![]() |
![]() |
#211 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
Dieren moorden zonder scrupules in de strijd om het leven. Mensen doen dat ook, maar zo drijven ze wel af van dat wat één is. Maar het denken kan ook aangewend worden om de zaak om te keren. Dat opent de weg om het 'goddelijke' te verstaan in de verstilde geest.
![]() |
#212 | ||||||
Geen lid
|
![]()
Ja. Het verstand is een domme knecht nogmaals die doet wat het opgedragen wordt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
#213 | |
Actuaris
![]() Geregistreerd: 7 July 2014
|
![]() Citaat:
En zo wordt het 'ik' van iedereen gecorrumpeerd... en dan zeggen die verstandelijke individuën die iedereen belazeren dat het de fout is van dat stoute 'ik' van iedereen... Jouw 'ik' en daar heeft Bassie ook gelijk, jouw 'ik' moet gezuiverd worden en daar heb je je verstand als hulpmiddel ook bij nodig... Maar je verstand is geen leider en de mensheid heeft, in al zijn dwaasheid, hem wel op de leiderstroon gezet... gebruik je verstand zoals het hoort en je hebt het dan helemaal niet nodig om ook je 'ik' te vermoorden... je 'ik', je gezuiverd 'ik', dat je enige weg is met het AL... en dat hoe je het ook wilt draaien en of keren... Zonder 'ik', je gezuiverd 'ik', kom je er niet... |
|
![]() |
![]() |
#214 |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 15 April 2016
|
![]()
Klassiek Boeddhisme, Christendom, ... stuurt inderdaad aan op een zuivering van dat ik. Advaita, non-dualistisch, radicaal Boeddhisme, ... stuurt aan op het onderzoek van dat 'ik'... Als wat onderzocht wordt niet kan teruggevonden worden in de hoedanigheid dat het gezocht wordt (als dit ben ik), valt die hoedanigheid weg, en valt daarmee ook wat er te zuiveren valt weg. Maar het effect hiervan op het zich zo nu en dan toch nog (functioneel) voordoen van dat ik, is wel iets dat zich verder zet, maar het is en was niet nodig om dit onderzoek te doen. Voor dit onderzoek is het juist beter het ik te zien zoals het zich voordoet en niet te gaan zuiveren. Dat is de snelste, meest directe weg.
De trage, meest indirecte weg is die van het zuiveren van dat ik. Het zal op den duur wel eens een aha erlebniss over dat ik kunnen uitlokken, maar evengoed kan het het vasthouden aan dat (zuivere, opgesmukte) ik versterken. Daarom, tenminste als het in je mogelijkheden ligt, is het direct onderzoeken ervan wel een betere optie. En daar gaat het hier op het forum over, als ik mij niet vergis. Er zijn andere fora die de nadruk leggen op het zuiveren van dat ik. Voor elk wat wils, Marie. Go where the wind blows you my dear, maar kom hier niet vechten tegen die wind.
#215 | ||||
Geen lid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Is dat wat de nazi's deden, zoals de maatschappij ontdoen van onwelgevallige elementen? Ik denk dat je hier met verstand de intelligentsia bedoelt, de mensen die doorgeleerd hebben en het voor het zeggen hebben gekregen? Die hebben niet meer verstand maar weten het handiger te gebruiken (die hebben het verstand beter inzetbaar weten te maken door efficiënter gebruik). Citaat:
Neem het niet te serieus. Schrijf dit geneuzel maar toe aan het ijlen vanwege de koorts bij Corona. |
||||
![]() |
#216 | |
Actuaris
|
![]() Citaat:
Ik volg noch Boedha, noch de bijbel... Ik neem alleen voor waar aan wat mijn eigen zelf mij aangeeft als juist zijnde... Maar ja, daar lezen we over heen... Maar iemand die eens het woord Boedha of Jezus uitspreekt onmiddellijk degraderen als een volgeling, liefst een blinde... Zie je hoe ego, misleid door het verstand, op alle mogelijke wijze zijn groot gelijk wenst te halen... Oh ja het bestaat niet en dus moet het niet gezuiverd worden... en degene die dat niet gelooft uitmaken dat ze het onderzoek niet willen doen... terwijl al mijn onderzoeken mij klaar en duidelijk wijzen op het bestaan van het ego...; meer nog op zijn instrinsieke eigenschap, en dus niet als iets dat uitwisbaar zou zijn omdat een paar zogezegde juiste onderzoekers tot dwaze resultaten zouden zijn gekomen... En dat bovendien verkopen als zogezegd een ingekorte weg naar waarheid... ![]() |
|
![]() |
![]() |
#217 | |||
Actuaris
|
![]() Citaat:
Zoals men uit de lucht heeft gegrepen, zo gezegd na grondig onderzoek, dat het intrinsieke 'ik' niet zou bestaan??? Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#218 | |
Actuaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#219 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
Doch de mens is in staat het eigenbelang te transcenderen. Middels het intellect.
![]() |
#220 | ||||
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 15 April 2016
|
![]() Citaat:
Blij dat te lezen. Citaat:
Citaat:
Ik haal gewoon aan dat klassiek Boeddhisme en Christendom dezelfde wind blazen als wat jij hier blaast. Ok toch? Laat heel dat drama van blind geloven dus gewoon maar uit. Dat staat helemaal nergens. Hoeft er dan ook niet van gemaakt te worden. Citaat:
Ik geef alleen aan dat zelf, dat "ik" en wat het aangeeft voor waar te zijn niet zomaar voor waar te nemen maar juist dat te onderzoeken op Waarheid. En dat dit zelfs niet hoeft, dat er ander wegen zijn, maar dat het dat eerdere nu eenmaal is waar het hier over gaat. Duidelijk. Dan bestaat het ook. Ik ontken het zich voordoen van jouw ego ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat de hoedanigheid ervan als "dat ben ik" onderzocht kan worden. En dat het hier daar nu juist helemaal om gaat.