Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 October 2022, 12:49   #11
marie
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is het verschil tussen ons.
Indien je een ego in je herbergt en totaal onwetende bent van wat ego aanricht is dat egocentrisme volstrekt normaal, vertrouwd en bekend. Je hebt je hele leven al met je ego gewerkt en ziet dat ook ieder ander dagelijks doen en dan is er helemaal niks vreemds aan. Je merkt het niet meer op.

Tot zover is je reactie begrijpelijk. Ook nog dat je niet kunt of wilt zien dat er iets ernstigs aan de hand is met dat ego handelen ten eigen gerieve en ten nadele van ander levende wezens. Maar wat er onbegrijpelijk aan is (dat er ten gerieve van het eigen gelijk) feitelijke gefilmde omstandigheden dat er wilde dieren, die thuis horen in de natuur, aldaar in kleine hokken werden opgesloten ten behoeve van een mens die beweert een dierenliefhebber te zijn, in twijfel wordt getrokken.

Ten gerieve van het eigen gelijk, tegen beter weten in dat dit toch echt wel het geval moet zijn geweest nu dat door een onderzoeker werd aangetoond, te kunnen misbruiken om volkomen irrelevant aan te tonen dat ego graag geloofd en oordeelt (dus als inferieur weg te kunnen zetten).

Weet je waar dit op lijkt? In eerste instantie denk je natuurlijk aan dommigheid. De egocentrische mens toont zich uitermate dom in zijn onwetendheid, maar dat lijkt hier minder het geval. Dit heeft alles weg van een dusdanig rancuneus dwarsliggen bereid te zijn ego te ontmaskeren dat zelfs een onderzoek naar feitelijke omstandigheden wordt onderuit gehaald.

Ik schrijf deze post natuurlijk voor degenen die nog ontvankelijk zijn voor waarheid ook al staat deze in deze hoedanigheid nog pas in de kinderschoenen als zijnde een subjectief beleefde waarheid, maar we zullen bescheiden moeten beginnen op het kennelijk wankele pad naar Waarheid.
Wat jij hier ten toon spreidt is het ondergrondse van een ego-wereld en dat ondergrondse zul je niet bespreiden door de mensen wijs te maken dat het het ego, hun ego is die aan de oorzaak ligt van die ondergrondse wereld...
Wat aan de oorzaak ligt is een totaal verkeerd gebruik van ons verstand dat de mensen inderdaad appelen voor citroenen verkoopt en de mensen opzadelt met een ego dat, zoals hun verstand, nog in zijn kinderschoenen staat...
Voedt de mensen op zoals het hoort; leer hen het onderscheid tussen dwaze praat en waarheid kennen en hoe je het nu wil draaien of keren, daarvoor heb je je ego nodig... Eens je 'ik' gezuiverd van alle drek die men erop gekleefd heeft is het ik en het ik alleen dat waarheid van leugen zal weten te onderscheiden...

Ter bevestiging van wat ik zeg, hier een tekst die ik toevallig gisteren avond heb gelezen... :

Citaat:
DE HEER BOEDDHA HEEFT GEZEGD

dat we niet in iets moeten geloven alleen omdat het gezegd is; noch in tradities, omdat ze vanuit de oudheid aan ons zijn overgeleverd; noch in geruchten als zodanig; noch in geschriften van wijzen, omdat wijzen ze schreven; noch in fantasieën, waarvan we misschien mogen vermoeden, dat ze ons door een Deva zijn ingegeven (dat wil zeggen in veronderstelde geestelijke inspiratie); noch in gevolgtrekkingen afgeleid uit de een of andere door ons gemaakte toevallige veronderstelling, noch omdat iets een analogische noodzakelijkheid schijnt te zijn; noch alleen maar op het gezag van onze leraren of meesters, maar dat wij moeten geloven wanneer het geschrift, de leerstelling of het gezegde door ons eigen verstand en ons eigen bewustzijn wordt bevestigd. "Daarom", zegt hij tot besluit, "leerde ik u om niet alleen maar te geloven, omdat gij hebt gehoord, maar om indien gij met uw bewustzijn geloofdet, in overeenstemming daarmee te handelen."
(Geheime Leer, Deel III, pag. 401, Eng. uitgave)
Hoe kun je zonder je 'ik' een eigen verstand en een eigen bewustzijn hebben???
marie is offline  

Colofon