Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 May 2013, 08:24   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Wat is een zelfbeeld ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Niemand is kritischer t.o.v. ons zelf dan wij zelf.
Zolang er één enkel zelfbeeld is kun je niet kritisch genoeg zijn.

EN NEEN kom niet met het gekut aanzetten dat het herkennen/zien van een zelfbeeld geen kwaad kan/bij het leven hoort, etc, etc.

Zolang er een zelfbeeld of een gevoel van ik of zelf is, is de mens nog flink dwalende.

En dat is niet goed, dat is zelfs goed FOUT.

Kun je je net zo goed verkleden als een lantaarnpaal met een zaklamp in je mond en omlaag schijnen.

Als ik nog één zelfbeeld zou hebben dan zou ik ter plekke zelfmoord plegen.

Zo mens onterend, zo`n zelfbeeld.

Bah.

Ja maar het voelt zo lekker zo`n zelfbeeld, ik heb er zoveel plezier van, ik voel me er zo goed bij.

Daar (een ik dat zich goed voelt) krijg ik helemaal de ........... (2x een lange ei) van.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 09:55   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Zolang er één enkel zelfbeeld is kun je niet kritisch genoeg zijn.

EN NEEN kom niet met het gekut aanzetten dat het herkennen/zien van een zelfbeeld geen kwaad kan/bij het leven hoort, etc, etc.

Zolang er een zelfbeeld of een gevoel van ik of zelf is, is de mens nog flink dwalende.

En dat is niet goed, dat is zelfs goed FOUT.

Kun je je net zo goed verkleden als een lantaarnpaal met een zaklamp in je mond en omlaag schijnen.

Als ik nog één zelfbeeld zou hebben dan zou ik ter plekke zelfmoord plegen.

Zo mens onterend, zo'n zelfbeeld.

Bah.

Ja maar het voelt zo lekker zo`n zelfbeeld, ik heb er zoveel plezier van, ik voel me er zo goed bij.

Daar (een ik dat zich goed voelt) krijg ik helemaal de ........... (2x een lange ei) van.
Bij m'n zelfbeeld heb ik geen gevoel van een ik of een zelf, geen plezier van een zelfbeeld en voel me er niet lekker bij.

De hoogste tijd voor een definitie wat er verstaan wordt onder een zelfbeeld.

Wat versta je onder een zelfbeeld Aad ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 11:01   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Ik heet geen Aad, maar volgens mij is zelfbeeld de verzameling eigenschappen die ik aan mijn persoon zou kunnen toekennen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 12:04   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heet geen Aad, maar volgens mij is zelfbeeld de verzameling eigenschappen die ik aan mijn persoon zou kunnen toekennen.
Een beeld van je zelf, wat zie je dan concreet zo voor de vuist weg ?

Voor mij is het een soort van birdview, een onbevooroordeelde waarneming van bovenaf, alsof het me niet echt aangaat. Ik heb ook een 'andermansbeeld' een beeld over jou, over Niets over Aad, als een open huis, je brengt er wat in en haalt het er wat uit.

Ik vermoed dat het Aad om de vereenzelviging ermee gaat.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 12:21   #5
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heet geen Aad, maar volgens mij is zelfbeeld de verzameling eigenschappen die ik aan mijn persoon zou kunnen toekennen.
Hoe kan je nou een zelfbeeld hebben als er niets is om een beeld aan te ontlenen? Nah ja, ik kan als zelfbeeld nemen dat ik man ben of zo. Oeps?daar zijn er 3,5 miljard van?weg zelfbeeld. Nah ja, ik kan Nederlander nemen?oeps daar zijn er 17 miljoen van.

Enz enz enz

Maar het wordt tijd dat dit forum geleuter op dit niveau eens ontstijgt.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 12:24   #6
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een beeld van je zelf, wat zie je dan concreet zo voor de vuist weg ?

Voor mij is het een soort van birdview, een onbevooroordeelde waarneming van bovenaf, alsof het me niet echt aangaat. Ik heb ook een 'andermansbeeld' een beeld over jou, over Niets over Aad maar ik hang daar niet iets of iemand aan op.

Ik vermoed dat het Aad om de vereenzelviging ermee gaat.
Ik heb het over wat je een 'signalement' kunt noemen. Geslacht, huidskleur, bouw, postuur, haarkleur/groei etc. als uiterlijke kenmerken. En bij nader inzien kun je er wellicht nog wat karakteristieke kenmerken aan toevoegen zoals goedlachs, bekwaam kanovaarder, vuurwapengevaarlijk, kenner van Volendamse klederdracht, etc.

Het punt is idd de vereenzelviging er mee. Dan komt de vraag (weer) om de hoek wie / wat ben ik. Voor mij de kernvraag naar de essentie en dat waar het forum over zou moeten gaan, ware het niet dat we makkelijk uitweiden over het veranderlijke.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 12:33   #7
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Hoe kan je nou een zelfbeeld hebben als er niets is om een beeld aan te ontlenen? Nah ja, ik kan als zelfbeeld nemen dat ik man ben of zo. Oeps?daar zijn er 3,5 miljard van?weg zelfbeeld. Nah ja, ik kan Nederlander nemen?oeps daar zijn er 17 miljoen van.

Enz enz enz

Maar het wordt tijd dat dit forum geleuter op dit niveau eens ontstijgt.
Naar mijn menig doe je volop mee aan het geleuter, omdat je het voortdurend over ego hebt (daar zijn er 7 miljard van).
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 12:59   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb het over wat je een 'signalement' kunt noemen. Geslacht, huidskleur, bouw, postuur, haarkleur/groei etc. als uiterlijke kenmerken. En bij nader inzien kun je er wellicht nog wat karakteristieke kenmerken aan toevoegen zoals goedlachs, bekwaam kanovaarder, vuurwapengevaarlijk, kenner van Volendamse klederdracht, etc.

Het punt is idd de vereenzelviging er mee. Dan komt de vraag (weer) om de hoek wie / wat ben ik. Voor mij de kernvraag naar de essentie en dat waar het forum over zou moeten gaan, ware het niet dat we makkelijk uitweiden over het veranderlijke.
Ja en dan zal het toch al snel duidelijk worden dat je je zelfbeeld niet bent. Zolang daar geen concreet onderzoek op volgt blijven die uitweidingen oneindig over het veranderlijke gaan, zo ook deze over de gehechtheid c.q. identificatie met het zelfbeeld.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 14:14   #9
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Naar mijn menig doe je volop mee aan het geleuter, omdat je het voortdurend over ego hebt (daar zijn er 7 miljard van).
Wat moet ik anders? Zolang het gehele forum op dit niveau acteert ga ik gewoon mee. Verdieping zoek ik dan wel elders.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2013, 14:26   #10
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Maar het wordt tijd dat dit forum geleuter op dit niveau eens ontstijgt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Wat moet ik anders? Zolang het gehele forum op dit niveau acteert ga ik gewoon mee. Verdieping zoek ik dan wel elders.
Tja ..., wat is het 'het wordt tijd dat' dan waard?
Wachten tot Sinterklaas en Kerst op 1 dag vallen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17
Wat is een normaal mens? Nathan Jiddu Krishnamurti 13 4 September 2011 10:33


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.