Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 October 2015, 13:30   #421
Theo
Actuaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voor mij is de dialoog tussen Ben en jou nog hetgeen mijn interesse heeft, de rest op dit forum boeit me niet meer. Ben heeft me laten weten een tijdje afwezig te zijn en nu je jouw afscheid aankondigd denk ik er over om ook het forum maar stil te leggen.

Het draait hier ook helemaal om wat jij allemaal vind he Laurens?
Dit forum is jouw eigen dingetje en de meningen van anderen interesseren je geen zak. Hoeveel ego wil je nog meer ten toon spreiden???
Oud 7 October 2015, 13:34   #422
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Mooi gezegd. En duidelijk voor mij. Ik zocht laatst advies bij mijn vader in een zakelijke kwestie. Mijn vader is behalve gepensioneerd zakenman ook vrijmetselaar. Nu heb ik daar verder niks mee, maar hij zei wel iets moois tegen me wat ik hierboven ook een beetje herken: meesterschap. In de vrijmetselarij natuurlijk een term in het leerproces leerling-gezel-meester maar overdrachtelijk kan je het zien als meesterschap over je "intrinsieke opdracht". Eentje die alleen jij voelt en waar alleen jij over kan besluiten. Dat je daarin je meesterschap toont, je eigen besluiten neemt. Daar moest ik aan denken toen ik je post last.

Als dit forum niet meer voldoet aan de intrinsieke opdracht die je hebt, en je ziet geen manier daar verandering in te brengen (misschien zijn die er wel) dan is stilleggen inderdaad jouw vorm van meesterschap tonen.
Meesterschap is het beheer voeren over de materie en ik zie mij dat niet doen. Ik ben alleen weer eens een keer heel erg moe, zoals na een lange tijd van inspanning.

Het is eerder zo dat ik telkens veel moeite moet doen om in deze mallemolen mee te draaien terwijl ik zonder enige moeite ook in het 'wat' kan verblijven. Me dunkt dat ik mijn intrinsieke opdracht in dit leven wel volbracht heb om de mens bewust te laten worden. Het was na veertig jaar mijn stellige overtuiging dat de mens niet bewust wil worden en met dit forum heb ik toch nog een laatste poging, waarvan ik verwachtte dat die me minder energie zou kosten, willen doen voor een kentering.

Het heeft alleen maar verder mijn overtuiging bevestigd dat de mens niet bewust wil worden en al helemaal niet geïnteresseerd is te weten te komen 'wie' (als 'wat') het nou feitelijk is. We blijven egocentrische motieven najagen en er lol in scheppen elkaar te pijnigen en zullen steeds meer in de onbewustheid van de ellende moeten leven. Maar zoals gezegd ik heb er (naar eer en geweten om maar in de egoterminologie te blijven) alles aan gedaan om het tij te keren. Het is mooi geweest.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2015, 13:35   #423
Theo
Actuaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik heb het gevoel dat het er dit keer wel eens echt van kan komen. Juist vanwege de mate van dit soort "spottende" postings. Zou het alleen jammer vinden voor degenen die het forum ?n zijn doelstellingen ?n Laurens wél een goed hart toedragen.
Laurens is zo wispelturig als maar zijn kan. Ja, nu wil hij het forum opheffen en morgen weet hij weer wat anders. En die 'spottende' postings zijn natuurlijk het spiegelbeeld van zijn eigen gedrag. Wat ik hier op het forum zie herken ik uit het bedrijfsleven of het verenigingsleven. Het heeft een naam: dualisme?.

Altijd is er wel een haantje dat de eerste viool wil spelen. En als dat lukt komt er nog een coterie om heen ook. Zo enorm herkenbaar?.

En natuurlijk wensen de haantjes er nooit op te worden aangesproken.
Ze hebben zichzelf heilig (egoloos) verklaard.
Ja, natuurlijk wekt dat spotternijen op. Op de werkvloer kan het haantje het niet horen. Maar op een forum is alles leesbaar.

En nee, ik spreek niet voor mijzelf. Er zijn er hier meer die er zo over denken.
Dit forum is al tijden aan het zieltogen, maar de hand in eigen boezem ontbreekt.
Oud 7 October 2015, 13:56   #424
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het draait hier ook helemaal om wat jij allemaal vind he Laurens?
Dit forum is jouw eigen dingetje en de meningen van anderen interesseren je geen zak. Hoeveel ego wil je nog meer ten toon spreiden???
Bespaar me je gedachtespinsels, blijf op de draadjes van 'Lekker babbelen' of 'Lang leve de lol' dan kunnen we hier de nog weinig overgebleven serieuze zaken waar dit forum voor is opgericht blijven bespreken. Wanneer het gaat om de altruïstische intentie van bewustwording ten behoeve van de gehele mensheid betreft zoiets niet het ego. Maar ego's zijn nou eenmaal niet in staat andere dan ego motieven te zien. Ego ziet ego is jouw manco en heeft niets met mij van doen. Minimaal bewustwording is hetgeen wat ik met dit forum tracht te bereiken en inderdaad meningen, ideeën en standpunten interesseren mij geen moer, nul komma niks. Zo en wanneer ga je nu vertrekken, zodat dit forum zich aan zijn forumdoelstelling kan houden.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2015, 14:33   #425
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
En ik heb het gevoel dat het er dit keer wel eens echt van kan komen. Juist vanwege de mate van dit soort "spottende" postings. Zou het alleen jammer vinden voor degenen die het forum ?n zijn doelstellingen ?n Laurens wél een goed hart toedragen.
Bevattelijk zijn voor spotten is, het is maar dat je het weet, een egoding Maria. Alles is liefde, dus niet een goed hart toedragen is niet de kwestie, maar als ego de boventoon voert heb je jammer genoeg nogal snel te maken met een misvormde soort van liefde.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2015, 14:33   #426
InX
Jubilaris

Standaard

@Laurens
In alles zit een les. Uit Liefde had ik hier wat neergezet, helaas heb je de Liefde niet herkent.

Dank voor het verplaatsen Laurens, van een boeiende, leerzame tekst naar Sterre's Utopia.

Ik ervaar dat als een prachtig geschenk.
Oud 7 October 2015, 14:37   #427
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
@Laurens
In alles zit een les. Uit Liefde had ik hier wat neergezet, helaas heb je de Liefde niet herkent.

Dank voor het verplaatsen Laurens, van een boeiende, leerzame tekst naar Sterre's Utopia.

Ik ervaar dat als een prachtig geschenk.
Ik zie meteen al geen geschenk in het kopiëren en hier plempen van andermans teksten die ook nog eens met het onderwerp niks te maken hebben (kwestie van forumbeheer en hier dus niet horen).

Graag gedaan, al zijn dat niet de lessen die dit forum bedoelt te onderwijzen.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2015, 14:41   #428
marie
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is hulp en de vraag rijst wanneer je inziet dat kritische vragen bedoeld zijn je verder op je weg behulpzaam te zijn. Je antwoord schiet veelvuldig in de verdediging en dat blijft zulke kritische vragen rechtvaardigen.
Ik wil nog éénmaal antwoorden, niet om je te overtuigen, volgens mij zelfs niet om mij te verdedigen maar alleen omdat ik intrinksiek aanvoel dat er alleen een ware dialoog mogelijk is wanneer er openheid tot luisteren naar elkaar en delen met elkaar van de twee kanten aanwezig is... en dat staat haaks tegenover de opinie hier over zelfonderzoek, waarin men het alleen, zonder de hulp, zonder de goedkeuring van de anderen moet doen...

De waarheid is inderdaad niet afhankelijk van de goedkeuring van de anderen, maar mijn werkingswijze, mijn zoekwijze wordt wel enorm gestimuleerd indien ik voel dat het in een liefdevolle samenwerking gebeurt en ik denk niet dat mijn kritische geest daardoor verstomd, maar eerder nog versterkt wordt...

En wat is het dat vriendschap en respect vraagt en/of verdient? Niet het ego, niet het ik; maar die zullen het zich waarschijnlijk wel toeeigenen zolang ze in overvloedige wijze nog aanwezig zijn... Maar juist dat Leven dat Liefde is en dat zonder Liefde gewoon steeds opnieuw een beetje afsterft, maar dat enorm openbloeit daar waar het wel echte Liefde ontmoet...

Veel sterkte Laurens en ik hoop dat je die Liefde in jezelf vindt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2015, 14:44   #429
marie
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
O jee?stoppen we weer eens met het forum?
Ik heb het gevoel dat ik dit al eens heb meegemaakt?.

Marie, het ga je goed!
Dank je Theo, hetzelfde toegewenst...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2015, 14:53   #430
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik wil nog éénmaal antwoorden, niet om je te overtuigen, volgens mij zelfs niet om mij te verdedigen maar alleen omdat ik intrinksiek aanvoel dat er alleen een ware dialoog mogelijk is wanneer er openheid tot luisteren naar elkaar en delen met elkaar van de twee kanten aanwezig is... en dat staat haaks tegenover de opinie hier over zelfonderzoek, waarin men het alleen, zonder de hulp, zonder de goedkeuring van de anderen moet doen...

De waarheid is inderdaad niet afhankelijk van de goedkeuring van de anderen, maar mijn werkingswijze, mijn zoekwijze wordt wel enorm gestimuleerd indien ik voel dat het in een liefdevolle samenwerking gebeurt en ik denk niet dat mijn kritische geest daardoor verstomd, maar eerder nog versterkt wordt...

En wat is het dat vriendschap en respect vraagt en/of verdient? Niet het ego, niet het ik; maar die zullen het zich waarschijnlijk wel toeeigenen zolang ze in overvloedige wijze nog aanwezig zijn... Maar juist dat Leven dat Liefde is en dat zonder Liefde gewoon steeds opnieuw een beetje afsterft, maar dat enorm openbloeit daar waar het wel echte Liefde ontmoet...

Veel sterkte Laurens en ik hoop dat je die Liefde in jezelf vindt...
Vriendschap en respect zijn een eis van het ego en worden niet zelden afgedwongen.
Liefde vraagt niks, dat geeft. Dat is toch wel de meest elementaire bevinding die je al zoekende tegenkomt. Hoe komt het dat je daar niet mee op de hoogte bent?

Het gedegen zelfonderzoek, daar gaat het juist om, is het ontdoen van alle franje die je kunnen 'beïnvloeden', het moet loskomen van de behoefte geliefd te zijn of te worden gevonden hetgeen egodingen zijn. Het is een onderzoek waar ook ego ernstig aan de tand wordt gevoeld en dat, wanneer aan ego wensen moeten worden voldaan, niet goed kan worden uitgevoerd.

Maar goed dat heb ik al zo vaak gezegd. Als je werkelijk zo serieus bezig bent zoals je zegt te zijn, zie ik je nog wel een keer terugkomen hier nadat je dat bent tegengekomen.

De wens is niet nodig ik ben het zelf (het Zelf is) die Liefde.
  Met citaat reageren
Reageren

Colofon