![]() |
![]() |
#151 |
Kasuaris
|
![]()
Ach, een tweedehands grapje vind ik minder erg dan users die tweedehands zelfkennis debiteren....
#152 |
Kasuaris
|
![]()
Maar omdat ik de beroerdste niet ben (Je kan de uitkomst van zelfkennis gewoon schrijven, er is toch niemand die het snapt.). :
Een mens reflecteert ook op verleden en toekomst. We kennen ze allemaal wel van die mensen die steeds maar beginnen over een gebeurtenis uit het verleden en hoe die of die hem/haar slecht bejegend heeft. Soms ook wel een beetje terecht, je kunt een trauma oplopen van gebeurtenissen uit het verleden. In een trauma stop je soms zaken weg omdat het verleden te veel pijn doet. Mensen durven soms de pijn niet te lijden. (Pijnlichaam) En mensen reflecteren op een toekomst die er nog niet is. Lees de kranten maar hoe mensen reflecteren op de toekomst met de energieprijzen en de gierende inflatie. Is dat een geloof? Nee, dat is te simpel. De menselijke geest leeft van verleden naar toekomst, hoe zou je ook anders kunnen? De mens wil ook existeren in de toekomst! Maar je hebt van die users die niet eens de wil onderzoeken (Hallo Laurens, ben je daar?). En dan hier toch rondkraaien dat ze afgerond zijn. Ik vermaak me wel hier met die onwetenden.
#153 | |||||||
Jubilaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat hoeft geen extra moeilijkheid op te leveren, (Wat het bij jou wel lijkt te doen.) mits je dat mierenneuken een beetje los laat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Omdat jij je blind staart op het.. woord. |
|||||||
![]() |
![]() |
#154 | |
Jubilaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#155 | |
Actuaris
![]() Geregistreerd: 27 April 2010
|
![]() Citaat:
Wat Guido hier aangeeft is dat wat door diverse deelnemers naar voren wordt gebracht allemaal relatief is, want het zijn subjectieve reflecties van individuele deelnemers. In veel gevallen klopt dat. Maar de vraag die opkomt is dan, is alles wat hier gedeeld wordt subjectief en dus alleen waar voor degene die het weergeeft? Of is er nog een andere mogelijkheid? Voor mij geldt dat de definitie van 'waarheid' (dat wat waar is) van cruciaal belang is. En voor mij is dat: 'waarheid is alleen waar als het altijd voor iedereen (alle mensen) overal, altijd, waar is.' Ik heb het niet zelf verzonnen, maar vind het een kernachtige uitdrukking van dat wat we waarheid kunnen noemen. En dat is dan ook waar de zoektocht over zou moeten gaan. Waarheidvinding, in de vorm van deze definitie. Wat hier nu gebeurt, is discussie op de vierkante millimeter. Wat ik meen te zien is dat er vele verschillende definities worden gebruikt en dat iedereen gehecht is aan de eigen definitie. Een goed voorbeeld is het begrip 'ego'. Als je definitie behelst dat dat iets is waar je zonder kan (egoloos), dan praat je over een ander ego dan wanneer je definitie is dat dat iets is wat altijd blijft (zolang de persoon in leven is). Krijg je geen overeenkomst over de definitie, dan is het vervolg van ieder gesprek hierover onzinnig. Dat is wat er hier veel gebeurt: gehakketak over begrippen die een verschillende inhoud hebben (gekregen). Afstand nemen. Van het forum. En vooral van de eigen input. Een hoopvol begin van waarheidvinding. |
|
![]() |
![]() |
#156 | |
Jubilaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#157 | |||||||||
Geen lid
|
![]() Citaat:
Even kijken of dat correspondeert met de laatste uitspraken hier. Dus wat je terug krijgt is geloof, een behoorlijke omweg want dat hoef niet eerst geprojecteerd en weer te worden terug ontvangen. Daarbij is alles geloof, niet alleen reflectie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kortom Reflectie is niet nodig als instrument om tot een bevinding als deze te komen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
#158 | |||
Geen lid
|
![]() Citaat:
Het stukje 'reflector' was zeer verhelderend voor mij. Citaat:
![]() Citaat:
Wat ik doe is op een andere manier bezig zijn met de werkelijkheid dan jij. |
|||
![]() |
#159 |
Kasuaris
|
![]()
Nee. Ik begrijp dat je het 'directe zien' niet hebt, want dat is vrij van reflectie.
#160 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
Maar wel een 'wie' die vaststelt dat er geen 'wie' is. De 'persoon' is er tussen uit. (Moet ik alles hier dagelijks herhalen?)