Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 August 2018, 22:15   #1
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard spirituele sparring partner

Momenteel lees ik het boek Onvoorwaardelijke Acceptatie van Jeff Foster.
Over radicaal ontwaken in het dagelijks leven. Wat ik lees boeit en inspireert me en sluit aan bij waar ik nu ben. Graag zou ik hierover willen uitwisselen/sparren in een persoonlijk contact per mail met iemand die hier open voor staat en dit ook graag zou willen.

Voor degene die interesse heeft graag reageren bij priveberichten.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 8 August 2018, 10:18   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Momenteel lees ik het boek Onvoorwaardelijke Acceptatie van Jeff Foster.
Over radicaal ontwaken in het dagelijks leven. Wat ik lees boeit en inspireert me en sluit aan bij waar ik nu ben. Graag zou ik hierover willen uitwisselen/sparren in een persoonlijk contact per mail met iemand die hier open voor staat en dit ook graag zou willen.

Voor degene die interesse heeft graag reageren bij priveberichten.
'Als al dat streven wegvalt kunnen we gewoon zijn' staat er achter op een boek dat er over gaat naar van alles te streven. Maar misschien moet je het wel zelf ontdekken dat er zo ontzettend vele wegen zijn die uiteindelijk toch allemaal doodlopend blijken te zijn. Gedegen zelfonderzoek blijft de weg.

Maar er is niks op tegen om aan de 'wie' je bent te sleutelen hoor, het 'wat' je bent wacht geduldig.
  Met citaat reageren
Oud 8 August 2018, 11:22   #3
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
'Als al dat streven wegvalt kunnen we gewoon zijn' staat er achter op een boek dat er over gaat naar van alles te streven. Maar misschien moet je het wel zelf ontdekken dat er zo ontzettend vele wegen zijn die uiteindelijk toch allemaal doodlopend blijken te zijn. Gedegen zelfonderzoek blijft de weg.

Maar er is niks op tegen om aan de 'wie' je bent te sleutelen hoor, het 'wat' je bent wacht geduldig.
Ik ben me pijnlijk bewust dat alle wegen doodlopend zijn. Ook zie ik mijn vluchtgedrag in het zoeken naar een spirituele sparringpartner.
Ik hou het momenteel niet bij mezelf uit. Een kat in het nauw....
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2018, 00:55   #4
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik ben me pijnlijk bewust dat alle wegen doodlopend zijn. Ook zie ik mijn vluchtgedrag in het zoeken naar een spirituele sparringpartner.
Ik hou het momenteel niet bij mezelf uit. Een kat in het nauw....
Je zou er versteld van staan hoeveel 'uitwegen' doodlopende straatjes hebben. Een kat in het nauw is zo'n uitweg, een pas terug nemen is er ook een, negeren of loslaten zijn dan weer andere mogelijkheden, ... het is eindeloos hoe aanpassing en verandering op elkaar inwerken.
'Radicaal ontwaken in het dagelijks leven' ... Daar kan je toch alleen maar om lachen of als tekstballonnetje bij een tekening van Kamagurka verzinnen.

Gedegen zelfonderzoek is aanvaarden zonder voorwaarden maar niet vanuit een waarden-oordeel van het gebeuren. Het aanvaarden gaat meer om een anoniem (zonder voorwaarden) onderdompelen in een dagelijks leven.
Wat in het leven voorvalt is een aaneenschakeling van gegevens. Daarop vat proberen te krijgen is zichzelf in het nauw drijven. In die aaneenschakeling verdwijnen is totale acceptatie.
Hoe je in het dagelijks leven kan verdwijnen gaat om doorzien van ego en de 'onvoorwaardelijke acceptatie' van wat is.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2018, 02:28   #5
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik ben me pijnlijk bewust dat alle wegen doodlopend zijn. Ook zie ik mijn vluchtgedrag in het zoeken naar een spirituele sparringpartner.
Ik hou het momenteel niet bij mezelf uit. Een kat in het nauw....
Ik zie hier een oproep/uitnodiging tot het onvoorwaardelijk accepteren van

- een 'pijnlijk' bewust-zijn (dat alle wegen sowieso doodlopend zouden zijn)
- het zoeken (naar een spirituele sparringpartner) dat door jou als vluchtgedrag wordt benoemd
- het gevoel het niet uit te houden bij jezelf
- de voorstelling/conclusie een kat-in-het-nauw te zijn...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2018, 08:34   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik ben me pijnlijk bewust dat alle wegen doodlopend zijn. Ook zie ik mijn vluchtgedrag in het zoeken naar een spirituele sparringpartner.
Ik hou het momenteel niet bij mezelf uit. Een kat in het nauw....
Dat bewust zijn is het helemaal, zien dat het zo is, zo ook met de totale wanhoop, zie dat het zo is. Je houdt het niet uit bij jezelf, blijf erbij ontvlucht het niet. Bewustwording is pijnlijk zo is dat nou eenmaal, groeien gaat vaker gepaard met pijn.

Is het werkelijk niet te harden kijk naar jezelf op een afstand, vanuit de maan bijvoorbeeld. Een minuscuul klein radertje in het grote geheel te zijn relativeert enorm. Of anticipeer op 'wat' je bent, kijk op een wijze alsof het jou niet aangaat, je bent alleen maar de toeschouwer (hetgeen je in essentie ook bent, je bent helemaal niet degene die het aangaat).
  Met citaat reageren
Oud 9 August 2018, 09:25   #7
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard (...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik ben me pijnlijk bewust dat alle wegen doodlopend zijn. Ook zie ik mijn vluchtgedrag in het zoeken naar een spirituele sparringpartner.
Ik hou het momenteel niet bij mezelf uit. Een kat in het nauw....
De onmiddellijk realisatie 'Wat te zijn laat zich niet koppelen aan kennis van welke aard dan ook. Elke poging daartoe levert frustratie, rigiditeit en een steeds wederkerende rusteloosheid op.

Geen enkele subjectieve invulling kan een ''houvast zijn voor 'Wat je als essentie bent.

De woorden van 'anderen' lijken strak recht toe recht aan te zijn, maar zijn slechts zinnetjes uit subjectieve flarden..
Die trachten een poging te zijn iets? te verduidelijken waarin het altijd te kort schiet.
Daarom waren er duizenden sprekers/schrijvers en zullen er altijd duizenden sprekers/schrijvers zijn, omdat de woorden, de duidingen, de aanwijzingen nooit voldoen...

In Gedegen zelfonderzoek sta je altijd alleen!
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2018, 09:27   #8
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat bewust zijn is het helemaal, zien dat het zo is, zo ook met de totale wanhoop, zie dat het zo is. Je houdt het niet uit bij jezelf, blijf erbij ontvlucht het niet. Bewustwording is pijnlijk zo is dat nou eenmaal, groeien gaat vaker gepaard met pijn.

Is het werkelijk niet te harden kijk naar jezelf op een afstand, vanuit de maan bijvoorbeeld. Een minuscuul klein radertje in het grote geheel te zijn relativeert enorm. Of anticipeer op 'wat' je bent, kijk op een wijze alsof het jou niet aangaat, je bent alleen maar de toeschouwer (hetgeen je in essentie ook bent, je bent helemaal niet degene die het aangaat).
Dit is allemaal wat er gisteren gebeurde. De naakte waarheid zien. Mijn diepste afhankelijkheids gevoelens zien. Met het zien was er een doorknipping. Alle wanhoop verdween.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2018, 09:29   #9
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De onmiddellijk realisatie 'Wat te zijn laat zich niet koppelen aan kennis van welke aard dan ook. Elke poging daartoe levert frustratie, rigiditeit en een steeds wederkerende rusteloosheid op.

Geen enkele subjectieve invulling kan een ''houvast zijn voor 'Wat je als essentie bent.

De woorden van 'anderen' lijken strak recht toe recht aan te zijn, maar zijn slechts zinnetjes uit subjectieve flarden..
Die trachten een poging te zijn iets? te verduidelijken waarin het altijd te kort schiet.
Daarom waren er duizenden sprekers/schrijvers en zullen er altijd duizenden sprekers/schrijvers zijn, omdat de woorden, de duidingen, de aanwijzingen nooit voldoen...

In Gedegen zelfonderzoek sta je altijd alleen!

Ik herken dit helemaal.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2018, 09:31   #10
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is aanvaarden zonder voorwaarden maar niet vanuit een waarden-oordeel van het gebeuren. Het aanvaarden gaat meer om een anoniem (zonder voorwaarden) onderdompelen in een dagelijks leven.
Wat in het leven voorvalt is een aaneenschakeling van gegevens. Daarop vat proberen te krijgen is zichzelf in het nauw drijven. In die aaneenschakeling verdwijnen is totale acceptatie.
Hoe je in het dagelijks leven kan verdwijnen gaat om doorzien van ego en de 'onvoorwaardelijke acceptatie' van wat is.
Jep
Iona is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele verlichting diane Niet verlicht 147 15 October 2017 14:36
Spirituele carierre. Rennie Overige religie 96 6 January 2011 12:02
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.