Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 May 2021, 16:03   #1
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Heeft de wereld wat aan dit forum?

Nou vroeg ik me af of de wereld (mensheid) wat aan dit forum heeft?
Laurens meent al lang te zien dat we er collectief een zootje van maken en het verbaast hem niks dat de mensheid af stevent op zijn ondergang.
Is dat zo en brengt dit forum daar verandering in?

zo schreef Laurens op 7 oktober 2015...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Meesterschap is het beheer voeren over de materie en ik zie mij dat niet doen. Ik ben alleen weer eens een keer heel erg moe, zoals na een lange tijd van inspanning.

Het is eerder zo dat ik telkens veel moeite moet doen om in deze mallemolen mee te draaien terwijl ik zonder enige moeite ook in het 'wat' kan verblijven. Me dunkt dat ik mijn intrinsieke opdracht in dit leven wel volbracht heb om de mens bewust te laten worden. Het was na veertig jaar mijn stellige overtuiging dat de mens niet bewust wil worden en met dit forum heb ik toch nog een laatste poging, waarvan ik verwachtte dat die me minder energie zou kosten, willen doen voor een kentering.

Het heeft alleen maar verder mijn overtuiging bevestigd dat de mens niet bewust wil worden en al helemaal niet geïnteresseerd is te weten te komen 'wie' (als 'wat') het nou feitelijk is. We blijven egocentrische motieven najagen en er lol in scheppen elkaar te pijnigen en zullen steeds meer in de onbewustheid van de ellende moeten leven. Maar zoals gezegd ik heb er (naar eer en geweten om maar in de egoterminologie te blijven) alles aan gedaan om het tij te keren. Het is mooi geweest.
Heeft dit forum intussen toch wat het tij gekeerd, al is het maar voor één individu?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 16:42   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Nou vroeg ik me af of de wereld (mensheid) wat aan dit forum heeft?
Laurens meent al lang te zien dat we er collectief een zootje van maken en het verbaast hem niks dat de mensheid af stevent op zijn ondergang.
Is dat zo en brengt dit forum daar verandering in?

zo schreef Laurens op 7 oktober 2015...

Heeft dit forum intussen toch wat het tij gekeerd, al is het maar voor één individu?
Totaal niets als je het mij vraagt.
  Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 16:48   #3
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Totaal niets als je het mij vraagt.
Geen reden om je forum om te geven want nergens meer te lachen dan hier.
Advaita is het beste vermaak op internet voor hen met een interesse in het onderwerp!
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 16:51   #4
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Geen reden om je forum om te geven want nergens meer te lachen dan hier.
Advaita is het beste vermaak op internet voor hen met een interesse in het onderwerp!
Die omstandigheid zou voor mij juist de reden zijn het forum op te heffen.
Maar gelukkig ben jij het maar die dat van mening is.
  Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 17:38   #5
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Er was eens

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Die omstandigheid zou voor mij juist de reden zijn het forum op te heffen.
In de kerk mag maar even gelachen worden als mijnheer pastoor een grapje verteld, daarna moet er weer hard gewerkt worden, want de wereld (mensheid) is in gevaar.

Voor gedegen zelfonderzoek is het niet raadzaam allerhande zelfhulp boeken te lezen.
Lectuur van Ramana Maharshi, Nisargadatta, Alexander Smit en Wolter Keers lezen is toegestaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Maar gelukkig ben jij het maar die dat van mening is.
Ik niet alleen...
Citaat:
Ramesh Balsekar, (1917-2009) was bankdirecteur, golfer en huisvader en voldeed niet echt aan het beeld dat wij van een Indiase goeroe hebben. Maar juist door zijn achtergrond, zijn universitaire opleiding in Engeland en niet te vergeten zijn inzicht, was Ramesh de uitgelezen persoon om de kloof tussen het oosterse en het westerse denken te overbruggen.

Na zijn pensionering ontmoette hij in 1978 zijn goeroe Sri Nisargadatta Maharaj, bij wie hij bleef tot diens dood in 1981. Op zijn sterfbed riep Nisargadatta tegen Ramesh: 'And now you speak!' en vanaf dat moment is hij gaan spreken.
Ramesh ontving tot diep in de tachtig nog iedere dag bezoekers in zijn huis in Bombay, onder wie veel westerlingen. Op die bijeenkomsten maakte Ramesh veelvuldig gebruik van klassieke, oosterse verhalen en anekdotes om zijn inzicht over te brengen.

Er was eens bevat zijn meest gebruikte 'wijsheidsverhalen' uit verschillende tradities zoals het taoÏsme, zen, soefisme, boeddhisme en hindoeÏsme. Zoals Ramesh zelf zei: 'Voor een ieder met belangstelling voor dit onderwerp is dit het meest nuttige vermaak in de stad.'

bron: https://www.samsarabooks.com/boeken/er-was-eens/
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 17:57   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
In de kerk mag maar even gelachen worden als mijnheer pastoor een grapje verteld, daarna moet er weer hard gewerkt worden, want de wereld (mensheid) is in gevaar.

Voor gedegen zelfonderzoek is het niet raadzaam allerhande zelfhulp boeken te lezen.
Lectuur van Ramana Maharshi, Nisargadatta, Alexander Smit en Wolter Keers lezen is toegestaan.


Ik niet alleen...
Ik vind lachen prima als er wat te lachen valt, niet als er serieuze onderwerpen aan de orde zijn. Humor is er in alle soorten en maten maar die uit onwetendheid is gewoon de meest achterlijke. Feitelijk lach je dan alleen maar om je eigen domheid en dat is triest. Je moet haast van leedvermaak houden om daarvan de lol in te zien.

Er is hier vaker gezegd dat gedegen zelfonderzoek gewoon kan plaats vinden zonder voorbereiding. Er hoeft niet ingelezen te worden. Het gaat niet over kennis, dus gewoon beginnen met gedachten onderzoek en maar elimineren. Wil je daarnaast graag weten om welke reden gedegen zelfonderzoek is gestoeld op advaita is Wolter Keers een aanrader. Het hoeft niet, het mag.

Rames Balsekar zet je meteen schaakmat, je hoeft voor hem niks te doen. Er is dan ook geen resultaat van dat idee, het blijft wat het is, je bent er al. Dat is fijn voor je want nu kun je dit forum gaan mijden als de pest, je hebt hier niks te zoeken. Dan laat je anderen die wel doorhebben dat er toch nog iets in de weg zit gewoon hun werk doen.
  Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 18:00   #7
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ramesh Balsekar, (1917-2009) ...

Na zijn pensionering ontmoette hij in 1978 zijn goeroe Sri Nisargadatta Maharaj, bij wie hij bleef tot diens dood in 1981. Op zijn sterfbed riep Nisargadatta tegen Ramesh: 'And now you speak!' ...
Dat is vrijwel zeker een vergissing. Het is aannemelijker dat Niz zei: "and now you seek!" Met andere woorden: ga nu eens zelfonderzoek doen.

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 18:06   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
je hebt hier niks te zoeken..
Gaat hij weer.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 18:07   #9
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard egoloos iemand is op de kast te krijgen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Gaat hij weer.
Yep.
Ook een egoloos iemand is op de kast te krijgen dus.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2021, 18:09   #10
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat is vrijwel zeker een vergissing. Het is aannemelijker dat Niz zei: "and now you seek!" Met andere woorden: ga nu eens zelfonderzoek doen.

Wie was er getuige van dat voorval, Rames kan zichzelf op de troon geholpen hebben. Zo ver is na te gaan zijn het de woorden van Balsekar zelf die dit in leven hebben geroepen. Daarnaast is het vreemd dat waarheid een hulpje nodig zou hebben. Verder is het vreemd dat vermeldt moet worden dat het een bankdirekteur was, alsof dat het gewicht in de schaal moet leggen om op zijn woord te kunnen vertrouwen.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.