.

Is je antwoord neen dan heeft filosoferen met de ander om te filosoferen totaal geen nut, je kunt dan beter op je eigen gedrag/onblijheid/reactie letten, die vertelt je namelijk wat nog bij je in de weg zit m.b.t. die natuurlijke ontspanning, natuurlijke staat.

M.a.w. je hoeft je dus geen zorgen om mij te maken, ik hoop ik ook niet om jou.

Mara, ik heb geen (denk) beeld van jou, ik reageer enkel simpelweg op je schrijvens en of die eerlijk zijn dat mag jij enkel ontdekken voor jezelf.

Ik ga niets uit de weg, ik heb enkel niets met mensen die geen zelfreflectie hebben en er daardoor oeverloos geouwehoer ontstaat.

Over geouwehoer gesproken, heb ik zelf eigenlijk wel zelfreflectie.

Jeetje, hoe kom ik daar nu weer achter.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 10:43   #83
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Wel... het was een potige vent, die grijnzend, naar aanleiding van mijn gekreun en gesteun opmerkte dat: "Zachte heelmeesters stinkende wonden maken."
Een 'potige' vent nog wel liefst.
Deze opmerking van hem verbaast mij dan niet.
Deze uitspraak wordt vaker gebruikt door sterke mensen die hun eigen kracht niet kennen (of kunnen beheersen) waardoor ze soms de pijn bij anderen onnodig groter maken of onherstelbare schade aanrichten.
Heb je baat gehad bij de behandeling?

Citaat:
Of mensen die nitwit-achtig schrijven ook echt nitwits zijn weet ik niet. Maar dan moeten ze me wel uitleggen waarom ze die rare dingen schrijven. Maar dat doen ze dus nooit!
Dit herken ik wel op mijn manier.
In hun (aangeboren/aangeleerde?) slimmigheid zijn ze zo glad als een aal.
Daarbij maken ze in hun redenering vaak gebruik van wisselende/tegenstrijdige standpunten.
Ik word hierdoor vaak op het verkeerde been gezet.
Of ik ben niet slim genoeg.
Het schijnt een leuk spelletje te zijn voor degenen die het allemaal al menen gezien te hebben en nu verveeld anderen lastig vallen.
Zoiets als een kat die eerst speelt met zijn/haar prooi voordat-ie het opeet.
En naïef als ik ben trap ik er steeds weer in!
Vervolgens ligt het nooit aan hen, maar altijd aan mijzelf.
Het woord 'sorry' komt niet voor hun vocabulaire.
Het is immers zoals het is en er is niemand die er iets aan kan doen.

Citaat:
En ik blijf hopen dat er af en toe mensen te voorschijn komen die op een... euh... normale manier willen filosoferen, zonder in de praktijken van de 'nondualistische maffia' te vervallen.

Wat bedoel je in deze context met: filosoferen?
Wat is volgens jou het belang van filosofie?

Citaat:
Je kent de term toch... het is een wereldwijd verschijnsel dat alle spirituele fora geterroriseerd worden door de 'advaita-maffia'.
En overal - ook in Engeland en Amerika - ergeren forumleden zich daar blauw aan.
Ik begrijp de term.
Eigenlijk schrijf ik alleen op dit forum en heb dus verder geen vergelijkingsmateriaal.

Voor zover ik de 'advaita-boodschap' begrijp/versta, komt het als een diepe en mooie wijsheid binnen.
Als ik zie hoe deze te pas en te onpas wordt gebruikt en uitgehold tot (leven)loze kreten dan doet dit pijn en zinkt de moed me in de schoenen om mijn mond open te doen.
Het wordt als het ware tot een soort goedkope stoplap gemaakt.
Die keer op keer alle gaten zou moeten dichten.
Er worden zaken mee dicht getimmerd die misschien wel beter open konden blijven.
Verder zie ik soms ook overeenkomsten met de christelijke predestinatieleer.
En daar word ik persoonlijk dan weer verre van vrolijk van!!!

Bovenstaande kan/ga/wil ik verder niet uitleggen, aangezien ik zelf op dit moment op geen enkele manier in contact ben met hoe het dan eventueel wel is?
Anders gezegd, ik ben nog (dood)moe van het te lang diepzeeduiken (diep-ziel-duiken) achter elkaar en ben vooral bezig om wat grond onder mijn voeten te voelen.
Nou, en bij het eerste beetje vastigheid wat er is, ga ik ook hier weer schrijven, da's niet echt handig voel ik.

Mara, dankjewel dat jouw woorden mij de gelegenheid geven om dit te schrijven.
Het kan er maar uit zijn (zonder boos te zijn/worden deze keer) een opluchting is het niet.
Maar goed...er wordt dan ook beweerd dat 'het' niet voor doetjes is...
Hoe voorwaardelijk kan iets zijn?
Is het dan alleen voor sterke mensen?
En zo kom ik weer uit bij het eerste wat ik in dit bericht schreef.
Het cirkeltje is weer rond geschreven.
Echt blij word ik er niet van.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 10:44   #84
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
En ik blijf hopen dat er af en toe mensen te voorschijn komen die op een... euh... normale manier willen filosoferen, zonder in de praktijken van de 'nondualistische maffia' te vervallen.
Mara, waarover wil jij filosoferen?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 12:13   #85
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Maar goed...er wordt dan ook beweerd dat 'het' niet voor doetjes is...
Hoe voorwaardelijk kan iets zijn?
Is het dan alleen voor sterke mensen?
En zo kom ik weer uit bij het eerste wat ik in dit bericht schreef.
Het cirkeltje is weer rond geschreven.
Echt blij word ik er niet van.
Ik ben degene die gezegd heeft dat advaita niet voor doetjes is Glans en wel om dat in de methode van zelfonderzoek die daaraan ten grondslag ligt de onderste steen boven moet komen. Het is niet de bedoeling om genoegen te nemen met een halfslachtige gevonden volgende bevinding.

Daarom is de methode van Byron Katie alleen maar goed genoeg om je op weg te helpen, want deze methode gaat er van uit dat er een beter, minder pijnlijk, alternatief is dan de heersende gedachte. In de advaita grondslag is er geen beter of minder pijnlijk, het is tamelijk rücksichtslos.

Anderzijds hoef je je natuurlijk niet zo ingrijpend, zeg maar allesvernietigend, bezig te houden met zelfkennis. De onvoorwaardelijkheid ligt alleen maar in de sfeer van de achterliggende motivatie om kost wat kost te weten te willen komen wie (meer nog is het het onpersoonlijke 'wat') je bent. Zo niet dan niet, het is geen verplichting. De voorwaarde van sterke mensen zit hem alleen maar in de kracht om door te zetten nadat gehoor is gegeven aan de roep te willen weten wat je bent.

Allereerst is er die enorme angst om te verliezen en daarna zijn er de ontelbare verlokkingen, het is geen sinecure om tot het gaatje te gaan, vandaar de benodigde kracht.

Maar nogmaals er is niks dat moet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 17:39   #86
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Mijn dierbare Glans,

Of de fysiotherapie geholpen heeft merk ik wel over een paar dagen.
Ik ken de man goed en hij is eigenlijk zeer vriendelijk en voorzichtig.

Wat je daar schrijft over hoe er hier op het forum over advaita geschreven wordt is zeer ad rem... ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Ik hoop dat er een paar mensen hier in eigen boezem kijken en wat minder arrogant en ijdel doen.

Ik ga je misschien verbaasd doen staan... maar ik heb een zeer grote achting voor advaita... Het is een van de meest koene pogingen van de menselijke geest om zijn eigen oorsprong te doorgronden.

Maar er is een onoverbrugbare kloof tussen het authentiek realiseren van de inzichten van advaita en er over theoretiseren. (Zie mijn stukje in het draadje "De mens zonder Ego" waar Ramakrishna er de draak mee steekt.)
Of... nog erger... zoals hier gebeurt: er van uit de losse pols wat vrijblijvend over ... euh... zeveren.

Zoal wijlen swami Premananda het verwoordde: "Je kan in een week alles lezen wat essentieel is in verband met advaita. Maar heb je het daarom gerealiseerd?"

Als er een ding is, wat een valkuil is voor de ijdelheid van spiritueel aangelegde mensen, is het wel advaita.

En troost je... als iemand er liefdeloos van wordt heeft hij/zij zeker niets van advaita begrepen!

Wijziging aangebracht door Mara op 20 December 2011 om 17:59.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 20:04   #87
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard handtekening.

Ik heb mij laten leiden door hogere machten voor het samenstellen van mijn handtekening!
Doe er uw voordeel mee!
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 21:27   #88
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Mijn beste 'Bewustzijn' en wie zich achter deze naam verbergt.

Denkt ge nu echt dat ik een groentje ben?

Ik heb me veertig jaar met deze materie bezig gehouden.

Ik heb horden van uw categorie "de heilige dwazen" zien passeren en denk er het mijne van.

Ik had een paar goede vrienden die een paar jaar bij de "Baghwaan" hebben doorgebracht.
Een heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd.
Een andere had gewoon zijn vrouw gevolgd.
Die heeft mij verteld hoe hij in Poona mensen krankzinnig heeft zien worden als gevolg van te veel druggebruik en vrije seks.
Die staken ze dan in het zothuis.
Weet ge hoe dat gaat in een Indisch zothuis?
Ze steken u in een hoek van een kamer met een tralie ervoor en gieten een paar keer per dag een emmer water over u heen.
En dan vragen ze vriendelijk: "Wel... zijt ge nog altijd zot?"
"Ge kunt niet geloven," vertelde mijn vriend, "hoe rap die Westerlingen genezen waren!"
Gij woont natuurlijk in Nederland en kunt zo zot zijn zo veel en zo lang als ge wilt!
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 22:09   #89
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard Kerstboodschap

Aan allen die napraten wat ze gelezen hebben en doen alsof het uit hun eigen koker komt... Wat wilt ge daarmee bereiken?

Ge kunt alleen maar indruk maken op mensen die nog onnozeler zijn dan gij!

Stop daarmee en zoek oprecht naar de waarheid.

Vrede zij met u!


__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2011, 22:19   #90
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Aan allen die napraten wat ze gelezen hebben en doen alsof het uit hun eigen koker komt... Wat wilt ge daarmee bereiken?

Ge kunt alleen maar indruk maken op mensen die nog onnozeler zijn dan gij!

Stop daarmee en zoek oprecht naar de waarheid.
Ik ga dat zeker en vast proberen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Vrede zij met u!
.. en met uw geest.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.