Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2013, 18:56   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Radje neemt een verkwikkend badje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik ga onderwijl voor mezelf verder met de vraag wat er in mij geraakt wordt en wat de dingen die ik geschreven heb mij zelf te vertellen hebben.
Excuses Esradha voor het boute afkappen, als ik je kan helpen met hetgeen waar je mee bezig bent laat het me dan weten ik kan het allicht proberen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:06   #2
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Excuses Esradha voor het boute afkappen, als ik je kan helpen met hetgeen waar je mee bezig bent laat het me dan weten ik kan het allicht proberen.
Excuus aanvaard hoor. Ik was sowieso van plan om nog terug te komen op de vragen die ik aan mezelf wilde stellen. Ik pleit er immers voor om niet zo naar buiten gericht te zijn, maar naar jezelf te kijken. Dan mag ik dat zelf toch ook doen. Aanvankelijk raakten mijn reacties me nog niet zo, maar in de loop van vandaag begon er wel iets in mij te werken.

Juist het hele egogedrag, het op de ander gericht zijn, de ander op een bepaalde manier neerzetten om er zelf iets mee te bereiken, het niet kijken naar zichzelf. Het vast blijven zitten op bepaalde denkbeelden en niet op een andere manier kunnen kijken. Gebrek aan logica. Ontwijken. Van al dat soort dingen begint bij mij na enige tijd dan wel te werken. De hele maatschappij is een grote egozooi, hoe mensen met elkaar omgaan. Het gebrek aan zelfinzicht wat veel mensen laten zien. Het gebruik maken van anderen. En ook alle regeltjes, verplichtingen, verantwoordelijkheden, verwachtingen, prestaties. Macht, geldingsdrang, geldlust. Hoe alles om dat stomme geld kan draaien.

Het voelt voor mij zwaar, die hele egostrijd voelt als zware energie. Het sloopt me. Ik kan boos worden om al dat gedoe, al het getrek en gesjor. Ik heb genoeg met mezelf gestreden en met de wereld om me heen. Me laten meeslepen in vele discussies, die enkel mijn energie weg namen. Het is allemaal zo nep. Niet hoe voor mijn gevoel 'het leven bedoeld is'. Dat bedoel ik niet te letterlijk, je kan het ook lezen als, het is niet de waarheid. Het is niet echt. Ik voel zoveel in mezelf wat niet echt is en wat me toch bepaalt. Ik wil me niet laten trekken door dat onechte of het zware en probeer daarvoor bewust mijn aandacht te sturen.

Op het moment dat de idiotie van de maatschappij binnenkomt en dat hele egogedoe me dwars begint te zitten, lijk ik mezelf er ook van te willen onttrekken. Wat ik ook in mezelf voel, ik ben niet goed in mezelf aanwezig. Ik heb tegelijkertijd wel behoefte aan fysieke zwaarte. Druk van een zwaar deken, zwaardere kussentjes. Het dempt mijn overprikkelde zenuwstelsel en helpt me mijn lichaam beter te ervaren. Eenmaal overprikkeld ga ik fladderen, stevige druk helpt weer 'naar beneden' te halen.

Die vergelijking viel me vanmiddag op, moeite hebben met zwaarte en tegelijkertijd behoefte hebben aan zwaarte, al zijn het verschillende vormen van zwaarte. Bij de ene vlieg ik weg, bij de ander land ik.

Tot zover nu even.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:23   #3
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik begon aanvankelijk met iets op te merken om een mogelijk ander gezichtsveld te geven, maar hoe meer ik daarover vertel, hoe meer het iets naar mezelf begint te zeggen. Ik probeer dus het gezichtsveld naar 'mezelf' te verplaatsen. Dat wil niet zeggen dat je het niet met anderen over dat proces mag hebben en door mag gaan om hen dat duidelijk te maken........
........ Ik ga onderwijl voor mezelf verder met de vraag wat er in mij geraakt wordt en wat de dingen die ik geschreven heb mij zelf te vertellen hebben.
Dat herken ik wel Eshrada. Een proces in jezelf (mijzelf als ik voor mijzelf spreek) wat gaande is op het moment dat we een ander wat duidelijk willen maken ervaar ik ook als een proces voor mezelf. Een spiegel kaatst imo altijd terug op egoniveau (onze 'beperkte' waarneming).

Taal lijkt af en toe ook tekort te schieten om te omschrijven wat je bedoelt te zeggen. Daarbij realiseer ik mij dat dat ook net zoveel over de zender (ik, de spreker) kan zeggen als over de ontvanger (die ander, de luisteraar) en de soms blijkbaar lastig te verwoorden boodschap.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 20:33   #4
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Excuus aanvaard hoor. Ik was sowieso van plan om nog terug te komen op de vragen die ik aan mezelf wilde stellen. Ik pleit er immers voor om niet zo naar buiten gericht te zijn, maar naar jezelf te kijken. Dan mag ik dat zelf toch ook doen. Aanvankelijk raakten mijn reacties me nog niet zo, maar in de loop van vandaag begon er wel iets in mij te werken.

Juist het hele egogedrag, het op de ander gericht zijn, de ander op een bepaalde manier neerzetten om er zelf iets mee te bereiken, het niet kijken naar zichzelf. Het vast blijven zitten op bepaalde denkbeelden en niet op een andere manier kunnen kijken. Gebrek aan logica. Ontwijken. Van al dat soort dingen begint bij mij na enige tijd dan wel te werken. De hele maatschappij is een grote egozooi, hoe mensen met elkaar omgaan. Het gebrek aan zelfinzicht wat veel mensen laten zien. Het gebruik maken van anderen. En ook alle regeltjes, verplichtingen, verantwoordelijkheden, verwachtingen, prestaties. Macht, geldingsdrang, geldlust. Hoe alles om dat stomme geld kan draaien.

Het voelt voor mij zwaar, die hele egostrijd voelt als zware energie. Het sloopt me. Ik kan boos worden om al dat gedoe, al het getrek en gesjor. Ik heb genoeg met mezelf gestreden en met de wereld om me heen. Me laten meeslepen in vele discussies, die enkel mijn energie weg namen. Het is allemaal zo nep. Niet hoe voor mijn gevoel 'het leven bedoeld is'. Dat bedoel ik niet te letterlijk, je kan het ook lezen als, het is niet de waarheid. Het is niet echt. Ik voel zoveel in mezelf wat niet echt is en wat me toch bepaalt. Ik wil me niet laten trekken door dat onechte of het zware en probeer daarvoor bewust mijn aandacht te sturen.

Op het moment dat de idiotie van de maatschappij binnenkomt en dat hele egogedoe me dwars begint te zitten, lijk ik mezelf er ook van te willen onttrekken. Wat ik ook in mezelf voel, ik ben niet goed in mezelf aanwezig. Ik heb tegelijkertijd wel behoefte aan fysieke zwaarte. Druk van een zwaar deken, zwaardere kussentjes. Het dempt mijn overprikkelde zenuwstelsel en helpt me mijn lichaam beter te ervaren. Eenmaal overprikkeld ga ik fladderen, stevige druk helpt weer 'naar beneden' te halen.

Die vergelijking viel me vanmiddag op, moeite hebben met zwaarte en tegelijkertijd behoefte hebben aan zwaarte, al zijn het verschillende vormen van zwaarte. Bij de ene vlieg ik weg, bij de ander land ik.

Tot zover nu even.
Mooie bijdrage weer Esradha. Ik zag er zo vluchtig (niet alles bij gelezen en ik begin er ook niet aan) meer mooie , van jou, voorbij komen. Ik lees je sowieso meestal graag. Heel herkenbaar ook. Ik zie ook meer en meer om me heen dat mensen er voor kiezen Nederland te verlaten. Kan ook met de leeftijd te maken hebben natuurlijk. Kiezen voor simpel, voor eenvoud. Nederland is een land van jachten en jagen. En je moet voortdurend alle zeilen bijzetten om je niet te laten vermalen door die maalstroom. Zo ervaar ik het zeker ook. Voor mij betekent dat (ook) afsluiten voor (teveel) informatie en negativiteit. Ik lees geen krant en kijk niet naar het journaal. Sporadisch. En verder blijven afstemmen. Mediteren. Contact houden met de natuur. Dat soort zaken. Aandacht en aanwezig zijn en blijven in het moment. Zo voelt het voor mij. Ik weet niet hoe jij het bedoelt?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:07   #5
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Voor mij betekent dat (ook) afsluiten voor (teveel) informatie en negativiteit. Ik lees geen krant en kijk niet naar het journaal. Sporadisch. En verder blijven afstemmen. Mediteren. Contact houden met de natuur. Dat soort zaken. Aandacht en aanwezig zijn en blijven in het moment. Zo voelt het voor mij. Ik weet niet hoe jij het bedoelt?
Ja, dat herken ik wel. Ik kijk ook geen nieuws. Als een situatie negatief voelt, probeer ik dat te doorbreken of me ervan af te wenden. Ik voel ook het belang van afstemmen, aanwezig blijven ed., maar heb daar regelmatig wel moeite mee. Door het gedoe van de maatschappij ga ik soms mezelf juist 'weg' maken. Ook door problemen met sensorische integratie is mijn arousal soms laag of juist te hoog. Overgevoeligheid voor prikkels zorgt voor afwerende reacties en een groter verlies van contact met het moment. En hoe minder ik 'mezelf' ruimte geef aanwezig te zijn, hoe minder ik weer met prikkels overweg kan ed. Hoe meer de negativiteit binnenkomt, hoe gevoeliger ik ben voor prikkels. Hoe beter afgestemd, hoe beter ik de prikkels kan verwerken. En om nog even het ego erbij te betrekken, zwakker egogedrag in de zin van minderwaardigheid verhoogt de prikkelgevoeligheid, maar te sterk egogedrag evenzeer. Rust ligt... in het midden? Dat wat echt voelt, komt in ieder geval rustiger binnen dan wat dat nep voelt, alle spelletjes en het 'gedoe'.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:19   #6
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ja, dat herken ik wel. Ik kijk ook geen nieuws. Als een situatie negatief voelt, probeer ik dat te doorbreken of me ervan af te wenden. Ik voel ook het belang van afstemmen, aanwezig blijven ed., maar heb daar regelmatig wel moeite mee. Door het gedoe van de maatschappij ga ik soms mezelf juist 'weg' maken. Ook door problemen met sensorische integratie is mijn arousal soms laag of juist te hoog. Overgevoeligheid voor prikkels zorgt voor afwerende reacties en een groter verlies van contact met het moment. En hoe minder ik 'mezelf' ruimte geef aanwezig te zijn, hoe minder ik weer met prikkels overweg kan ed. Hoe meer de negativiteit binnenkomt, hoe gevoeliger ik ben voor prikkels. Hoe beter afgestemd, hoe beter ik de prikkels kan verwerken. En om nog even het ego erbij te betrekken, zwakker egogedrag in de zin van minderwaardigheid verhoogt de prikkelgevoeligheid, maar te sterk egogedrag evenzeer. Rust ligt... in het midden? Dat wat echt voelt, komt in ieder geval rustiger binnen dan wat dat nep voelt, alle spelletjes en het 'gedoe'.
Rust ligt in bij jezelf blijven. Zou ik zeggen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:24   #7
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Wat is dat jezelf? Waar blijf je dan bij en hoe?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:33   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Wat is dat jezelf? Waar blijf je dan bij en hoe?
Door te blijven bij dat wat is. dan zie je alles als een geschenk, zelfs al is het dor jou ongewenst. Dat komt omdat je de WAARde er nog niet van hebt herkend.Erkend. Tik nu op een i pad, gaat niet zo jofel. Excuus.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:42   #9
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Oke, dat komt wel een beetje overeen met wat ik bedoelde met het midden. Als het ego er niet teveel of te weinig van maakt, als het gewoon is, zonder invulling.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 21:43   #10
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Oke, dat komt wel een beetje overeen met wat ik bedoelde met het midden. Als het ego er niet teveel of te weinig van maakt, als het gewoon is, zonder invulling.
Als alles als vanzelf lijkt te gaan.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.