Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 September 2022, 10:56   #11
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Guido.
Je houdt er een bizar woordgebruik op na, geen probleem, zolang je je eigen woordgebruik maar niet te sterk gaat geloven en gaat blijven verdedigen, dan is zulk een heen en weer geschrijf ook helemaal niet meer nodig.
Dorje. Wat is er zo bizar aan mijn woord gebruik in de quote, je kunt de woorden toch gewoon lezen? Alleen het 'verhaaltje' wat ik er mee schets, komt blijkbaar niet overeen met jouw voorstelling. Ik ervaar geen enkele intentie om wat ik zeg te verdedigen, het toont zich als benadrukking.. that's all.

Citaat:
Voor alle duidelijkheid, want daar gaat het om, het is daarom dat er reageren op jouw quote zomaar spontaan ontstaat, geef je een erg misleidende voorstelling van zaken met jouw quote over "het vanzelf gaan van geloven". In het kader van Waarheidvinden en diep zelfonderzoek is het wel degelijk van belang die misleiding hier uit te halen.
Waar is de misleiding dan in wat ik stel, Dorje?
Alle reflectie is 'geloof'. Dat is een bevinding van 'diep zelfonderzoek, de verhaal voorstelling daarvan is uiteraard discutabel, omdat dat alreeds gebruik maakt van onvermijdelijk 'geloof'.. reflectie. Praktisch als bevinding is het voor mij.. spot on.

Citaat:
Wat jij hierboven verwoordt wordt gebruikelijk "conditionering" genoemd. Een kleuter leert (=conditionering) vanalles, niet alleen woordgebruik, maar ook zaken vastpakken, huilen om eten te krijgen, klanken gebruiken om een bepaald effect te verkrijgen, ... en ja dat gaat allemaal vanzelf, het hoort bij het overleven. Overleven is conditioneren.
..

Citaat:
Voor wat betreft "het vertrouwen in de waarheid van iets" (betekenis van geloof volgens Van Dale) of "het vast vertrouwen in het bestaan van iemand of iets" (betekenis van geloven volgens Van Dale), dat is en blijft iets dat er mentaal nog bovenop gelegd wordt en wel degelijk ook weer kan verdwijnen.
Je hebt het hier over residuen in het gevoelsleven. Zo gauw je aan iets anders denkt dan een specifiek iemand of 'iets, dan is er al geen 'geloof' meer in. Dus het is geen mentale kwestie, maar eerder een gevoels kwestie waar je dit zo stelt. En het is overduidelijk dat het merendeel van mensen worstelen met die residuen in het gevoelsleven, die op hun beurt allerlei voorstellingen blijven triggeren. Emotionele betrokkenheid zonder direct concrete aanleiding (Dus de inlevingscapaciteit, verbeeldingscapaciteit, empathie.) is 'geloof' in de gevoelsresiduen.. die hun ontstaan vinden in een psychische zelf-beeld beleving.

Citaat:
En dat is nu juist heel het punt: dat het geleerde (de conditionering) van het voorstellingen te uiten middels woorden, en de mogelijkheden van expressie in woord, gedrag en handelingen gewoon verder kan gaan, zonder dat geloof, zonder dat vertrouwen in de waarheid er van, én zonder het vast vertrouwen in het bestaan van iemand (ik) of iets (de ander, de wereld).
Zie boven.

Citaat:
Het is niet zo dat voorstellingen uiten middels woorden en de mogelijkheden van expressie in woord, gedrag en handelingen beëindigen of moeten beëindigen. Voor Realisatie water dragen en hout hakken, na Realisatie water dragen en hout hakken. Het verschil is wel degelijk dat het water en het dragen en de drager, en het hout en het hakken en de hakker niet meer voor Werkelijk worden "geloofd".
..

Het gaat niet om het perspectief waarin je het overzichtelijk kunt vangen, of waarmee je het kunt wegzetten, pareren.. het gaat om de 'klaarheid' van die bevinding, niet om het snappen ervan.

Citaat:
Bovenstaande is nog steeds een voorstelling van zaken, nog steeds middels aangeleerde woorden, maar dan wat meer in de gebruikelijke betekenis. Dat blijft gewoon doorgaan, dat is onvermijdelijk in communicatie, het geloof dat dit Waar zou zijn is er Hier niet. Dus het dient ook niet verdedigd te worden.
Houden zo.. (Voor je het weet heb je Laurens in je nek hangen..

Citaat:
Het dient gewoon om iets te doen dagen, daagt het niet, dan blijft het geloven en verdedigen wat er geloofd wordt gewoon verder gaan. Zo eenvoudig is het.
Onderzoek, en houdt je bevinding waar het al uiting zoekt.. kort , niet gezocht en simpel. Dat doe ik ook.. niet)
Guido is offline  

Colofon